Jump to content

Perkins 4.236, hvor sitter glødepluggen, hvordan sjekke den?

Bisse

Recommended Posts

Hvor sittet "glødepluggen" på en Perkins 4.236.?

Hvordan sjekke at den virker?, og må jeg lufte om den må byttes.?

Har hatt båten i tre problemfrie sesonger, men på slutten av denne sesongen ble den tregere å starte. Gløder som regel i 20 sek, mot slutten av sesongen måtte jeg gløde flere ganger og dra den lenge på starteren. Kan glødingen være ødelagt? Motoren er fra 1981, og sitter i en Tresfjord 29.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Ok. Da begynnet jeg å måle på kablene som går til pluggen, hva skal måles 12V? Kan pluggen skrues ut og man kan kontrolere om den er i orden ved å kjenne om den blir varm? Av nyskjerrighet: blir da dieselen som kommer i røret frem til pluggen varmet opp og blir sugd derfra og inn i sylinderen?

Redigert av Bisse (see edit history)

Når du gløder så vil en bimetall sak åpne for dieselen. Dieselen tar fyr og brenner inne i innsuget.

Dette blir da en "forvarming" Du vil høre denne brenner dersom den er i orden. (lytt på innsuget)

Ja pluggen skal gå på 12V , så du kan måle spenning nede ved pluggen.

Du kan også koble ifra ledningene og ohme glødepluggen for å se om den er hel.

Du kan jo også ta av luftfilterboksen og se inne i der hva som skjer når du gløder (lange armer eller to manns jobb :smiley: )

Det hender også at disse glødepluggene ikke er tette. Da vil litt diesel slippe inn i innsugsmanifolden og medføre mer

"røyk" ved gange.

Redigert av SoBo (see edit history)

Et spørsmål til: Hvordan kommer dieselen seg frem til glødepluggen når jeg vrir nøkkelen over i glødeposisjon? Går dieselpumpen da? Når nøklen står i glødeposisjon, så detter de andre instrumentene, dvs, vann, drivstoff, temp etc detter til null ved gløding. Regner da med at glødingen trekker mye strøm?

Redigert av Bisse (see edit history)

• 1 år senere...

Det er vel oljedampen som går i slangen, olje damp som samles i toppdekselet. Denne vil du heller la suges inn i motor igjen enn å ha denne oljedampen rundt i maskinrommet :)

Takkfor svar :)

den tetter ikke noe i filteret pga går inn i siden på luftfilteret kan det vere fordel og lage påkobling rett foran innsug?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...