Jump to content

NB 870 Yanmar 200 hk, nackdelar med denna mindre motor?

peal

Recommended Posts

NB 870 bør ha minst 250 hk, helst 300. Dem som har 6LP 290 hk går ca 26 kn på max og marsjer på 20/22.

Med 200 hk og ferielast blir vel marsjfarten ca 15 knop, 19 max. Veldig mange er levert med 222 hk. Det er også snaut. Har man en tung rib i snapdaviter bakpå så synker farten markant.

Prisen bør være lav med så liten motor.

222 hk er passe til min NB820 Sport. Marsjer 20 knop ved ca. 2850 opm (maks. 3400 opm og 24-25 knop) uten ferielast, men på kortturer med 1 til 3 personer ombord. Vil nok tro at farten blir noe mindre med den større NB870. Min motor har gått stødig uten problemer i snart 11 år og 1300 timer. Har hørt noen få negative erfaringer med 6LP motorene, med dårlig smøring og veivakselbrudd som resultat. Har ikke kunnskap om hyppigheten, men det har skjedd. 4LHA-serien vil jeg påstå er noe av det mest driftssikre sin klasse, men ikke den mest energieffektive. Det er en umoderne motor, men sikker og enkel å vedlikeholde og utmerket for den vanlige fritidsbåtbruker, dvs. 75 til 100 timer per år.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...