Jump to content

VP MD21B når ikke sitt turtall


Trond C

Recommended Posts

Har en Volvo Penta md21b 61 hk 81 mod. i en Saga 7000. Når bare ca. 4000 o/min, den skal nå 4500. Fart også noe for lav, bare ca. 9,5 knop. Bunnen glatt, båten ikke for tung, standardpropell 10x15 iflg. båtprodusent. Motor svært godt vedlikeholdt av flinke tidligere eiere, går som en klokke - gått 1300 t. Har ikke sjekket maksturtall ubelastet, det skal være 4850. Noen tanker om sannsynlig grunn? Manual anbefaler å sjekke dyser, men tviler litt på det da motoren er så godt vedlikeholdt ellers, men det bør vel ses på. En tidligere eier kan ha skrudd ned maks turtall da motoren neppe bør brukes på høyere enn den i dag klarer - er dette i så fall stoppeskruen til "gassarmen" på regulatoren (den er tilsynelatende plombert) og kan man uten diger risiko prøve å skru opp litt? Eller er dette veldig dumt. Fint hvis noen har noen tanker om dette.

Link to post
Share on other sites

På min forige båt med denne motoren fikk jeg aldri turtall opp i nærheten av 4500 som skal være max turtall på denne motoren. Dette skyldes propellen som var montert på denne båten. Marsjet i 2800 og maxet på 3200 ( ? ). Ikke den rette motoren til å ha de store turtallene på. ( se DENNE tråden )

 

Verkstedbok og instruksjonsbok til denne motoren ligger på medlemssidene.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i alle fall høyere turtall da jeg justerte på denne skruen, uten at det hadde noe for seg - beistet tålte ikke 5 minutter over 3500 rpm uten å gå varm uansett.

 

Hvis du klarer å gå kontinuerlig på 4000 rpm uten at den går varm så kan det jo være verdt et forsøk. Hvis ikke har det vel ikke mye for seg uten å først rense kjølesystem osv?

Link to post
Share on other sites

Kjøleopplegget er fint og overhalt, den går ganske kaldt og temp. stiger ikke selv med kontinuerlig 3850 omdr. i timevis. Det eller mer tåler den neppe i årevis fremover...... men en knop eller to mer må til, så det får stå til så lenge tempen holder og alt ellers ser vel ut.

Link to post
Share on other sites

Turtallet har vært slik siden jeg kjøpte båten i fjor vår - tidligere eier ble litt uklar når jeg nevnte dette og at farten var litt lavere en han hadde antydet. Eksosen er hvit/lys grå ved marsj på a. 3850. På fullt ca 4000 blir den mørk grå, men ikke svart, og mer av den slik at man slår av.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om båten har litt tyngre propell enn den teoretisk skulle ha hatt, min oppfører seg på samme måte - men ved 3000 omdreininger.

 

Tror nok forrige eier har oppgittt sola-i-ryggen-nysmurt-bunn-og-kjøttkaker-i-ovnen farten, som gjerne ligger et par knop over GPS-hastighet :smiley:

 

MD21 får lett et kort og heftig liv ved de turtall du beskriver.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...