peterka Startet 16.November.2014 Del på Facebook Startet 16.November.2014 (redigert) Synnes registerreimer er litt slapp på min Mercury 60 HK EFi 4 takter. Finnes det noko strammehjul som eg kan stramme med? Registerreimen er i hvert fall ikkje så stram som på min bil. Redigert 16.November.2014 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 nei på disse motorene er det ikke noe strammehjul Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
peterka Svart 16.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2014 Hmm, her skriver det nokon at me ikkje må stramme for mykje. Er ikkje dette samme motor? https://baatplassen.no/i/topic/66415-bytte-av-registerreim-paa-2004-mercury-4-takt-60hk/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 (redigert) Som du ser på illustrasjonen så er det ikke noe strammehjul på denne motoren. Tror forøvrig det skal være 180 Nm moment når man monterer svinghjulet igjen såvidt jeg husker. Litt pussig at reima må monteres rett vei, jeg trodde det var hipp som happ men teksten skal tydeligvis stå rett vei. Har ikke lagt merke til den detaljen før, eller på andre motorer. Forøvrig greit med manual på nett http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-50-60_02.html#/0 Fin søkefunksjon for å finne det man leter etter. Det skulle være 156 Nm og motorolje på gjengene på mutteren til svinghjulet ja.. best å lese først Men mulig det er endringer på nyere modeller. Redigert 17.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Det pleier vel å stå noen piler på reima som indikerer retningen den skal stå? Mener det er slik på de fleste regreimer på nyere motorer. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 17.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2014 Så da må eg leve med sllarken registrerreim Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Register-reima skal vel byttes etter et visst timetall / antall år. Har du sjekket dette? Ser på min Yamaha Sport at reg. reim ikke kjennes spesielt stram ut, men er jo slik den skal være. Eller har du en ulyd fra reima di? Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Har byttet den for 3 år siden og kjørt ca 10 turer. Den er slapp. På min bil er den stram Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Siden strammer mangler så blir reima nødvendigvis ikke kjempestram etter noen timers bruk. Men så lenge reima er intakt og hel så skal den vel ikke kunne hoppe over uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Går jo an å dobbeltsjekke at det er rette reima du har? Skulle skifte reim på min Yamaha i høst, viste seg at reima jeg fikk fra Boats.net i Statene var feil type (mye smalere), men fikk byttet den hos en forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
yamahamannen Svart 20.November.2014 Del på Facebook Svart 20.November.2014 Det er helt normalt at reima er litt slakk når det ikke er strammer. På bil så er det strammer og reima der driver som regel vannpumpe o.l. så den er strammere. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Eg vil ta opp igjen tråden. Viss registerreima blir for slapp og den er bare 3. År gammel. Da er det vel noko galt med produktet? Knapt kjørt 10 turer med ho. Bør vel vere reklamasjon eller? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Vanskelig å vite hva som er "slapp" herfra, men syns du den er slappere nå, enn i fjor? Event. slappere enn for 2 år siden? Reagerte første gangen jeg så remmen på forrige motoren min (Selva, egentlig Yamaha F) 40. Den var også uten strammer, så det virket ganske slapt, syns jeg. Men fulgte med, og det var stabilt hele tiden jeg hadde motoren. Hvis du syns remmen blir slappere, eller du er urolig for at den er for slapp, ville jeg tatt det opp med verkstedet som byttet den for deg. Hjelper ikke hva noen her på forumet sier, hvis du sitter der med ventiler i stemplene, sjegget i postkassa, og null fremdrift.. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 De reimene er slakke på alle disse små firetakterne fra Mercury, de er slakke på nye motorer også. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 (redigert) ...... Litt pussig at reima må monteres rett vei, jeg trodde det var hipp som happ men teksten skal tydeligvis stå rett vei. Har ikke lagt merke til den detaljen før, eller på andre motorer. ........ På enkelte reimer er det "timing" merker og derav er rotasjonsretning gitt. Ikke sikkert det gjelder denne men følg merkingen uansett. På alle bilmotorer jeg har vært borte i blir reima strammere når motoren når driftstemperatur. (motoren utvider seg) Regner med at det er det samme med denne - sjekk på varm motor. Er det stramming på reima foretar jeg alltid finjustering på varm motor. I motsatt fall kan det bli "tannmerker" i reima og hyling i tennene. Har sett tilfeller hvor kamdrevene har brutt sammen pga at reimene har blitt for stramme fordi reima er justert på kald motor. Citroen/Peugeot som et eksempel. Redigert 27.Mai.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
peterka Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Fekk nokon til å sjekke og han som sjekket meiner at dei skal vere slik. Litt slapp i fisken. Kan ikkje sammenlignast med bil Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 (redigert) Sjekk om den er "normalt" stram når motoren er varm. Dvs lite/mindre slakk. Sikkert OK. Redigert 2.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.