Jump to content

Bankskøyta "Anna"

Wallas Service

Recommended Posts

Bankskøyta som er under bygging på Prestebrygga i Ålesund sentrum, blir ganske lik bankskøyta ”Anna”. Bankskøyta ”Anna” var bygd på Vestnes i 1888, sannsynligvis av Kristen Salthammer for kjøpmann Hans Fugleberg i Ålesund. Skøyta var rigga som sluppgaleas med en drektighet på 24 netto registertonn. Hun hadde følgende mål: Lengde 57,7' Bredde: 16,8' Dybde: 6,4'. Under fiske hadde ”Anna” 11-12 manns besetning. I 1890-åra ble hun ført av bl.a. Jonas Fuglevik, Iver P. Gamlem og Nicolai Ystenes. ”Anna” ble solgt til Remøya i 1906. Ishavsskute fra 1910, ombygd og innsatt motor i 1911 og nytt navn, ”Sjømøen”. Solgt til Senja i 1917. Forliste som Tromsøskuta ”Drivis” i Kvitsjøen i 1928.

Les mer og følg med i prosessen her:www.bankskoyta.no

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Interessant historie og fin nettside :thumbsup: Liker at de legger ut bilder av prosessen underveis og samtidig får fram de mange ildsjelene. Morten Hesthammer som er med er en guru innen fartøyvern og sitter inne med stor kunnskap om treskip. Med ham med på laget (og økonomien i orden, det koster å bygge slike fartøy) har de en god mann og mentor i byggeprosessen.

Fikk gleden av å jobbe litt med ham for mange år siden i forbindelse med starten av byggingen av Stavangers byskip "Marcille Riberg". Dessverre endte byggingen opp rimelig kjapt i mangel på penger, men prosessen fram mot strekking av kjølen og den spede begynnelsen av laging av spant var svært interessant og lærerrik :smiley:

Stadig nye oppdateringer fra "verftet"

http://bankskoyta.no/folg-arbeidet/

Er sjøl innom "noen ganger i uka" på verftet for å se fremgangen. Ikke alltid så mye endringer, men kan bekrefte at det går fremover. Mye godt håndverk :thumbsup:

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Oppdateringene henger litt etter på verftet.

Denne uka har gutta (må ta med at det er ei jente med på laget også) avspasering, og det skjer ikke så mye. Bare en mann i arbeid - Lars - , men i tillegg til båtbygger har han også oppgaver som gjelder rydding, anskaffelse av mer materialer, verktøy og mye mer.

Neste uke, og uka etter, er det full fart igjen, og jeg er spent på hva de klarer å få til før det blir juleferie.

For de som ikke har fått det med seg: Morten har et nyere innlegg som tar for seg "To fartøy, to byggemetoder", hvor han sammenligner litt Bankskøyta som bygges i Ålesund og Skonnerten Ideal som bygges i Kristiansund.

Interessant og lærerikt.

Og jeg tok meg en liten tur til Sunnmøre Museum i dag for å se nærmere på en modell av ei bankskøyte som står der. Nydelig sak, og tar jeg ikke mye feil så vil Morten skrive litt om denne en av de første dagene.

Jeg har forstått at det er en viss interesse for denne byggingen, og i dokumentasjonen som blir lagt ut på hjemmesiden til skøyta. Så i forrige uke sendte jeg en e-post til sekretariatet hvor jeg etterlyste et kommentarfelt/gjesteliste/diskusjonsforum på hjemmesida. Svar har jeg også fått - fra sekretæren - og hun kunne ikek gjøre så mye med akkurat den saken, bortsett fra å oversende min forespørsel til prosjektgruppa. der vil det bli behandlet på neste møte. Krysser fingrene at det går i orden....

• 2 uker senere...

At det ikke spares på dimensjonene skal være sikkert og visst. Men ifølge alle papirer og målinger som finnes, er det slik det skal være

9 av 17 dekksbjelker er nå felt inn i reviséene og boltet fast. 3-4 kne har også kommet på plass. Nå har de tatt juleferie, og skal være på plass 5. januar tar jeg ikke for mye feil.

http://bankskoyta.no/folg-arbeidet/

• 3 uker senere...

Gutta (og jenta) på verftet er i gang igjen etter juleferien, og det går sin gang.

Morten har nytt innlegg om fremgangen, og jeg har observert at det har kommet på ei rad med hud. Uten at jeg har spurt så skal det kanskje på ei 3dje rad slik at de får drevet bolter gjennom reviséen, spant og hud. Stikker sikkert innom en tur på verftet i morgen, men regner med at Morten legger ut noe snart om den saken.

Følg arbeidet her.

Jeg har forstått at det er en viss interesse for denne byggingen, og i dokumentasjonen som blir lagt ut på hjemmesiden til skøyta. Så i forrige uke sendte jeg en e-post til sekretariatet hvor jeg etterlyste et kommentarfelt/gjesteliste/diskusjonsforum på hjemmesida. Svar har jeg også fått - fra sekretæren - og hun kunne ikek gjøre så mye med akkurat den saken, bortsett fra å oversende min forespørsel til prosjektgruppa. der vil det bli behandlet på neste møte. Krysser fingrene at det går i orden....

Og jeg har fått svar. Ikke det svaret jeg håpte på, og det var litt synd. Hadde vært litt artig med ei gjesteliste på sidene til bankskøyta.

Svaret (klipp & limt):

Hei og godt nyttår!

Det blir ikke lagt til et kommentarfelt/gjesteliste på nåværende tidspunkt.
Det er mulig man ser behov/nytte av det senere i prosessen.
Med vennlig hilsen
Stiftelsen Kjell Holm
Jeg har utelatt tlf.nr og e-postadresse for å unngå "hets" mot stiftelsen :giggle: .

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

En god del har skjedd siden siste "løft" av tråden.

Hudplankene er på, bortsett fra en på styrbord side nede ved kjølsvinet. Dette fordi det er lettere å få ut rusk og rask samt verktøy som har falt ned i bunnen av båten.

Dekket er ferdig, drevet med bomullstråder og de aller siste dagene også natet med Sikaflex.

Og mens de holdt på med drevingen ville Morten vise sine poetiske evner. Han var kanskje ikke så veldig heldig med første verset:

Jernet dunkes inn i sprekken

Sakte glir jeg ned mot hekken

Slag på i samme sprekk

Jeg tenker alt på neste trekk

:giggle:

Resten leses i bloggen under datoen 02.09.2015

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...