Jump to content

Halco 29 Offshore fly med hårete mål om sjøsetting --> 2024


haybimmsen

Recommended Posts

Hadde litt lyst til å dokumentere litt veien fra en båt som har stått på land siden 2016 til at den forhåpentligvis kommer på sjøen sommeren 2024. 

 

Dette er en lokal båt som jeg har kikket på siden jeg var liten, og synes selv som unggutt at dette var en flott båt. 

Har endelig fått kjøpt, og har startet så smått med å rive ut det meste av elektrisk da dette var på høyt tid for oppgradering. 

 

Første i planene er rydding, skaffe oversikt og få motor og drift til å fungere nå før kulda tikker inn. 

Ser ting greit ut etter dette så blir det grundigere til verks med både interiør-forandringer og litt dyrere utstyr montert. 

legger ved noen bilder av båten ved første visitt nå i Juli. 

 

IMG_3604.jpeg.282ecd7e19df7648d944a611dfdf045f.jpegIMG_3603.jpeg.8ac85b144f40761156ff136ffe9baf2c.jpegIMG_3608.jpeg.e13376aa32f9949c30c440777a052158.jpeg

 

 

Etter noen timer med høytrykk så fikk jeg byttet ut gammal skit, med ny skit. 

Her trengs en grundig rubberunde til før det kan forsegles med noe godstoff. 

Har allerede sett at det er potensial i teaken også etter litt spyling. 

 

IMG_3629.jpeg.e11c6c236495e7fdb63bd168dc7127f6.jpeg

IMG_3626.jpeg.07f6362d791fa24cc16f57485de9e987.jpeg

 

IMG_3634.jpeg.573f27c6d7d3bd79968c2e8d4a62bd80.jpeg

 

 

Inni er det også en del arbeid som skal til: 

Noe nostalgi er absolutt tilstede ettersom tiden har stått still siden 80-tallet. 

Merk gammel fjordpilot, kassett spiller og 3-veis høytaler å greier. 

 

 

IMG_3511.jpeg.da8d7aec69b7e4518fe99937bbe65ccd.jpeg

 

IMG_3510.jpeg.0f7518ec7c6007863ee1352a9c2064c6.jpeg

 

IMG_3509.jpeg.ea186b41008edb9b8f5fc8b12c7602c6.jpeg

 

IMG_3522.jpeg.ba8ffe07dcc1644b4278e64edb5ac3db.jpeg

 

IMG_3512.jpeg.9b8b29f321c832ca3e2cad0ac17edcfb.jpeg

 

IMG_3502.jpeg.5f2012de6e31089cc34c0842f08e1f56.jpeg

 

Noe av vepsebolet av ledninger og motor:(noen vet vet spesifikt motorbetegnelse på denne? Det ligner på Ford 2728t, men på motor er det merket Ford 826F)

 

IMG_3869.jpeg.d7c591a30a4e7ed7a2b5aac9b7db9c72.jpeg

IMG_3842.jpeg.7e0a20af95fa40b6abafaa35563e93f2.jpeg

IMG_3673.jpeg.199d3c7a21d6727fb30ea4981c51838e.jpeg

IMG_3670.jpeg.ce3bb6e50f2c1fbbd2d0351575cb2fb7.jpegIMG_3668.jpeg.0ea344c1e4c5363d1f38b1282adfbf17.jpegIMG_3664.jpeg.210892f0c0cd76fcfaf4a4ef3571b06c.jpeg

 

 

IMG_3630.jpeg

IMG_3503.jpeg

Link to post
Share on other sites

rebop skrev 38 minutter siden:

Spennende! Den båten der har jeg en mistanke om at jeg har kjørt forbi opptil flere ganger når jeg har tatt med meg mine barn på en sjøattraksjon som er på topp 3 på tripadvisor i nærområdet her. Gøy!

Det stemmer nok, veldig synlig fra veien båten ja 😁

Link to post
Share on other sites

Flott med hårete mål :saint:

Nå aner ikke jeg hvor i verden/Norge dette kan være, men her i Troms er ofte vinteren lang og snørik. Så en stor fordel å stå under et eller annet tak iallefall.

 

Jeg skal ikke påberope meg hårete mål, har en båt i hagen som har stått der i 9 år... men først stod den 10 år på land på båtoppstillingsplass. Venter på anleggsmaskiner som skal utvide parkeringsområde i hagen så det blir bedre plass til å flytte båten til et mere hensiktsmessig og solrikt sted. For så og jobbe videre med den. Og evt. bygge/dekke over den om nødvendig. Men ingen hast, ennå sikkert 10 år eller noe slikt til man blir pensjonist :giggle: Båten har det tørt og luftig.

Ser for meg at det vil ta et år med relativt intens innsats iallefall. Forutsatt gode arbeidsforhold.Men så kommer det alltid andre ting imellom....

 

162143470_btvr1.jpg.6e651f843e2ceba2e98787146fe558ed.jpg

 

langpulpit.jpg.3919ea759e5fc8ff41e3d3a301fdabc9.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette så da slett ikke ille ut! Men en solid jobb med det elektrisk må nok til. Jeg for min del ville nok ha vurdert å bytte ut fuskepelsen med noe mer moderne og renslig også, men det haster vel ikke like mye. En god vask og opprydning, service på motor og opprydning i kabler etc så tenker jeg det er tid for en tur på sjøen for å teste ut hvordan ting virker. Ikke demonter mer enn nødvendig, det kan fort virke demotiverende når alt er i deler og ingenting virker. Reparer heller en og en ting, og gjør det ferdig før du går videre til neste. Da har du ganske raskt en båt som kan brukes, og ikke bare står og tar opp plass. Selv om ikke alt blir perfekt samtidig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 4 timer siden:

Den bakveggen ble bra! Den elektriske salaten der så ikke videre bra ut! lykke til videre!

Takker 😃

dsm skrev 51 minutter siden:

Det blir flott båt av den :thumbsup: Ser ut som du har tre styreposisjoner med manuelle hendler. Vet du hvordan det er arrangert.

Kan du legge ut et bilde av synkroniseringen ?


takker 😄
stemmer, jeg kan ordne noe bilder ja! Er nok noe hjemmelaget. Men her også må det smøres evt byttes da det går tregt. 

index skrev 40 minutter siden:

Dette så da slett ikke ille ut! Men en solid jobb med det elektrisk må nok til. Jeg for min del ville nok ha vurdert å bytte ut fuskepelsen med noe mer moderne og renslig også, men det haster vel ikke like mye. En god vask og opprydning, service på motor og opprydning i kabler etc så tenker jeg det er tid for en tur på sjøen for å teste ut hvordan ting virker. Ikke demonter mer enn nødvendig, det kan fort virke demotiverende når alt er i deler og ingenting virker. Reparer heller en og en ting, og gjør det ferdig før du går videre til neste. Da har du ganske raskt en båt som kan brukes, og ikke bare står og tar opp plass. Selv om ikke alt blir perfekt samtidig...

Det er gode tips! 
har laget til mindre båter før, med lignende arbeid. Så det er veldig demotiverende når står i sju steiner alt ! 

Link to post
Share on other sites

haybimmsen skrev 44 minutter siden:

har laget til mindre båter før, med lignende arbeid. Så det er veldig demotiverende når står i sju steiner alt ! 

 

Ja, det er bedre å holde den mest mulig sjøklar hele tiden. Du kan uansett reparere etter hvert.

 

Det elektrisk ser uoversiktlig ut, men jeg vil tro det meste virker og kan brukes om igjen. Jeg ville ha fjernet alt som tydelig ikke lenger er i bruk, kortet inn på kabler som er for lange og stripset det hele så pent og ryddig sammen som det lar seg gjøre. Så er det bare å begynne å teste utstyr, og reparere det som evt ikke virker. Ofte er det bare dårlig kontakt i koplingspunkter som skaper problemer. 

 

Om motoren får seg ny olje, nye filtre og ny impeller så burde den være klar til prøvestart. Den burde starte, det er jo en Ford...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

junior 1 skrev for 4 timer siden:

Ser ut som et greit prosjekt det der.
Har den akterlugar?

 

 Ja den har det, den trenger også puss da den har blitt brukt som oppbevaringsplass i lang tid 😅 tenker å lage en koselig plass til guttungen i huset. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei 


liten oppdatering fra sist 😄

planen min med å holde den mest mulig funksjonell gikk fort i dass. Her var såpass mye å ta tak i at jeg valgte å klippe reint det som var. 
 

har plukket ut wallasen og prøvekjørt den hjemme. Fungerte veldig bra! Og ser egentlig ny ut tross den er fra 2000!

 
 

 

her var en hylle over styrbord seng, som jeg endte opp med å rive da vinduet hadde dryppet vann nedpå i x antall år. 
Denne tror jeg ikke blir bygget opp igjen, men benytter anledning til litt ekstra plass i forpiggen. 
 

har fått dreiet rundt motoren og den går fint rundt! Så jeg har som mål å finne tak i oljefilter og ny olje slik at jeg kan prøvestarte motor denne helgen. 
det blir ikke kostet på noe før jeg vet status på den!
 

sitter her nå i skrivende stund i «salongen» og drømmer om at jeg sitter på havet med kaffi koppen i handa. 

IMG_3996.jpeg.97fa2755336d06088f41ad1b4234e837.jpegIMG_3998.jpeg.3c8001ccb5c273df139f9eca0db9a8f0.jpegIMG_4006.jpeg.4e54f4518e461ea25d42cac0d3f8db82.jpegIMG_4007.jpeg.0553a73a29db9d16719670a00b4ba71b.jpegIMG_4008.jpeg.0ccc8ea452429e19bac2b0ad0a355151.jpegIMG_4010.jpeg.b0fd9e3f87642e6ea600762cf930bc35.jpeg

IMG_4009.jpeg

Link to post
Share on other sites

haybimmsen skrev On 22.8.2023 at 22.43:

motorbetegnelse på denne? Det ligner på Ford 2728t, men på motor er det merket Ford 826F)

I følge linken  er det 

826F 6-P     2725   eller??
? 6-D     2726T  2728T

https://everythingaboutboats.org/how-identify-ford/

 

Ps. du sjekker vel Skroggjennomføringer og ventiler;

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 13.9.2023 at 15.03:

I følge linken  er det 

826F 6-P     2725   eller??
? 6-D     2726T  2728T

https://everythingaboutboats.org/how-identify-ford/

 

Ps. du sjekker vel Skroggjennomføringer og ventiler;

 

Hei og takk for alle som har troa :D

 

 

Mulig 2725 då Roger, men innsuget er ikke likt så jeg er usikker!

 

Ellers har jeg fyllet på ny motorolje, og det nærmer seg klart for å prøve å starte opp motor slik at jeg får se/høre tilstand på den. 

 

Har fått dreiet rundt motor og ting ser bra ut for å ha stått i 7 år :-)

 

Jeg lurer på om noen vet om denne dingsen jeg peker på her, skal den har spenning hele tiden for at motor skal kunne gå, eller er den slik at den skal aktiveres når motor skal stoppe?

Den heter forøvrlig EXCESS FUEL SOLENOID i manual, men den sier ikke stort om virkemåte. 

 

IMG_4027.jpeg.9ebe784f3aa29c90922c3a1f3b05f4fe.jpeg

 

 

Videre har jeg tømt beholderen i dieselseperatoren, så jeg ser at tankene må tømmes og vaskes ut. 

 

 

IMG_4022.jpeg.decf78c3709bd4b473aacf56445fb913.jpeg

 

 

Det var alt for denne gang :)

 

Link to post
Share on other sites

De fleste stoppsolenoider på båtmotorer skal ha strøm for å stoppe. I bil er det ofte motsatt. Det er en sikkerhetsting. Jeg har bilmotor i båten, så den må ha strøm for å gå. Du kan jo kope til en plussledning for å sjekke da, klikker den når du kopler til skal den ha strøm for stopp, men om den klikker når du kopler av er det motsatt...

 

Det tankinnholdet der så ikke noe særlig ut, jeg tror jeg ville ha startet fra en kanne første gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er nok ikke originalt en «båtmotor» nei, så godt mulig det er samme funksjon som ved en bil. 

 

Satte strøm på den i går, og mener den klikket både av og på.

derfor jeg tenkte at det var likt som på faderen sin yanmar at den skal ha strøm for å stoppe. 
 

jeg finner uansett ut dette når den skal i gang. 

Planen var å bruke funksjonen slik at jeg evt fikk godt med oljetrykk for den fyrte.. 
 

den dieselen der skal ikke inn i systemet nei 🥸😵 provisorisk kanne blir tingen her! 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har  fått styret litt på igjen. 

Det er bygget telt over akterdekk. 

Og jeg har demontert enda mer av interiøret :diving:  fruen reiv rubbel og bit av "byssa". Hun er heldigvis tømrer, så oppbygging skal hun hjelpe til med! 

Planen var jo at det skulle holdes mest mulig funkjonelt under dette prosjektet uten å knipe over for mye,

Her har det ene tatt det andre kan en si.

 

Jeg har hatt start på motor, så det er jo en milepel i seg selv. Startet og gikk som ei klokke som dem sier.

Jeg har prøvd og laste opp en video av dette, men det fikk ikke jeg til helt enda. 

Refleks ovnen ble tatt ut og rengjort inni kammeret og fikk seg ei lita runde med autosol.

Denne fungerte også meget bra når jeg monterte den inn i båten i dag. Denne kommer nok godt med nå fremover.

Varmet godt kan du si!

Den gamle eberen på 2,2kw tok jeg også ut da jeg har en kina liggende på hylla som jeg heller vil plassere i motorrommet og ikke inne ved refleksen som det var her. 

 

 Videre blir det litt mer riving, så tømming og rengjøring av diesel tanker slik at arbeidet med skit og lukt-jobben er ferdig før nye materialer skal inntas for oppbygging igjen av båten. 

 

 

IMG_4480.jpeg.7fa5edff7f0f5145a40297fc3089c32f.jpeg

IMG_4481.jpeg.cdc061ce1d564fd6779f1ded5cc7c3a3.jpeg

IMG_4479.jpeg.94d0fed4d1c14c75279c14526f1d2202.jpeg

IMG_4478.jpeg.7a19d59986a5476dbadb5e9f885934c4.jpeg

IMG_4474.jpeg.1d2d1aff376f00f1cc9f7f35250fcfe9.jpeg

Link to post
Share on other sites

Trophy skrev for 17 timer siden:

Kjørt forbi den båten den i årevis og tenkt at den burde bli et ok prosjekt for noen👍. Tror det var noe med gearkassa som streika...😟

 

Har kikket på den i mange år å tenkt at det må bli båt av den selv :)

Girkassen skal etter forrige eiger fungere bra, men ting har jo stått i ro siden 2016. I forbindelse med oppstart av motor så gikk dette fint med girkassen og trykk på servo var fint. så krysser fingrene at alt fungerer som det skal. 

 

husky dane 85 skrev for 16 timer siden:

Den solenoiden på Disel pumpa er kald start funksjon,på dei som eg har hatt så skulle ein gi full gass og så aktivere denne

 

Takker! det var ikke stoppen hvertfall, det fant jeg ut når jeg fikk startet den opp :) Sp det er nok en kaldstart ja :clap: Stoppen hadde den gode gamle armen som en trekker frem bak gasspådraget :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Her skjer ting av å til :)

 

Hat tatt ut gamle varmtvannsberedere og revet litt til innvendig. 

 

Har flashet kjølevannsystem og fyllt opp ned ny væske. 

Demontert turbo, og gjort den ren for koks, og overhalt hydraulikk ventil på girkassen. og vasket og stellet litt med Bosch defrosteren mest på gøy. får se om den blir montert inn igjen. 


diesel tanker er tømt og rengjort. 

 

Nå driver jeg på og gjør klart for at det skal monteres inn ny isolasjon samt nytt skrogtrekk i forpiggen. 

Alt er kjøpt og ligge klart. trenger bare arbeidslyst :)

 

mer kommer :thumbsup:

 

god påske 

 

IMG_5176.jpeg.f06c09d7faef812e1b57ccb3cd8482d9.jpeg

 

 

IMG_5174.jpeg.c5a03113cc1838daf0bd6c1758bc78a5.jpegIMG_5177.jpeg.c2617ee0c89441557cd048c4782cc788.jpegIMG_5180.jpeg.27b17f8139844075db42f0dc5579288b.jpegIMG_5183.jpeg.fa75bc9fdd0bbaaca58782e420798ac6.jpegIMG_5186.jpeg.1ba96aa7bf699e002cba10e280d2a229.jpegIMG_5327.jpeg.37c13e6e94e849c4782a1285de80850a.jpegIMG_5331.jpeg.4edf3dcdc52e73751b3cf937e11d40e4.jpegIMG_5335.jpeg.1634816339506839fe8e4233867fddfb.jpegIMG_5348.jpeg.6e9327c6f3fe48fd5a058be706b06e6e.jpegIMG_5351.jpeg.16bf8d4ad00cb24a8b282786a9cb54b5.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...