Jump to content

Startproblemer - Volvo Penta MD1B


semmern

Recommended Posts

Hei folkens. Ny her.

 

Har en Marieholm MS20 med AC, en liten bøtte som seiler som et badekar, men det er en koselig liten båt å komme seg ut på fjorden med. Den har en VP MD1B som jeg har slitt med å få start på i det siste. En enkel motor, men her finner jeg ikke helt ut av hva som har skjedd. Den har knapt vært i bruk i år, da jeg har vært opptatt hele sommeren, men det som er merkelig er at den gikk helt fint i våres da jeg kjørte den litt, men noen dager etterpå ville den plutselig ikke mer.

Det arter seg sånn: Den sveiver på starteren, og jeg har fått den til å starte en del ganger, men med en gang jeg setter båten i gir og gir gass virker det som om den kveles av belastningen. Den er veldig tungstartet, og starter stort sett bare med en del throttle på, og hvis jeg holder kaldstartknappen inne.

Mistenkte først dieseldyr, men var nede i båten i går og drenerte hele dieselsystemet, samt en liter eller to fra tanken, og jeg fant bare ren diesel. Har luftet gang på gang, så jeg tror ikke det ligger der heller.

Der dieselrørene møter dysen har det alltid piplet litt diesel, så lenge vi har hatt båten. Ser ut til at det meste er ganske gammelt og slitt oppå der, så jeg har bestilt nye messingskiver der for å se om det hjelper, tenkte å begynne med det enkleste først. Mistenker egentlig at motoren får litt falskluft inn der, og at den derfor kveles med en gang den blir satt under belastning. Kan tenke meg at det er derfor den trenger en del throttle og kaldstartknappen for å få start også. Høres dette sannsynlig ut?

 

Noen som har noen idéer?

Link to post
Share on other sites

Har byttet dieselfilter og hatt Loctite på dieselrørkoblingene der man skrur dem til dysen, for det piplet ut litt diesel der før. Har luftet og luftet systemet, men den vil fremdeles ikke tenne, bare sveiver og sveiver på starteren. Veldig rart, da den gikk fra å funke fint til å plutselig ikke ville mer fra en tur til en annen. Anyone?

Hvis jeg ikke får til dette etter en kompresjonstest og en runde til over dieselsystemet, er det noen som har noen gode mekanikere å anbefale som kan ta et besøk i båten? Den ligger på Bekkelaget.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...