semmern Startet 13.November.2014 Del på Facebook Startet 13.November.2014 Hei folkens. Ny her. Har en Marieholm MS20 med AC, en liten bøtte som seiler som et badekar, men det er en koselig liten båt å komme seg ut på fjorden med. Den har en VP MD1B som jeg har slitt med å få start på i det siste. En enkel motor, men her finner jeg ikke helt ut av hva som har skjedd. Den har knapt vært i bruk i år, da jeg har vært opptatt hele sommeren, men det som er merkelig er at den gikk helt fint i våres da jeg kjørte den litt, men noen dager etterpå ville den plutselig ikke mer.Det arter seg sånn: Den sveiver på starteren, og jeg har fått den til å starte en del ganger, men med en gang jeg setter båten i gir og gir gass virker det som om den kveles av belastningen. Den er veldig tungstartet, og starter stort sett bare med en del throttle på, og hvis jeg holder kaldstartknappen inne.Mistenkte først dieseldyr, men var nede i båten i går og drenerte hele dieselsystemet, samt en liter eller to fra tanken, og jeg fant bare ren diesel. Har luftet gang på gang, så jeg tror ikke det ligger der heller.Der dieselrørene møter dysen har det alltid piplet litt diesel, så lenge vi har hatt båten. Ser ut til at det meste er ganske gammelt og slitt oppå der, så jeg har bestilt nye messingskiver der for å se om det hjelper, tenkte å begynne med det enkleste først. Mistenker egentlig at motoren får litt falskluft inn der, og at den derfor kveles med en gang den blir satt under belastning. Kan tenke meg at det er derfor den trenger en del throttle og kaldstartknappen for å få start også. Høres dette sannsynlig ut? Noen som har noen idéer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Hvordan er dieselfilteret da? Lenge siden byttet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
semmern Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 En stund. Enkel løsning, men skal titte på det i helgen. Ble for mørkt i ettermiddag til å gjøre noe særlig mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
semmern Svart 14.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2014 Noen som har noen flere idéer og tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NidelvSigmund Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Kan hende den får for mye disel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Kan hende den får for mye disel Det tviler eg på, då hadde den reagert heilt annerleis på kaldstarten Kan tenke meg at det er derfor den trenger en del throttle og kaldstartknappen for å få start også. Høres dette sannsynlig ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
semmern Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Har byttet dieselfilter og hatt Loctite på dieselrørkoblingene der man skrur dem til dysen, for det piplet ut litt diesel der før. Har luftet og luftet systemet, men den vil fremdeles ikke tenne, bare sveiver og sveiver på starteren. Veldig rart, da den gikk fra å funke fint til å plutselig ikke ville mer fra en tur til en annen. Anyone?Hvis jeg ikke får til dette etter en kompresjonstest og en runde til over dieselsystemet, er det noen som har noen gode mekanikere å anbefale som kan ta et besøk i båten? Den ligger på Bekkelaget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pellesj Svart 14.September.2020 Del på Facebook Svart 14.September.2020 Hej kontrollera Spridaren och pumpen den kan ge fördåligt tryck .m.v.h pe4lle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.