Wallas Service Startet 15.November.2014 Link til dette innlegget Startet 15.November.2014 Bankskøyta som er under bygging på Prestebrygga i Ålesund sentrum, blir ganske lik bankskøyta ”Anna”. Bankskøyta ”Anna” var bygd på Vestnes i 1888, sannsynligvis av Kristen Salthammer for kjøpmann Hans Fugleberg i Ålesund. Skøyta var rigga som sluppgaleas med en drektighet på 24 netto registertonn. Hun hadde følgende mål: Lengde 57,7' Bredde: 16,8' Dybde: 6,4'. Under fiske hadde ”Anna” 11-12 manns besetning. I 1890-åra ble hun ført av bl.a. Jonas Fuglevik, Iver P. Gamlem og Nicolai Ystenes. ”Anna” ble solgt til Remøya i 1906. Ishavsskute fra 1910, ombygd og innsatt motor i 1911 og nytt navn, ”Sjømøen”. Solgt til Senja i 1917. Forliste som Tromsøskuta ”Drivis” i Kvitsjøen i 1928. Les mer og følg med i prosessen her:www.bankskoyta.no Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Interessant historie og fin nettside Liker at de legger ut bilder av prosessen underveis og samtidig får fram de mange ildsjelene. Morten Hesthammer som er med er en guru innen fartøyvern og sitter inne med stor kunnskap om treskip. Med ham med på laget (og økonomien i orden, det koster å bygge slike fartøy) har de en god mann og mentor i byggeprosessen. Fikk gleden av å jobbe litt med ham for mange år siden i forbindelse med starten av byggingen av Stavangers byskip "Marcille Riberg". Dessverre endte byggingen opp rimelig kjapt i mangel på penger, men prosessen fram mot strekking av kjølen og den spede begynnelsen av laging av spant var svært interessant og lærerrik Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 interessant...............blir sikkert en veldi sterk båt, med så tett mellom spanten ! likner på kuttern på rigg og skroget i føren.....men akterpartiet helt annerledes Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Wallas Service Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Oppdateringer fra Morten Hesthammer 17. og 18.11 http://bankskoyta.no/folg-arbeidet/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 27.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 (redigert) Stadig nye oppdateringer fra "verftet" http://bankskoyta.no/folg-arbeidet/ Er sjøl innom "noen ganger i uka" på verftet for å se fremgangen. Ikke alltid så mye endringer, men kan bekrefte at det går fremover. Mye godt håndverk Redigert 27.November.2014 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
navid Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Fin og lærerik tråd. Bra at det fortsatt er noen som kan formidle det gamle båtbyggerfaget i tre videre. Blir spennende å følge med. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Oppdateringene henger litt etter på verftet. Denne uka har gutta (må ta med at det er ei jente med på laget også) avspasering, og det skjer ikke så mye. Bare en mann i arbeid - Lars - , men i tillegg til båtbygger har han også oppgaver som gjelder rydding, anskaffelse av mer materialer, verktøy og mye mer. Neste uke, og uka etter, er det full fart igjen, og jeg er spent på hva de klarer å få til før det blir juleferie. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 For de som ikke har fått det med seg: Morten har et nyere innlegg som tar for seg "To fartøy, to byggemetoder", hvor han sammenligner litt Bankskøyta som bygges i Ålesund og Skonnerten Ideal som bygges i Kristiansund. Interessant og lærerikt. Og jeg tok meg en liten tur til Sunnmøre Museum i dag for å se nærmere på en modell av ei bankskøyte som står der. Nydelig sak, og tar jeg ikke mye feil så vil Morten skrive litt om denne en av de første dagene. Jeg har forstått at det er en viss interesse for denne byggingen, og i dokumentasjonen som blir lagt ut på hjemmesiden til skøyta. Så i forrige uke sendte jeg en e-post til sekretariatet hvor jeg etterlyste et kommentarfelt/gjesteliste/diskusjonsforum på hjemmesida. Svar har jeg også fått - fra sekretæren - og hun kunne ikek gjøre så mye med akkurat den saken, bortsett fra å oversende min forespørsel til prosjektgruppa. der vil det bli behandlet på neste møte. Krysser fingrene at det går i orden.... Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
navid Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Interessant og lærerikt. Ja det skal være sikkert og visst. Det spares ikke på dimensjonene her nei. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 At det ikke spares på dimensjonene skal være sikkert og visst. Men ifølge alle papirer og målinger som finnes, er det slik det skal være 9 av 17 dekksbjelker er nå felt inn i reviséene og boltet fast. 3-4 kne har også kommet på plass. Nå har de tatt juleferie, og skal være på plass 5. januar tar jeg ikke for mye feil. http://bankskoyta.no/folg-arbeidet/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Gutta (og jenta) på verftet er i gang igjen etter juleferien, og det går sin gang. Morten har nytt innlegg om fremgangen, og jeg har observert at det har kommet på ei rad med hud. Uten at jeg har spurt så skal det kanskje på ei 3dje rad slik at de får drevet bolter gjennom reviséen, spant og hud. Stikker sikkert innom en tur på verftet i morgen, men regner med at Morten legger ut noe snart om den saken. Følg arbeidet her. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Jeg har forstått at det er en viss interesse for denne byggingen, og i dokumentasjonen som blir lagt ut på hjemmesiden til skøyta. Så i forrige uke sendte jeg en e-post til sekretariatet hvor jeg etterlyste et kommentarfelt/gjesteliste/diskusjonsforum på hjemmesida. Svar har jeg også fått - fra sekretæren - og hun kunne ikek gjøre så mye med akkurat den saken, bortsett fra å oversende min forespørsel til prosjektgruppa. der vil det bli behandlet på neste møte. Krysser fingrene at det går i orden.... Og jeg har fått svar. Ikke det svaret jeg håpte på, og det var litt synd. Hadde vært litt artig med ei gjesteliste på sidene til bankskøyta. Svaret (klipp & limt): Hei og godt nyttår! Det blir ikke lagt til et kommentarfelt/gjesteliste på nåværende tidspunkt. Det er mulig man ser behov/nytte av det senere i prosessen. Med vennlig hilsen Stiftelsen Kjell Holm Jeg har utelatt tlf.nr og e-postadresse for å unngå "hets" mot stiftelsen . Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
haybimmsen Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Følger Sitér dette innlegget Halco 29 offshore https://baatplassen.no/i/topic/171940-halco-29-offshore-fly-med-hårete-mål-om-sjøsetting-2024/ Link to post
Wallas Service Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Bolt = en bolt? Ikke så enkelt nei Og litt om kutteren "Tampen I" i Trondheim, som muligens er bygd på et verft i Ålesund Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Bare løfter tråden en smule. Ny oppdatering fra Morten Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 2 nye innlegg av Morten i forrige uke: http://bankskoyta.no/februar/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Kjekk og interessant lesning Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Nye og lærerike oppdateringer 16, 17, 18, 19 og 20 denne måneden. Mange detaljer å følge med på i tiden fremover. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
navid Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Her går det unna ja. Takk for oppdateringen! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Må løfte tråden litt. Mange nye oppdateringer i mars og april http://bankskoyta.no/mars/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Leger inn et par videosnutter http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/DKMR99012315/23-01-2015#t=9m13s http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/DKMR99043015/30-04-2015#t=7m6s Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Mye har skjedd i mai, og nå er de i gang med mer hud og så har de så smått begynt med legging av dekk http://bankskoyta.no/mai/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Følger med på prosjektet, stadig interessant og imponerende Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Står igjen litt hudplanker, men det er fordi de skal komme til å olje spantene i løpet av de nærmeste ukene. Ellers er dekket ferdig på plass. http://bankskoyta.no/juli/ Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 10.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 En god del har skjedd siden siste "løft" av tråden. Hudplankene er på, bortsett fra en på styrbord side nede ved kjølsvinet. Dette fordi det er lettere å få ut rusk og rask samt verktøy som har falt ned i bunnen av båten. Dekket er ferdig, drevet med bomullstråder og de aller siste dagene også natet med Sikaflex. Og mens de holdt på med drevingen ville Morten vise sine poetiske evner. Han var kanskje ikke så veldig heldig med første verset: Jernet dunkes inn i sprekken Sakte glir jeg ned mot hekken Slag på i samme sprekk Jeg tenker alt på neste trekk Resten leses i bloggen under datoen 02.09.2015 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.