Bisse Startet 11.November.2014 Link til dette innlegget Startet 11.November.2014 Hvor sittet "glødepluggen" på en Perkins 4.236.? Hvordan sjekke at den virker?, og må jeg lufte om den må byttes.? Har hatt båten i tre problemfrie sesonger, men på slutten av denne sesongen ble den tregere å starte. Gløder som regel i 20 sek, mot slutten av sesongen måtte jeg gløde flere ganger og dra den lenge på starteren. Kan glødingen være ødelagt? Motoren er fra 1981, og sitter i en Tresfjord 29. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
E27 Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 I innsug manifolden. Du kan jo sjekke først at den har spenning ved gløding. Skal også ha litt diesel igjennom et tynt rør, nei lufting skulle ikke behøves ved skifte. Økonomideler selger glødeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Regner med at denne har en CAV-termostartplugg montert i innsugningsmanifolden. Sjekk om den får strøm. Sjekk om brudd med ohmmeter. Sjekk om den får diesel. Se inn i manifolden om den lager flamme når motoren tørnes. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Er det denne? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
E27 Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Der er den ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 (redigert) Ok. Da begynnet jeg å måle på kablene som går til pluggen, hva skal måles 12V? Kan pluggen skrues ut og man kan kontrolere om den er i orden ved å kjenne om den blir varm? Av nyskjerrighet: blir da dieselen som kommer i røret frem til pluggen varmet opp og blir sugd derfra og inn i sylinderen? Redigert 11.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
SoBo Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Når du gløder så vil en bimetall sak åpne for dieselen. Dieselen tar fyr og brenner inne i innsuget. Dette blir da en "forvarming" Du vil høre denne brenner dersom den er i orden. (lytt på innsuget) Ja pluggen skal gå på 12V , så du kan måle spenning nede ved pluggen. Du kan også koble ifra ledningene og ohme glødepluggen for å se om den er hel. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bisse Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Takk for gode svar. Går til i morra. Trodde ikke det var noe som brant, men kun at dieselen ble varmet opp (uten flamme), slik at den skulle tenne lettere. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
SoBo Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 (redigert) Du kan jo også ta av luftfilterboksen og se inne i der hva som skjer når du gløder (lange armer eller to manns jobb ) Det hender også at disse glødepluggene ikke er tette. Da vil litt diesel slippe inn i innsugsmanifolden og medføre mer "røyk" ved gange. Redigert 11.November.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bisse Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 (redigert) Et spørsmål til: Hvordan kommer dieselen seg frem til glødepluggen når jeg vrir nøkkelen over i glødeposisjon? Går dieselpumpen da? Når nøklen står i glødeposisjon, så detter de andre instrumentene, dvs, vann, drivstoff, temp etc detter til null ved gløding. Regner da med at glødingen trekker mye strøm? Redigert 11.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Jens_P Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Her kan du se en typisk start med bruk av denne type glødeplugg: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SoBo Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Full fyr ja. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sørlandschips Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Gammal post men prøver like vell !:) Ser ut av toppen der går det en slange ut som går inn i luft filteret hva er denne til ? Behov for at den går til luft filter ? Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Det er vel oljedampen som går i slangen, olje damp som samles i toppdekselet. Denne vil du heller la suges inn i motor igjen enn å ha denne oljedampen rundt i maskinrommet :) Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Det er vel oljedampen som går i slangen, olje damp som samles i toppdekselet. Denne vil du heller la suges inn i motor igjen enn å ha denne oljedampen rundt i maskinrommet :) Takkfor svar :) den tetter ikke noe i filteret pga går inn i siden på luftfilteret kan det vere fordel og lage påkobling rett foran innsug? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.