My Dream Startet 13.November.2014 Link til dette innlegget Startet 13.November.2014 Vurdere sterkt og kjøpe meg en phantom 46. Ønsker og bruke Max 2,3mil og få volvo d6 som motor. Hvilke erfaringer har dere ang denne båten? Er det noen feil som jeg bør være obs på? Takker for alle tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Ta kontakt med REM. Han har en Phantom 43. Er ikke det mye samme båten?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sap_2000 Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Phantom 46 var vel aldri å få med D6? TAMD 74/75P er det eneste jeg har sett. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
My Dream Svart 13.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 (redigert) Sorry. Skrivefeil, mente d9.d9 kom fra slutten av 2005. Redigert 13.November.2014 av My Dream (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 (redigert) Skal du finne en Ph46 med D9 må du nok til utlandet for å hente denne med de utfordringer det kan innebære mht. konvertering til bl.a. norsk elektrostandard, evt. mer nordisk utstyrspakke etc. Har hittil ikke sett en eneste Ph46 med den siste generasjons motorer (D-serie) som "norsk båt". Men det lar seg jo gjøre å finne et korrekt eksemplar. Ellers er Phantom serien svært velbygde båter med høy kvalitet og få fallgruver. Det er nok dermed i hovedsak tidligere eieres evt. vanskjøtsel man får passe seg for, her kan man jo ha ødelagt/forsaket mye på en 9 år gammel båt. Ut over det, løp og kjøp om du finner korrekt eksemplar. Ph48 som er siste generasjon og i praksis et helt annet konsept enn de andre utgavene i Ph-serien har mange løsninger som tiltrekker mht. skrittet inn i den nyere tid men på denne er det derimot andre ting å se opp for. Anbefaler å sette Essex Boatyards eller Fairline Southampton på saken om du er oppriktig interessert i en båt med spesifisert utstyr. Redigert 13.November.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 hei, kan du Skal du finne en Ph46 med D9 må du nok til utlandet for å hente denne med de utfordringer det kan innebære mht. konvertering til bl.a. norsk elektrostandard, evt. mer nordisk utstyrspakke etc. Har hittil ikke sett en eneste Ph46 med den siste generasjons motorer (D-serie) som "norsk båt". Men det lar seg jo gjøre å finne et korrekt eksemplar. Ellers er Phantom serien svært velbygde båter med høy kvalitet og få fallgruver. Det er nok dermed i hovedsak tidligere eieres evt. vanskjøtsel man får passe seg for, her kan man jo ha ødelagt/forsaket mye på en 9 år gammel båt. Ut over det, løp og kjøp om du finner korrekt eksemplar. Ph48 som er siste generasjon og i praksis et helt annet konsept enn de andre utgavene i Ph-serien har mange løsninger som tiltrekker mht. skrittet inn i den nyere tid men på denne er det derimot andre ting å se opp for. Anbefaler å sette Essex Boatyards eller Fairline Southampton på saken om du er oppriktig interessert i en båt med spesifisert utstyr. spesifisere EURO standard elektrisk 220 volt på Fairline VS Norsk Elektro standard 220 Volt ? Er det UK type stikk kontakter du tenker på ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Ja stikkene, tilskrekkelig varmesystem etc. Er jo mer naturlig å legge mest vekt på AC-systemet i middelhavslandene. Tror de fleste norske variantene er utstyrt med skilletrafo etc. også. Det er iallefall min. En bør iallefall sjekke disse tingene for å sikre at en er kjent med evt. oppgraderingsomfang. Alt lar seg gjøre men fint å ha kostnadene med i kalkylen. Tror forøvrig det kan by på utfordringer å finne en Ph 46 med D9, det var ikke mange av disse som var leverte før modellen gikk ut. De finnes men ikke mange. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 De fleste ble vel levert med TAMD74/75. Litt snaut kanskje for en såpass tung båt? Veier vel fort 16-17 tonn, fullt bestykket for norske forhold? Vår Escada veier 14,3 tonn og gjør drøyt 30 kn med samme motorer på gode dager. Vi vurderte også Ph46 før vi etter hvert endte opp med vår Ph43. Rimelig lik 43, men med bedre uteplass bak, 3 doble sovelugarer i tillegg til egen mannskapslugar i Lasarettet. Vær obs. på at pga. denne manskapslugaren bak er PH46 en populære charterbåter i med. Sjøegenskapene er av ypperste klasse, og du går svært økonomisk i 6-7 kn. Gedigen flybridge, og stor badeplatting gjør at du kan ta med deg en 3 meters jolle i plattformdaviter uten problemer. Aktertruster er dog et must. Noe dårlig skapplass i byssa nede. Ellers er alle tekniske installasjoner utført med høykvalitets komponenter av anerkjente merker. Dusjinstallasjoner og innredning forøvrig, dører og skap er topp kvalitet. Elinstallasjonene er tilpasset engelsk og med. bruk ved at de typisk går fra gjestehavn til gjestehavn, og kopler seg på landstrøm hver natt. Skal du hente inn en båt og tilpasse den norsk og scandinavisk bruk med å gå med baug inn i uthavner for å ligge et par dager trenger du ankerwinch bak, utøket batterikapasitet, større batterilader og skilletrafo. Sjøl har vi 960Ah til forbruk, som lades med en 130A landstrømlader. 220v til forbruk og lading henter vi fra en 3kw inverter eller direkte fra generator (9kw) Alle forbrukere hos oss er 220V. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.