Jump to content

Autopilot og mekanisk hydraulisk styring

rikkileik

Recommended Posts

Har en båt med twin kad44 som har en mekanisk hydraulisk styring, hvor det går kabel fra rattet og ned til en hydraulisk cylinder som assisteres av servoen.

Ønsker å få montert en autopilot, og har sendt flere forespørsler ang dette til forhandlere uten å få noen klarhet i hva som skal til.

Har Garmin utstyr i båten og ser det finnes en autopilot med pumpe, men ser ikke at denne kan brukes. Finnes det et ombyggings sett?? eller er det mulig å bytte ut wiren til helhydraulisk styring??

Raymarine Sportpilot er for ratt med wire styrt servo.

Skal du ha pumpestyrt autopilot må du bygge om til ratt pumpe med hydraulikk og rør bakover til styresylinder.

Mulig du og må bytte styresylinder også.

Sportpilot har motor montert på ratt stammen og er enklest i forhold til ombyggingen.

Eneste er at båten din kan være for stor i forhold til Sportpilot, tror den er anbefalt opp til ca 30 fot.

Men vet at det fungerer på en 33 fots båt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Heisann!

Raymarine er vel det enkleste. Med overnevnte http://www.raymarine...nid=30&col=5917 kobler du deg enkelt inn på sylinder bak - det medfølger "pinne" for både mercruiser og volvo penta i settet. Jeg satte inn en tilsvarende løsning på forrige båt og betalte ca 18 båtpenger komplett med styring og kompass. Løsningen fungerer helt supert.

Det som Raymarine mener er billigere/mer moderne er å bygge om til hydraulisk så du setter inn en pumpe (i paralell med t-stykker) - jeg fikk (da) ikke det regnestykket helt til å gå opp da sleipner ikke var villige til å tilby en sylinder med korrekt volum da denne hadde gått ut av produksjon - dyrt andre steder som ble sjekket. Jeg regner med at andre er på den ballen nå så hydraulisk er en mulighet.

Redigert av dante (see edit history)

Hei,

På den du har nå er det teleflex wire ned til den hydrauliske sylinderen så enten må du:

A: Bruke systemet slik det er og paralellkoble en hjelpeservo (og rattet svinger ved innkobling) http://www.raymarine...nid=30&col=5917

B: Bytte ut teleflex med slanger og hydraulisk rattpumpe samt sette inn hydraulisk sylinder styrt av rattpumpa. Deretter dtrenger du en en egen hydraulisk pumpe for autopilot som kobles inn mot den nye hydrauliske sylinderen.

Raymarine SPX5-R (rategyro) har en motor som festes på ratt stammen. Skru av rattet, montere motor/drivenheten, sette på

rattet og koble/montere kompasset og elektronikk boksen til strøm.

Da kan du eventuellt koble kartplotter til NMEA eller Seatalk/NG.

Rattet går når det kjøres på auto. Du kan og styre båten når den går på auto ved å trykke på +eller- 1 eller 10 grader

Finnes og en fjernkontroll S100.

Må kalibreres før bruk, men det tar ikke lang tid.

Enklere kan det ikke gjøres.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

sportpiloten takler lett båt uansett tyngde. er tyngden på rattet som betyr noe, jeg snakket med raymarine før jeg kjøpte min. gikk for den løsningen pga prisen. skulle jeg brukt noe annet ville jeg bygget om til hydraulisk fra ratt og satt inn hydraulikkpumpe på den kursen. båten min veier 6500kg. plotteren din takler NMEA signaler om den ikke er mere en 20 år gammel vil jeg tru, så plotter og autopilot fungerer sammen da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...