peal Startet 15.November.2014 Del på Facebook Startet 15.November.2014 (redigert) Planerar att köpa en NB 870 med Yanmar 4LHA-DTP 200 hk men det vanligaste är NB 870 har Yanmar 222 hk. Vad är de stora nackdelarna med denna mindre motor - maxfart, marchfart, bränsleförbrukning? Redigert 15.November.2014 av peal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 NB 870 bør ha minst 250 hk, helst 300. Dem som har 6LP 290 hk går ca 26 kn på max og marsjer på 20/22. Med 200 hk og ferielast blir vel marsjfarten ca 15 knop, 19 max. Veldig mange er levert med 222 hk. Det er også snaut. Har man en tung rib i snapdaviter bakpå så synker farten markant. Prisen bør være lav med så liten motor. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 En bekjent har en NB 870 med 184hk, den har en marsjfart på ca 15 kn og toppfart på ca 18. Forbruket ligger på ca 2l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
peal Svart 15.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2014 1/ Det är nog ok med marchfart 15 knop men kommer båten att kännas "trött" och tung? 2/ Finns det några fördelar med Yanmar 200/184 hk jämfört med större motor som 240 hk etc. Exempelvis mindre förbrukning vid marchfart, lägre servicekostnader? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Du får iallfall en evigvarende motor......den er skuddsikker! Samme forbruk på 15 knop som 222hk. 240hk-motoren har aldri fått noe godt skussmål. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 222 hk er passe til min NB820 Sport. Marsjer 20 knop ved ca. 2850 opm (maks. 3400 opm og 24-25 knop) uten ferielast, men på kortturer med 1 til 3 personer ombord. Vil nok tro at farten blir noe mindre med den større NB870. Min motor har gått stødig uten problemer i snart 11 år og 1300 timer. Har hørt noen få negative erfaringer med 6LP motorene, med dårlig smøring og veivakselbrudd som resultat. Har ikke kunnskap om hyppigheten, men det har skjedd. 4LHA-serien vil jeg påstå er noe av det mest driftssikre sin klasse, men ikke den mest energieffektive. Det er en umoderne motor, men sikker og enkel å vedlikeholde og utmerket for den vanlige fritidsbåtbruker, dvs. 75 til 100 timer per år. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
peal Svart 17.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2014 (redigert) Tack för alla svar! Med ledning av detta kommer jag att köpa den brukte NB 870 som jag tänkte. Jag är säker på att motorn 200/184 hk är nog för oss och båten har ett hyggligt pris. Nu ser vi fram emot en god sommar och eventuellt en förnöjd rapport om vårt köp! Redigert 17.November.2014 av peal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 En bekjendt hadde 840 da den kom. synes den gikk veldig på hekken. han skifta til 210hk, men synes ikke den gikk noe særlig finere i sjøen. det ble satt på større trimflaps også.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.