baatsman Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Nyter ikke de fleste båtlivet i rolig fart? Synes det er mange som tar det med ro. Det er på transportetapper at det gis på litt ekstra. Og er det ekstra fint vær ser vi at det båter til langt ut på kvelden i ferien. Og ellers også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 nettopp, det er det gode liv :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Miljøvennlig tenking er bra men rom var ikke bygd på en dag og det er tross alt snakk om brøkdeler denne gruppen står for jamført med de store, myndighetsstyrte uslippsbombene som kullkraftverk etc. Interressen i Norge er jo svært lav for å gå over til langt mer miljøvennlig atomkraft jamført med import av kullkraftprodusert strøm fra Europa Godt poeng. kjernekraft er av en eller annen grunn tabustemplet som "noe vi ikke vil ha". En aksiomargumentasjon jeg ikke klarer å svelge. Som du også sier, Rom var ikke bygd på en dag. Vi kan ikke bare vedta oss vekk fra utslipp, vi må utvikle andre veier å gå også. "Når pengene i kassen klinger-sjelen ut av skjærsilden springer" Dagen versjon av avlat heter Co2 kvoter/avgifter og er kun et middel for ekstra beskatning av folket. Dette er god butikk Så må en vurdere hva som er nyttige utslipp.. Transport av varer på skip, jernbane og biler er gjerne nødvendig.. Det er mange nødvendige kjøreturer med bilen også.. Rekreasjonsbruk av båten eller bilen er ikke like som annen.. Tror det er viktig å skille mellom rekreasjonsbruk og nyttebruk.. Det der med viktigheten av transport kan vel kanskje diskuteres. 99% av det som transporteres rundt på kloden er vel unyttige bruk-og-kast varer som handelstanden har presset fram et kunstig behov for. Hvorfor bruker du forresten konsekvent to punktum? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 (redigert) Jeg er nok en av miljøverstingene her inne. Ikke pga de 4-500ltr, med diesel jeg bruker til oppvarming og fremdrift av båten I året. Derimot reise til fra arbeid. Flytid (ikke total reisetid) er rundt 30 timer, hver 5. uke. Hva skal jeg gjøre med det, slutte å jobbe? Redigert 17.November.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Stradivarius Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Det er vel egentlig underordnet hvor stor motor man kjøper, det er vel heller størrelsen på båten og hastigheten som bestemmer forbruket. Det er mange motorer som kan gi veldig høyt effektuttak, men som likevel er forholdsvis rimelige i drift på lav hastighet. Mange tenker jo på annenhåndsverdien og der er det vel en tendens i dag at båter med relativt liten motor er vanskeligere å selge enn tilsvarende båter med stor motor. Så jeg vil ikke si at det er ubetinget dumt å kjøpe båt med stor motorkraft. Når det gjelder klimapolitikk og den slags, risikerer man jo at dette får en direkte innvirkning på båtlivet dersom drivstoffprisene øker dramatisk f.eks. ved at avgiftene økes, noe som kan påvirke både bruken og annenhåndsverdien, men jeg tror nok ikke at dette vil skje med det første. Det har riktig nok blitt nevnt her at Norge burde gå foran som et miljøvennlig land, og i den grad dette er relevant for tråden, vil jeg svare at dette bare er riktig i den grad vi kan forvente at andre da vil følge etter. Men det kan vi ikke forvente slik forslagene foreligger nå. Grunnen til at vi i Norge i hvert fall på en del områder kan gå foran er at vi er i en annen situasjon enn de aller fleste andre. Vi er f.eks. mer eller mindre selvforsynt med vannkraft. Det nytter ikke da at vi ved hjelp av vannkraft går foran og viser verden at det går an å leve på ren energi. De aller fleste land i verden har ikke slike muligheter og kan ikke følge etter. Og når det gjelder de få landene som rent topoligisk kunne ha fulgt etter (fordi de har mye fjell og nedbør kombinert med relativt liten befolkning, vil det stort sett være uaktuelt på grunn av økonomi. For det er den andre unike siden ved Norge. Vi kan finansiere all verdens tiltak for å få ned eget utslipp (ironisk nok ved hjelp av inntekter fra oljeeksport), mens andre land rett og slett ikke har råd til dette. Og mens man i Norge faktisk har noen som snakker om å redusere egen levestandard for å redusere utslippene (en tankegang som forutsetter høy levestandard i utgangspunktet), vet vi at i verden som helhet vil levestandarden fortsette og vokse i overskuelig fremtid, uavhengig av noen svært få (i utgangspunktet rike mennesker) velger seg litt lavere levestandard. Det er ikke det dette handler om i det hele tatt, levestandarden jevnt over skal opp! Selv om alle som i dag har fritidsbåt slutter å bruke den, vil ikke det hjelpe når alle som i dag ikke har bil får seg bil og begynner å reise rundt i verden og handle varer, kort sagt øke forbruket sitt. Elektriske båter er definitivt ikke løsningen. Mange tror det, men elektriske biler løser på ingen måte noe klimaproblem heller. Det som har noe for seg i biler, enten det er rene elektriske biler eller hybridbiler, er at man kan utnytte bremseenergien og på den måten gjøre bilen mer effektiv i bytrafikk. På landeveien har dette mindre for seg. En elektrisk bil slipper ikke ut noe CO2, men den krever likevel energi. Og den energien kan godt komme fra vannkraft eller vindkraft, men poenget er at alle som uttaler seg fordelaktig om elbiler som jeg har hørt, later som om den vannkraften eller vindkraften som går til å lade opp en elbil ikke kunne blitt utnyttet på noen annen måte. Dette er en veldig rar og totalt urealistisk forutsetning. Strøm selges i dag på et mer eller mindre åpent marked. Det betyr at jo flere elbiler vi har her, desto mer av vår rene energi vil gå til å lade opp elbiler, og desto mindre av dette vil kunne erstatte kullkraft på kontinentet. Det er veldig lett å forstå dette om man ser på verdens samlede energiproduksjon og -forbruk. Det er lett å utlede at den vannkraften vi har her i Norge, den blir solgt og brukt uansett. Elbilene gjør ikke at vi får noe mer vannkraft og er således ikke miljøvennlige globalt sett utover at de muliggjør utnyttelse av bremseenergi. For båter vil heller ikke bremseenergien representere noe positivt, ettersom båter stort sett aldri bremser, med unntak av når man legger til og da kan man ikke høste bremseenergi da heller, ettersom det faktisk krever mer energi å bremse opp båten ved å kjøre motoren i revers. Så den eneste nytten jeg kan se av elektrisk drift måtte være av hensyn til lokalmiljøet, hvor vi også vet at elbiler er gunstige (dog ikke nødvendigvis Tesla, som med sine rundt 2 tonn vel er verre enn lettere biler med tanke på veislitasje og asfaltstøv). Håper ikke dette ble for politisk, jeg forsøkte å holde meg til temaet med det jeg mener er relevante betraktninger. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Ren energi... tydeligvis ikke mange som har sett hvordan man lager et batteri. Snakke diesel forbruket pr lystbåt, mens noen her inne flyr 4-10ganger i året. Nei skjerp dere litt, men det er klart at det er koselig å ha noe å knete samt kverulere om Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.