rikkileik Startet 15.November.2014 Link til dette innlegget Startet 15.November.2014 Har en båt med twin kad44 som har en mekanisk hydraulisk styring, hvor det går kabel fra rattet og ned til en hydraulisk cylinder som assisteres av servoen. Ønsker å få montert en autopilot, og har sendt flere forespørsler ang dette til forhandlere uten å få noen klarhet i hva som skal til. Har Garmin utstyr i båten og ser det finnes en autopilot med pumpe, men ser ikke at denne kan brukes. Finnes det et ombyggings sett?? eller er det mulig å bytte ut wiren til helhydraulisk styring?? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Raymarine Sportpilot er for ratt med wire styrt servo. Skal du ha pumpestyrt autopilot må du bygge om til ratt pumpe med hydraulikk og rør bakover til styresylinder. Mulig du og må bytte styresylinder også. Sportpilot har motor montert på ratt stammen og er enklest i forhold til ombyggingen. Eneste er at båten din kan være for stor i forhold til Sportpilot, tror den er anbefalt opp til ca 30 fot. Men vet at det fungerer på en 33 fots båt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
rikkileik Svart 17.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Hei. Er usikker, men det er vel veldig sannsynlig at styre cylinder må byttes om kabelen byttes til fordel for hydraulisk styring. Er rayamarine sin autopilot kompatibel med Garmin?? har en 5015 plotter. Mvh R Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Raymarine har NMEA0183 og Seatalk NG som tilsvarer NMEA2000, så Garmin har vel en av disse og kan gi waypoints til Raymarine autopilot, om det var det du mente med kompatibel. Ellers så fungerer autopiloten også uten plotter. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sjøga Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 raymarine har el. styrevire som monteres på servosylinder (styresyl) kan også bruke rattpiloten til raymarine. du må ikke fjerne servostyring om du bygger om til hydraulisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 http://www.raymarine.no/view/?id=579&collectionid=30&col=5917 Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 (redigert) Heisann! Raymarine er vel det enkleste. Med overnevnte http://www.raymarine...nid=30&col=5917 kobler du deg enkelt inn på sylinder bak - det medfølger "pinne" for både mercruiser og volvo penta i settet. Jeg satte inn en tilsvarende løsning på forrige båt og betalte ca 18 båtpenger komplett med styring og kompass. Løsningen fungerer helt supert. Det som Raymarine mener er billigere/mer moderne er å bygge om til hydraulisk så du setter inn en pumpe (i paralell med t-stykker) - jeg fikk (da) ikke det regnestykket helt til å gå opp da sleipner ikke var villige til å tilby en sylinder med korrekt volum da denne hadde gått ut av produksjon - dyrt andre steder som ble sjekket. Jeg regner med at andre er på den ballen nå så hydraulisk er en mulighet. Redigert 20.November.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rikkileik Svart 22.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Her var det gode tips, om man bruker styringen som er i båten sammen med den"pinnen" som følger med Raymarine vil da rattet rotere ved bruk av autopiloten? ? Vil Autorutingen fungere mellom Raymarine og garmin? ? Ved bruk av t stykkene er det da mulig å bruke den eksisterende styrecylinderen og bare bytte styrepumpa?? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.November.2014 Link til dette innlegget Svart 23.November.2014 Hei, På den du har nå er det teleflex wire ned til den hydrauliske sylinderen så enten må du: A: Bruke systemet slik det er og paralellkoble en hjelpeservo (og rattet svinger ved innkobling) http://www.raymarine...nid=30&col=5917 B: Bytte ut teleflex med slanger og hydraulisk rattpumpe samt sette inn hydraulisk sylinder styrt av rattpumpa. Deretter dtrenger du en en egen hydraulisk pumpe for autopilot som kobles inn mot den nye hydrauliske sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 24.November.2014 Link til dette innlegget Svart 24.November.2014 Raymarine SPX5-R (rategyro) har en motor som festes på ratt stammen. Skru av rattet, montere motor/drivenheten, sette på rattet og koble/montere kompasset og elektronikk boksen til strøm. Da kan du eventuellt koble kartplotter til NMEA eller Seatalk/NG. Rattet går når det kjøres på auto. Du kan og styre båten når den går på auto ved å trykke på +eller- 1 eller 10 grader Finnes og en fjernkontroll S100. Må kalibreres før bruk, men det tar ikke lang tid. Enklere kan det ikke gjøres. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
rikkileik Svart 25.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 Ser at SPx5-R ikke anbefales til båter over 3 tonn, så den blir nok i minste laget ja. hadde tenkt på en Garmin gph10?? men en d kan se ut som om det er like enkelt å bytte til hydraulisk og en slik sak. Hvordan finner man evt ut hvilken styrecylinder man trenger som erstatter den mekanisk hydrauliske som finnes fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 (redigert) Har sett SPX5-R i bruk på båt 4-4,5 tonn, fungerer uten problem. Det er jo en styreservo som tar kreftene. For volum må du finne dele nr. eller måle diameter og lengden på den som er der og regne ut volumet. Redigert 25.November.2014 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
rikkileik Svart 25.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 Hei. jepp skal gjøre d. Denne er ca 7 tonn så d blir vel sikker i overkant uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 25.November.2014 Link til dette innlegget Svart 25.November.2014 sportpiloten takler lett båt uansett tyngde. er tyngden på rattet som betyr noe, jeg snakket med raymarine før jeg kjøpte min. gikk for den løsningen pga prisen. skulle jeg brukt noe annet ville jeg bygget om til hydraulisk fra ratt og satt inn hydraulikkpumpe på den kursen. båten min veier 6500kg. plotteren din takler NMEA signaler om den ikke er mere en 20 år gammel vil jeg tru, så plotter og autopilot fungerer sammen da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.