Jump to content

Er et muligt å stramme registerreim på Mercury EFI 60 HK 2005?

peterka

Recommended Posts

nei på disse motorene er det ikke noe strammehjul

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Som du ser på illustrasjonen så er det ikke noe strammehjul på denne motoren.

Tror forøvrig det skal være 180 Nm moment når man monterer svinghjulet igjen såvidt jeg husker.

Litt pussig at reima må monteres rett vei, jeg trodde det var hipp som happ men teksten skal tydeligvis stå rett vei.

Har ikke lagt merke til den detaljen før, eller på andre motorer.

Forøvrig greit med manual på nett http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-50-60_02.html#/0

Fin søkefunksjon for å finne det man leter etter.

Det skulle være 156 Nm og motorolje på gjengene på mutteren til svinghjulet ja.. best å lese først :saint:

Men mulig det er endringer på nyere modeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Siden strammer mangler så blir reima nødvendigvis ikke kjempestram etter noen timers bruk.

Men så lenge reima er intakt og hel så skal den vel ikke kunne hoppe over uansett.

• 6 måneder senere...

Vanskelig å vite hva som er "slapp" herfra, men syns du den er slappere nå, enn i fjor? Event. slappere enn for 2 år siden? Reagerte første gangen jeg så remmen på forrige motoren min (Selva, egentlig Yamaha F) 40. Den var også uten strammer, så det virket ganske slapt, syns jeg. Men fulgte med, og det var stabilt hele tiden jeg hadde motoren.

Hvis du syns remmen blir slappere, eller du er urolig for at den er for slapp, ville jeg tatt det opp med verkstedet som byttet den for deg. Hjelper ikke hva noen her på forumet sier, hvis du sitter der med ventiler i stemplene, sjegget i postkassa, og null fremdrift.. 

......

Litt pussig at reima må monteres rett vei, jeg trodde det var hipp som happ men teksten skal tydeligvis stå rett vei.

Har ikke lagt merke til den detaljen før, eller på andre motorer.

........

På enkelte reimer er det "timing" merker og derav er rotasjonsretning gitt. Ikke sikkert det gjelder denne men følg merkingen uansett.

På alle bilmotorer jeg har vært borte i blir reima strammere når motoren når driftstemperatur. (motoren utvider seg) Regner med at det er det samme med denne - sjekk på varm motor. 

Er det stramming på reima foretar jeg alltid finjustering på varm motor. I motsatt fall kan det bli "tannmerker" i reima og hyling i tennene. Har sett tilfeller hvor kamdrevene har brutt sammen pga at reimene har blitt for stramme fordi reima er justert på kald motor. Citroen/Peugeot som et eksempel.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...