HenningK Startet 13.November.2014 Del på Facebook Startet 13.November.2014 Hei. Har i dag en Windy 28 Ghibli som er min tredje Windy, og har vært kjempe fornøyd med alle tre. Men nå har lysten på ny båt blitt stor. Planen var egentlig å kjøpe ny båt til våren og akkurat begynt å titte på ny båt. Fant fort ut at det er en ny Windy som er mest aktuelt. Nærmere bestemt en 31 Zonda. Jeg er veldig glad i Windy. Det er båter med mange kvaliteter som jeg setter stor pris på. En av de var at det var en norskprodusert båt. Jeg så på det som er kvalitetsstempel og noe det var verdt å betale ekstra for. Så ble veldig skuffet når de bestemte seg for å flagge ut av Norge. Windy er jo et dyrt merke og lysten til å betale så mye for en båt produsert i Polen er egentlig ikke så stor. Jeg er klar over at polsk båtindustri skal være er bra osv. Men det er noe med det å ha en polskprodusert båt som absolutt ikke appellerer til meg på samme måte som en norskprodusert båt. Men allikevel er det 31 Zonda som oppfyller flest av mine kriterier til en ny båt. Så fikk et tilbud i forrige uke som jeg synes var greit. Det var mest bare for å se hvor mye den kom på totalt. Planen var å prøvekjøre og se nøye på båten til våren, før et eventuelt kjøp. Nå har jeg ikke sett en siden en båtmesse i fjor og aldri kjørt en. Men fikk i går en mail om at de hadde en 2014 modell som var svært lite brukt, med det motoralternativet jeg vil ha til salgs til en svært god pris. En helt perfekt båt. Problemet er at jeg befinner meg langt unna Norge nå, og kommer til å gjøre det frem til jul. Så jeg får ikke en gang sett båten hvis jeg kjøper den. Så det jeg lurer på er: Noen som har erfaringer med Windyer som er produsert i Polen? Er kvalitet den samme som før? Både med tanke på kjøreegenskaper og finish. Hvis noen har noen erfaringer med Windy 31 Zonda generelt kom gjerne med de også :) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Send en IM til medlemmet Bonus og spør. På generelt basis skal ikke produksjonsland ha noe og si hvis kravspek og sluttkontroll er den samme. Og det vet jeg ikke. Men Polen bygger bl. a. Galeon og Delphia som er av god kvalitet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
-morten- Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Produksjonsted har liten betydning. Det er kvalitetskontroll og kvalitetssikkring som er det store poenget. Jeg tror ikke produksjonssted har noen betydming for de "norske" båtprodusentene. da de har lik oppfølging og kansje enda mere oppfølging der enn hjemme. Selv jobber jeg i ofshoreindustrien og har sett mye fint håndverk fra Polen. Om dem lager på våre premisser og følger våre standarder blir kvaliteten den samme. På en glassfiberbåt er det like mye nøyaktighet med utrustning og montering av tekniske løsninger som selve støpinga av skroget. Litt innkjøring på nye rutiner vil det jo altid være, men rekner med Windy ikke leverer i fra seg produkter som ikke har gjennomgått tilstrekkelig kvalitetskontroll! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Møkkalasset Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Det er dårlig stelt med Windy Boats AS. De tapte 43 mill i 2013 og har negativ egenkapital. http://www.purehelp.no/company/account/windyboatsas/929065697 Om det "polske" Windy er eiet av Windy Boats AS ville jeg i hvert fall sørget for å få bankgaranti før handel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Produksjonsland har liten (teoretisk)betydning som andre påpeker, men det å sette ut fabrikasjon til andre land(lavkost) vil kreve en helt annen oppfølging enn her hjemme.. Polen er slikt sett ikke noe høykvalitetsland.. Vi har produsert mye der oppigjennom tiden, og en kan få kvalitet om en følger dette opp.. Men kulturforskjellen er dessverre stor.. Det gjelder hvordan en rapporterer fra gulvet og opp.. og konsekvensen ved å rapporter avvik.. Ofte er det slik i Polen og mange andre land, at rapporterer man inn et kvalitetsavvik på seg selv eller andre, så blir en ofte ansett som dårlig og dermed uten jobb(tap av ansikt) .. Dette handler om HSEQ kultur i disse landene og manglende sådann. Konsekvensen av dette er at ikke noe rapporteres, de dekkes over så godt det lar seg gjøre... Det koster penger å utbedre avvik, det koster penger å følge prosedyrer.. De blir frister til å ta snarveier.. Dette er også kjent oppover i organisasjonen, selv om det innrømmes.. Men så lenge man er klar over dette, og kikker arbeiderne over skulderen, så går dette bra.. Men det koster penger å ha en nordmann eller flere stasjonert i utlandet.. Det er bare å se på de utallige oljeinsallasjoner som er produsert i utlandet, og kvaliteten har viset deg å være under enhver kritikk.. Selv om de har vært fulgt opp av nordmenn.. Men så lenge de som setter ut produksjon til utlandet er klar over dette, og har iverksatt kompenserende tiltak (som de vet virker) så blir det like bra.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 (redigert) https://www.youtube.com/watch?v=IgAEpFD3MhE#t=165 Jeg går utifra at resultatet for 2013 skyldes nettopp kostnadene (og nedskrivninger) i forbindelse med flytting av produksjonen. Redigert 14.November.2014 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Kjøpte en Polar 20 produsert i Polen for tre år siden, og denne båten er minst på samme høyde når det gjelder støp,innredning,teknisk mont. forbilledlig motormontering (Yanmar),etc. etc., sammenlignet med de som er bygget her til lands. Ligger en to år eldre modell av samme båt i båthavna som er "norskprodusert", og den er på langt nær så fin i detaljer,finish. etc. som den "polsk bygde" jeg har. Så de kan det med båtbygging i Polen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Det er bare å se på de utallige oljeinsallasjoner som er produsert i utlandet, og kvaliteten har viset deg å være under enhver kritikk.. Selv om de har vært fulgt opp av nordmenn.. Jeg har jobbet mot Polen og har fått stålkonstruksjoner laget der som er fult på høyde med og kansje bedre enn norskprodusert. Det er stort sett flinke sveisere og platearbeidere, men holdninger og regelverk er en annen verden enn det vi er vant med her til lands. Så lenge våre standarder følges og oppfølgingen er bra er det ikke noe problem. For en del år tilbake var det nok en del ueheldige konsekvenser av dette, ikke bare fra Polen men også fra andre lavkostland i Europa og Asia! Personlig har jeg sett en stor bedring her altså. For å ta den paralellen så tror jeg også at båtproduksjon i Polen også kommer til å fungere bra og kansje enda bedre fremmover. når produsenter som Askeladden og Windy velger å legge produksjonen til Polen er det en nødvendighet økonomisk. Men likevel er det jo litt spenning i hvor langliva norske båtprodusenter blir likevel! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 (redigert) Jeg har jobbet mot Polen og har fått stålkonstruksjoner laget der som er fult på høyde med og kansje bedre enn norskprodusert. Det har jeg også, og når produserer vi mest i Romania. og kvaliteten er ikke norsk fagarbeid, selv om den har blitt bedre den siste tiden.. Produksjonen må følges bedre, av den enkle grunn at ikke alle ledd er like proffe.. Videre er avvikshåndteringen ofte kritikkverdig.. Har de ikke kontroll på den så hjelper det lite.. Et firma som som med manuell fabrikasjon og som ikke har avvik, finnes ikke.. Dog "finnes" de i Polen og andre østeuropeiske og asiatiske bedrifter, teoretisk har de ikke avvik.. Fordi den som rapporterer avvik er uten jobb dagen etterpå, avvik koster penger å rett opp.. Dette har jeg selv erfart i Polen.. Derfor er et velfungerende QA system svært viktig om en skal produsere, både i Norge og andre land.. Det finnes selvsagt gullkorn også i tidligere østenropa, likeså som det er sorte får i Norge. .Men det er fortsatt et stykke igjen før standarden på østeuropeiske fagarbeider er lik den norske, landene sett under ett. Redigert 14.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Helt enig! men på en glasfiberproduksjon som er i form og serieproduksjon burde det gått an å fått til et bra produkt i et lavkostland med den rette oppfølgingen. Mener å huske det var en artikkel i BM om Kinaproduserte båter, at finish ikke var like bra, men at alt annet begyndte å bli ganske bra på stell! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HenningK Svart 14.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2014 Det har jeg også, og når produserer vi mest i Romania. og kvaliteten er ikke norsk fagarbeid, selv om den har blitt bedre den siste tiden.. Produksjonen må følges bedre, av den enkle grunn at ikke alle ledd er like proffe.. Jeg har samme inntrykk som deg, men jeg baser de ikke på mine egne erfaringer. Kun ting jeg har hørt av andre. Var for noen år siden på besøk hos Windy fabrikken. Fikk en omvisning og snakket med noen av båtbyggerne. Det var personer som virkelig la sin ære inn i båtene de bygget. De gjorde sitt aller beste for at hver båt skulle bli så bra som mulig. Tviler sterkt på at polske arbeidere har det på samme måte, men det trengs vell ikke så lenge kvaliteskontrollen er god nok. Om den er det vet jeg ikke, men antar at den er det. Så burde vell egentlig ikke bekymre meg for kvaliteten på båtene. Den dagen Windy leverer båter som ikke er av den standarden som forventes, vil man nok fort høre det. Allikevel er det noe som gjør meg usikker. Har til nå fått tilbud fra to forhandlere. Prisene var ganske like. Fikk nå tilsendt en prisliste fra en tredje forhandler. Prislisten var oppgitt i SEK og uten MVA. Det var også levert i Polen. Selv om man legger til MVA og fraktkostnader var det MYE billigere. Har bedt om et tilbud med ønsket motoralternativ og utstyr. For se hva det kommer på til slutt. Hvis prisene er riktige blir det nok uansett bestilling av helt ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 (redigert) Fikk en omvisning og snakket med noen av båtbyggerne. Det var personer som virkelig la sin ære inn i båtene de bygget. De gjorde sitt aller beste for at hver båt skulle bli så bra som mulig. Den eneste æren som en del utlendinger legger i jobben, er å få lønningsposen så stor som mulig(gjelder også mange nordmenn).. De har null følelser for det de driver og er glade for at de i det hele tatt har en jobb(gjelder også mange nordmenn).. Uten jobb ingen salt på maten i mange land.. og det å beholde jobben er og blir det viktigste.. Har man da et system gjør at man mister jobben om man rapporterer avvik og uønskede hendelser, vel da sier det seg selv.. Null rapportering, og med null rapportering ingen mulighet til forbedring.. eneste forbedringen man kan se er kun at avvikene skjules bedre, i den hensikt å forbedre sikkerheten til å beholde jobben Redigert 14.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LM 605 Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Windy bygges vel på samme sted som Askeladden (Model Art) hvis jeg ikke tar feil?. Uttern har vel aldri hatt så bra og velbygde båter etter at hele produksjonen ble flyttet til Polen. En bekjent bestilte nylig en ny Marex for levering til våren, den blir bygget i Litauen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.