Jump to content

Turteller virker ikke- Feilkilder?


Arne Lian

Recommended Posts

I påska når båten gikk på vann var turtelleren litt treg å få i gang, men den funket nå iløpet av første turen etterhvert. Problemet nå er at den har valgt og ikke funke i det hele tatt, ingen reaksjon tross banking&dunking (Reodors feilsøkingsmetode). Har vært igjennom motormanualen men denne sier ingenting om dette temaet. Lette etter sikringer i motoren, men fant kun ei hovedsikring som selfølgelig var i orden. Så da er 1000kronersspørsmålet om noen har tips om hva som kan være galt, eller om instrumentet rett og slett er kaputt?

Teknisk:

Instrumenttype: Faria

Motor: Mariner 60hk 4takter

Link to post
Share on other sites

Trolig en kontaktfeil, men om likeretter på motor er gåen vil ikke turteller virke..

Og du har heller ikke lading, men det merker du ikke på en stund ettersom påhengsmotorer bruker lite strøm (2Takt, er sannelig ikke sikker på hvordan dette er lagt opp på 4T)

 

Og likeretter ryker om motor går uten kontakt med batteriet, løse kablesko eller avslått hovedbryter

Link to post
Share on other sites

Hei, etter å ha gitt opp min turteller sist sesong, (som oppførte seg akkurat som din, men virket en stund og ble helt død over 1500 rmp. ) fant jrg feilen helt tilfeldig i går da jeg skulle gjøre klart motoren. Jeg skulle dra av signalkabelen som på min Volvo går til coilen også røk den rett av ca 10 cm fra kabelskoen....Det viste seg at det hadde vært et litet sår i isolasjonen og at saltvann/damp hadde kommet inn og irret kopperet av. :eek: Og dette er orginal Vovlo kabelstokk uten fortinnede ledere....!

 

Vel mitt tips blir å måle følge kabelen fra turteller som sansynligvis går til coilen?? og måle denne?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...