tobixen Startet 11.November.2014 Del på Facebook Startet 11.November.2014 Jeg trenger en pumpe for å få drenert uønskede vannansamlinger. Det er viktig å få sugd opp mest mulig, det betyr enten en tynn sugeslange, eller en elektrisk pumpe som er kraftig nok til at den suger opp siste dråpe, selv om det kommer luft inn i systemet. Det er også viktig at det er en løsning som kan opereres av én person uten at det blir mye kløn og søl. Den må gjerne være elektrisk (12v). Inntil nå har jeg brukt http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/olje-vaskeskiftpumpe-192056/ - men jeg har mistet en vital del til den, så den kan ikke brukes lengre. Dessuten, den har hatt mange svakheter: * Stor og klumsete, trenger mye lagringsplass * Det har blitt knekk på rørene * Mange sammenkoblingspunkter, og ofte noe lekkasje i disse - ikke alltid pumpen har fungert i det hele tatt. * Det ble noe problemer med rust, knirk og friksjon mot slutten (den er vel i utgangspunktet mest beregnet på olje, ikke vann ... og særdeles ikke saltvann) * Ikke alltid trivielt å operere den for én person (særlig ikke i min båt - de stedene jeg trenger å få drenert ligger et godt stykke under dørkplatene - så det er tidvis nødvendig at én person pumper mens en annen navigerer sugeslangen Alt tatt i betraktning, det går vel mot en elektrisk pumpe - gjerne noe DYI-opplegg - men hva kan brukes til dette formålet, hva er anbefalt? Tenker det er mest hensiktsmessig å bruke en vanlig plastbøtte som oppsamlingsenhet, kanskje bare bruke noe "duct tape" (vevlimbånd?) for å sørge for at ut-slangen holder seg i bøtta. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
magnuje Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg bruker vakumpumpen som jeg bruker til oljeskift. Funker som fjell Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg bruker vakumpumpen som jeg bruker til oljeskift. Funker som fjell Men hvor tømmer du vannet som nødvendigvis må inneholde oljerester fra oljeskiftet Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Regner med det ikke er så mange liter det er snakk om, så ville også anbefale en manuell løsning som en av disse, evt. en liten våtsuger? Elektrisk pumpe måtte være selvprimende og tåle tørrkjøring, blir mer knotete å krype rundt med sammen med oppsamlingsbøtte, ledning osv. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg bruker vakumpumpen som jeg bruker til oljeskift. Funker som fjell Vurderer det - kjøpte nylig http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/oljeskiftpumpe-619280/ ifbm oljeskift, men den pumpa står det meget tydelig på at ikke skal brukes til vann eller andre væsker, kun til varm olje - i tillegg til problemet nevnt ovenfor, at det fort blir en del oljesøl i vannet, og at det dermed ikke er trivielt å bare tømme bøtta ut i hjemmehavn eller uthavn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
magnuje Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 det med oljesøl er et godt poeng. Må avfallahåndteres om pumpen ikke er ren innvendig. Tror dog ikke pumpen tar skade av å pumpe vann. Og så lenge man har bygget opp vakuum før man suger er det ikke fare for å få noe i retur Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Regner med det ikke er så mange liter det er snakk om, så ville også anbefale en manuell løsning som en av disse, Den ser fin og triviell ut, men er det noen som har erfaring med den, spesifikt for bruk til lensevann? Jeg er skeptisk fordi det er en "sugepumpe for kjøretøyolje", samt fordi jeg har dårlige erfaringer med en tilsvarende pumpe i den andre båten. Vannet holdes ikke tilbake på noe vis, så jeg må være rask med å tømme innholdet i en bøtte, det blir alltid søl og griseri - og dessuten har den også blitt ganske rusten og lekk (biltemapumpa har så vidt jeg kan se ingen metalldeler, så rust burde ikke bli noe problem, men det er likefullt bevegelige deler som kanskje trenger smøring og som kanskje vil sette seg fast dersom man pumper lensevann og ikke olje med den). evt. en liten våtsuger? Hmja, det er muligens et alternativ. Elektrisk pumpe måtte være selvprimende og tåle tørrkjøring, Ja ... blir mer knotete å krype rundt med sammen med oppsamlingsbøtte, ledning osv. Nå som jeg har stor båt, blir det en del liter vann, så jeg slipper nok ikke helt unna å bære rundt på bøtte. Og 12v-uttak, det skal jeg ha over "hele båten" etterhvert, så det blir ikke så mye styr. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 det med oljesøl er et godt poeng. Må avfallahåndteres om pumpen ikke er ren innvendig. Tror dog ikke pumpen tar skade av å pumpe vann. Og så lenge man har bygget opp vakuum før man suger er det ikke fare for å få noe i retur Jeg tror heller ikke pumpen tar skade av å bli brukt i vann, men jeg har en mistanke om at pumpa fort blir ødelagt dersom den blir lagret i lengre tid med vannrester - jeg ser det ikke helt som et alternativ å pumpe den "ren" med olje mellom hvert bruk. Men klart, kan jo evt ha en liten beholder med billig matolje e.l. som gjenbrukes spesifikt til dette formålet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 (redigert) Jeg har en fastmontert membranpumpe som også fungerer som automatisk lensepumpe (i tillegg til to andre vanlige lensepumper). Den er selvsugende og tåler tørrkjøring. Jeg tvangskjører den og bruker sugeslangen til å ta opp siste vannrester. Det som ikke kommer ut da tar jeg med en bleie eller to. Dersom du har vann og olje liger oljen som en tynn hinne øverst. Da kan du suge ut vannet separat med en dykket slangestuss til det er mest olje igjen. Oljehinna som ligger igjen tar du med bleier eller tørkepapir. Redigert 11.November.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg har en fastmontert membranpumpe som også fungerer som automatisk lensepumpe (i tillegg til to andre vanlige lensepumper). Den er selvsugende og tåler tørrkjøring. Jeg pratet med en båtkonstruktør som hevdet at båten bør være konstruert slik at dersom man heller en liten kaffekopp i kjølsvinet i baugen eller hekken, bør man kunne finne igjen kaffen på dypeste punkt i kjølsvinet. Vel, mine båter er ikke konstruert etter denne normen, jeg har mange steder som må sjekkes og evt suges tørt, dermed funker det ikke med en fastmontert pumpe for å holde det tørt på punkter det av en eller annen grunn flyter vann. En del av disse stedene burde jeg forsåvidt få gjort noe med - tatt drillen og laget litt hull slik at vannet renner ned til laveste punkt i kjølsvinet i stedet for å samle seg opp - men ikke overalt, jeg ønsker å ha en viss separasjon av motorrom, baug og propellakslingsgjennomføring. Pluss at jeg generelt sett ikke ønsker at skittent vann fra kjølsvin havner på avveie ved sjøgang og krenging. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg har en slik ombord: http://www.clasohlson.com/no/K%C3%A4rcher-MV-3-P-t%C3%B8rr--og-v%C3%A5tsuger/40-9023 kjekk både for vått og tørt. K Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Utgår for mitt vedkomne, ønsker ikke 220v-løsning. Menja, vi har jo en 220v-støvsuger ombord, og vi trenger jo ikke nødvendigvis å fjerne vann underveis eller mens vi er i uthavn, så det kunne vært en tanke. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Teerex Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 en billig drillpumpe på en rask batteridrill med 2 gir bør vel gjøre susen og er enkel å holde mens man pumper. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaffelars Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Utgår for mitt vedkomne, ønsker ikke 220v-løsning. Menja, vi har jo en 220v-støvsuger ombord, og vi trenger jo ikke nødvendigvis å fjerne vann underveis eller mens vi er i uthavn, så det kunne vært en tanke. En liten 220v grovsuger er gull, blir knusktørt og enkelt å samle vann når du søler med vilje, vasker kjølen eller annet. I stringere og spant i samme 'sone' bør du lage dreneringshull i f.eks. 10mm som du smører innvendig med litt gelcoat for å hindre at vann trekker i kjernematerialet. Ikke så mange båtprodusenter som tar seg tid til dette. I min gamle Saga26 er det tre soner, maskinrom, salong og forpigg med innstøpte rør og sluseventiler, så man hadde muligheten til å drenere bakover mot en av tømmepumpene i maskinrom. Med vannsuger er det mye enklere å bare hoppe mellom disse sonene etpar ganger i sesongen for en vask med trykksprøyte og suger :) Hvilke rom har du vann i Tobixen? Er det bare kondens i innredningen, eller rom for tauverk og oppbevaring i cockpit som ikke er drenerte? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-20365/ Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Hevertpumpe?! Det forutsetter liksom at man skal flytte væske ovenfra og ned ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Har tenkt samme tanken tidligere Tobixen. Har også savnet en liten, portabel og selvsugende pumpe. Tror jeg kommer til å gå for den minste membranpumpen jeg finner og stripser på en 3 cellers LiPo batteripakke og bryter. Sugeslangen tenker jeg forholdsvis kort slik at pumpingen kan utføres med en hånd på trange steder. Den må også ha en grovsil slik at det ikke kommer for store partikler i pumpa. Tømmeslangen kan være et par-tre meter lang og stikker oppi en kanne. Får mekke til noe til neste år. Et annet alternativ er en fastmontert membranpumpe som på sugesiden har en treveiskran. Den ene utgangen kan være en permanent lenseslange til ønsket sted, den andre kan det kobles på en lenger slange som kan brukes som støvsuger der måtte ønske. Fordel er utløp overbord. Ulempen er en lang sugeslange som må oppbevares. Evt kunne man dratt en slange langs bunnen i hele båten med treveiskraner Div steder hvor man kan koble på en kort sugeslange. Litt som en "sentralvannsuger". Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 En liten 220v grovsuger er gull, blir knusktørt og enkelt å samle vann når du søler med vilje, vasker kjølen eller annet. Hmja - notert. Sugebehovet er vel sjeldent så kritisk at det ikke kan vente til man har tilgang på landstrøm - eventuelt, når det er så kritisk har man ordinære lensepumper for krisebruk ... og for den nye båten har jeg jo landstrøm ved båsen. I stringere og spant i samme 'sone' bør du lage dreneringshull i f.eks. 10mm som du smører innvendig med litt gelcoat for å hindre at vann trekker i kjernematerialet. Ja, jeg bør nok gå over og lage slike dreneringshull på aktuelle steder. Er jo ikke så mye arbied, bortsett fra at det kan være vanskelig å komme seg til med batteridrillen på mange steder. Ikke så mange båtprodusenter som tar seg tid til dette. Min båt er bygd av en bussjåfør på Nesodden - det meste er meget forseggjort, men akkurat dette har han ikke vært så nøye på - dessuten er det mange steder vanskelig å komme seg helt ned pga innredning, det er fortsatt steder i båten hvor jeg ikke har skjønt hvordan man kan komme seg helt ned til selve skroget. I min forrige Naver 29 er det dreneringskanaler i lengderetningen langs kjølsvinet - men disse ligger ikke helt i flukt med kjølsvinet, så det må en del vann til før det renner gjennom. Der er det også tre soner, motorrom m/ propellaksling (litt dumt, man risikerer jo å få en miks av saltvann og motorolje der), kabinen forøvrig, samt forpiggen - men ingen sluseventiler. (Da jeg tok over båten var det en fastmontert manuell lensepumpe med pumpehåndtak i cockpit for å lense ut fra motorrom, ellers ingenting ... noe merkelig). Jeg har lagt til en elektrisk lensepumpe med manuell av/på i kahytten. Det burde også vært en automatisk pumpe. Med litt ymse regnvannslekkasjer samler det seg ellers vann i diverse stuerom som ikke er drenerte. Hvilke rom har du vann i Tobixen? Er det bare kondens i innredningen, eller rom for tauverk og oppbevaring i cockpit som ikke er drenerte? Rommene i cockpit ligger under cockpittelt, så der er det tørt og fint. Jeg har nå konstantert at jeg har (minst) en stor regnvannslekkasje, samt lekkasje på (minst) en av vanntankene. I tillegg har jeg vel ikke vært flink nok med å fette propellakslingen, så der har det kanskje også kommet inn en del vann. Generelt sett er det litt vann "overalt" hver gang vi har vært ute i litt røffe forhold. En hypotese er at det er en større vannansamling ett eller annet sted som skvalper over og distribueres rundt under tøffe forhold. En annen hypotese er at det er noen lekkasjer på f.eks. kjølevannet og/eller gråvannsutløpet (selve skroggjennomføringen er over vannlinja) som først "slår inn" når de havner under vannlinja pga bølger eller krenging. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Har tenkt samme tanken tidligere Tobixen. Har også savnet en liten, portabel og selvsugende pumpe. Tror jeg kommer til å gå for den minste membranpumpen jeg finner og stripser på en 3 cellers LiPo batteripakke og bryter. Hmm ... skrev ikke du noe tilsvarende for et par år siden? :-) Tømmeslangen kan være et par-tre meter lang og stikker oppi en kanne. En kanne er kanskje bedre idé enn bøtte, ja. Lime noen lodd nederst på kanna slik at den ikke faller overende så lett, samt trikse til en gummikobling gjennom skrukorka til kanna, så blir det lite risiko for søl. Slike gummikoblinger finnes bl.a. for tilkobling av gjærlås/vannlås til vinballonger. Litt som en "sentralvannsuger". Haha ... fantastisk! (Men for min del trenger jeg noe så raskt som mulig - trenger noe som kan kjøpes og settes sammen raskt, har ikke tid til å drømme meg bort ...) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Teerex Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 (redigert) http://www.expertverdict.com/Battery-Water-Pump/Product1_24553_-1_82441_11051 Men en drillpumpe til en 100-lapp suger 10-20 liter vann i minuttet ved ca 1400 rpm som en vanlig rask batteridrill yter. Det må da være det enkleste og billigste. Redigert 12.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart 12.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2014 (redigert) På tide med en aldri så liten oppsummering (dette blir etterhvert også tilgjengelig på båtwiki) Behov: vannoppsamlinger pga kondens, regnvannslekkasjer, saltvannslekkasjer, lekkasjer på vannsystemer etc på steder det ikke bør være vann (kan til en viss grad avhjelpes med å borre dreneringshull slik at alt vannet samler seg i laveste punkt i kjølsvinet, samt å ha fastmontert lensepumpe som tar seg av laveste punkt i kjølsvinet). Fjerne vann etter grundig såpevask med mye skyllevann. Løsninger: Stor olje/væskesugspumpe fra Jula - http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/olje-vaskeskiftpumpe-192056/ - en rekke ulemper, pluss går fort i stykker (hvis brukt til lensing). NOK 700, Jula. Elektrisk oljeskiftspumpe - f.eks. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/oljeskiftpumpe-619280/ - brukt med stort hell av magnuje, men tobixen er litt skeptisk, det står meget eksplisitt på Jula-modellen at den ikke skal brukes til vann, mulig den går i stykker dersom den blir lagret med rester av lensevann i stedet for olje. I tillegg er det ikke like trivielt å håndtere spillvannet dersom det blir med oljerester (men evt kan man bruke hevertprinsippet for å fjerne mesteparten av vannet, og så bruke papir e.l. til å tørke opp oljen). NOK 200, Jula Manuell "sprøyteformet" sugepumpe: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe-for-kjoretoyolje-20750/ - ser meget praktisk ut, men har noen erfaringer med bruk av denne til lensing? Tobixen frykter at det fort blir en del søl (fordi vannet kan finne på å renne ut igjen), samt at pumpa kanskje ikke tåler å bli stående med rester av spillvann, det er tross at en oljepumpe. NOK 270, Biltema. 12V våtstøvsuger. Fordel: kan også brukes som støvsuger (egner seg sikkert godt i små båter med gulvteppe, men er lite egnet til å støvsuge større båter). http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/torr-vatstovsuger-604169/ NOK 500, Jula (kampanjetilbud). 220V våtstøvsuger. Fordeler: kan også brukes som støvsuger, meget kraftig, suger raskt opp og det blir "helt tørt". http://www.clasohlson.com/no/Kärcher-MV-3-P-tørr--og-våtsuger/40-9023 - ulemper: tar mye plass, avhengig av 220V. NOK 1300, Clas Ohlson. Batteridreven pumpe: http://www.expertverdict.com/Battery-Water-Pump/Product1_24553_-1_82441_11051 - ulempe: batterier som må byttes. <NOK 200 + frakt. Drillpumpe, til bruk sammen med batteridreven drill, 12v-drill eller 220v-drill. Fordeler: billig (hvis man har drill). Ulemper: Man må sørge for slanger og beholder selv, noe mikk blir det jo. http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/drillpumper/drillpumpe-238774/ - NOK 100 (for selve pumpa), Jula. Andre DIY-løsninger, ala SAP 2k. Mange forslag - men hvem har erfaringer med hvilke typer løsninger? Det fremkommer over at noen har gode erfaringer med elektrisk oljesugspumpe og 220V våtstøvsuger, samt at jeg har dårlige erfaringer med den første på lista - men ellers? Jeg tror kanskje jeg lander på 12V våtstøvsuger, eventuelt drillpumpe. Den sprøyteformede sugepumpa ser ellers ut som en vinner (KISS), men har noen erfaringer med den? Hvis ikke, er jeg noe skeptisk. Redigert 12.November.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kaffelars Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Ville begynt med å finne hvor buss-sjåføren kan ha glemt, eller lagd for små svanehalser/vannlåse + hvor evt. regnvann kommer inn. Mastefot, skruer/bolter, rekkestøtter, ventiler/vindu osv. Salt eller ferskvann? Skal være helt unødvendig å forstyrre kvalitetstid med ankerdrammen etter endt seilas for å suge vann fra alle kriker & kroker.. Angrip årsaken og ikke symptomene :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2014 Både og. Kan ikke la båten stå med vann i kriker og kroker mens jeg søker og fikser :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bodehode Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Den 12V våtsuger fra Jula så smart ut, er det noen her på forumet som har erfaringer med den å dele? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Lett match Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Vakuumpumpene er bra, men siden den også brukes til olje og siden det er vanskelig å pumpe samtidig som man holder sugeslangen der vannet er har jeg laget en tilsvarende løsning med følgende deler: Jeg bruker en 12volt støvsuger fra Biltema, i kombinasjon med en 1,5 liter flaske. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Ovrig/Vatstovsuger-84107/ Setter slagen fra støvsuger over flaskehalsen på en tom 1,5 liters colaflaske som jeg har boret et passende hull og dyttet en liten slange inn i. Dette oppsettet egner seg veldig bra til å få opp siste rester av vann som ellers ligger utilgjengelig til. Siden jeg har gjennomgående mast kommer det alltid litt vann inn i båten ved regnvær, dette vannet renner ned under dørkplatene og er vanskelig å fjerne med svamp eller andre pumper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.