tobixen Svart 14.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2014 elefanttampong! :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kaffelars Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Ekte båtfolk ser aldri bare problemer, og finner alltid en løsning ;) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2014 Bleier på strategiske steder har jeg forsåvidt selv benyttet, ikke bare for å samle opp væske, men også for å binde det opp slik at det ikke renner rundt om kring ved krenging og bølger - men aldri elefanttampong! :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2014 Jeg kjøpte den enliterssaken, sprøytepumpe på Biltema. Relativt dyrt, tatt i betraktning at det er en såpass enkel greie. På samme hylle var det en tilsvarende sak, i metall, og jeg gjenkjente den som noe som fulgte med forrige båt, den fungerte dårlig, vannet rant raskt tilbake, og sprøyta ble tregere og tregere og kunne til slutt ikke brukes mer. På emballasjen står det ettertrykkelig at den er beregnet til motorolje, men ikke at den ikke tåler vann. Etter å ha åpnet pakken står det også på selve pumpa at den ikke skal brukes til kjølevæske eller bremsevæske. Siden alt er plast og gummi håper jeg at ingenting vil gå i stykker. Jeg antar at årsaken til at den ikke skal brukes til bremsevæske og kjølevæske er rent praktisk - det blir fort mye søl, med en gang man slutter å pumpe renner det ut vann. Det går greit dersom jeg har ei bøtte like ved og fortsetter å suge mens jeg raskt flytter slangen til bøtta. Det fungerer også dersom jeg raskt snur pumpa opp ned mens jeg pumper. Pumpa kan lukkes i overgangen mellom slange og pumpe, og det er også en hette for å stenge ved sugehodet, men skal man benytte dette for å hindre at vannet renner tilbake trenger man minst tre hender. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Enliterssprøyta fra Biltema fungerer fortsatt, men jeg måtte olje pakningene etterhvert. Jeg åpner den opp i bakkant slik at den får lufte seg etter hver bruk. Den er fortsatt noe upraktisk, det blir fort litt søl og griseri ettersom jeg må være veldig snar med å flytte "snabelen" fra området jeg lenser til en bøtte. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut våtstøvsuger. Jula er litt langt unna (rettere sagt: jula er i motsatt retning av båten), så jeg kjøpte Biltemas 12v våtstøvsuger. Det var bare helt feil - den tålte ikke vann! I tillegg sugde den så dårlig at den ikke fikk sugd opp tørt støv ved bruk av munnstykke med børster. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sunnmøre Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Har også denne einlitarspumpa frå Biltema. Har same erfaring som tobixen. Det som fungerar best, er vakumpumpe, då blir det ikkje søl. Ulempa er at vakumpumpa er mykje større, så ho kjem berre ombord når eg skal skifteolje. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 (redigert) Tilbakeblikk: Forut for denne tråden har jeg prøvd diverse manuelle oljesugepumper (de har fungert bra, men siden de er beregnet for olje tenderer de til å gå i stykker etter en stund dersom man suger lensevann med dem). Så har jeg prøvd en sprøyteformet oljepumpe fra Biltema (den er relativt god når man skal ha fjernet én liter, men den er beregnet for viskosiøse væsker, vannet renner ut av pumpa så snart man slutter å pumpe, så det blir fort søl. Alt er gummi/plast, den trenger noen dråper olje nå og da for at stempelet skal gli lett og lekksjefritt), og deretter Biltemas 12v våtstøvsuger (den tålte ikke vann). Drikkevannet gikk mistenkelig raskt tomt her, til tross for at jeg har brukt båten lite. Også var det mistenkelig mye vann i kjølsvinet. Jeg har hatt for mange andre ting til å tenke på til å koble to og to sammen ... men, det ble litt traurig å lense båten med det utstyret jeg hadde tilgjengelig, så jeg har gått til anskaffelse av flere løsninger for "finlensing"; drillpumpe fra Clas Ohlson og vann- og dieselpumpe fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Vann-dieselpumpe-25987/ http://www.clasohlson.com/no/Drillpumpe/30-8356 Begge har tilkobling for "standard" hageslange. Drillpumpa kommer komplett med "gardenakobling", slik at det er lett å koble til/fra slangene. Jeg syntes det så veldig greit ut, men det er jo egentlig like lett å dytte slangen inn på rørstussene på Biltemapumpa - Gardenakoblingene til drillpumpa lakk faktisk vann, mens det ikke ble en dråpe med lekkasje fra slangene dyttet inn på rørstussene uten bruk av rørklemmer. Jeg tenkte først å lede vannet til utslagsvask eller til gråvannstanken, men for å få til en mer mobil løsning lagde jeg til en løsning med en femliters oppsamlingsdunk - type spylevæske. Jeg borret et hull i korka med diameter litt større enn slangen, surret godt med butyltape rundt slangen, og til sist surret jeg rundt med elastisk tape rundt korka og slangen. Det ble tett, men lite holdbart; slangen trenger en støttehylse. Jeg borret deretter et ørlite ventilasjonshull helt på midten av hanken - og vips har jeg en oppsamlingsenhet som kan velte så mye den vil uten større risiko for søl. Først testet jeg drillpumpa. Relativt billig, relativt simpel greie, og jeg hadde egentlig store forhåpninger til den. Slik ble løsningen seende ut: Selvprimende og suger opptil fire meters høyde stod det ... men på pumpa stod den en svær iøyefallende advarsel: ingen tørrkjøring! Selvmotsigelse? Ihht bruksanvisningen skal det gå greit med et halvt minutts tørrkjøring. Nå, hvor skal jeg begynne ... det var relativt stor motstand i pumpa, så det ble følgelig ganske stort moment, og behov for å holde både i drillen og i pumpa! Med batteridrillen min (som egentlig er en 14.4V-sak, koblet til 12V-uttaket) ble det kanskje ikke så mye effekt som det skulle ha blitt. Det ble ganske stort tilbakeslag av vann så snart det kom luft til slangen. Også dryppet det vann fr Gardenakoblingene. Nei, alt i alt ... jeg var ikke helt fornøyd med denne løsningen. Neste ut, Biltemapumpa. Også den er selvprimende, med sugehøyde opptil en meter. Kan tørrkjøres "i kortere tidsrom", uten at det er spesifisert hvor lang tidsrom det er snakk om. Ikke ment for kontinuerlig drift ... uten at det heller er nærmere spesifisert. For suging av saltvann anbefales det at man skyller pumpa godt med ferskvann etter bruk - og etter bruk/skylling i ferskvann anbefales det at man åpner skruene og lar pumpa tørke etter bruk. Merkelig da, at jeg etter å ha fjernet plastkapslene på inn- og utgangen til pumpa finner ... vann! Men heldigvis ingen antydning til korrosjon. Her var det også et klistremerke på med advarsel om at man ikke bør tørrkjøre pumpa, men ikke like stort og iøyefallende. Jeg fant også en løsning på tilbakeslagsproblematikken - oljesugepumpa som jeg prøvde ut aller først hadde en "sugestuss" av mindre diameter, slangen her hadde akkurat samme diameter som hageslangen. Slik ble løsningen seende ut (oljesugepumpa ytterst til venstre - og beklager, greide visst å "miste" sugestussen utenfor bilderammen): Suksess! Helt tørt ble det selvfølgelig ikke, men det var ikke mange millimeter med overflatevann igjen, enkelt å tørke opp med en svamp eller klut. Angående "tilbakeslagsproblematikken" - vannet ble stående å "surkle" i den tynne sugestussen dersom den fikk suge luft, dersom jeg koblet ut strømmen rant det selvfølgelig noe vann tilbake - men det er jo ikke værre enn at man løfter opp sugestussen slik at den kommer høyere enn pumpa før man kobler ut pumpa. Jeg fylte og fylte og fylte vann i går, og forundret meg litt over at tanken ikke ble full. Tok en titt ned på vanntanken, og der rant det jommen vann på steder det ikke skulle renne vann. :-( Biltemapumpa har fått kjørt seg litt ... Redigert 7.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 En ulempe med tankløsningen som jeg rigget til over er at det er litt styr å fjerne korka fra tanken. Enten må man ha et kort slangestykke (jeg lagde nok til litt for lange slanger) og koble den fra pumpa før man skrur av korka, eller rett og slett snurre dunken rundt i stedet for korka. Kanskje et alternativ hadde vært å feste slangen i håndtaket på dunken i stedet for korka. Dersom man lar slangen løpe litt parallellt med håndtaket kan man kanskje få til litt støttende effekt også, slik at man får en mer robust løsning? Jeg har åpenbart ikke skrevet siste innlegg i denne tråden enda :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.