jensemann2 Startet 16.November.2014 Del på Facebook Startet 16.November.2014 http://www.finn.no/53427505 Hvordan vil forbruket være på denne motoren? Dette er vel gammel teknologi, dermed ikke særlig økonomisk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Tror ikke du vil merke stor forskjell på økonomien. Dieselmotorer har alltid vært rimelig drivstoffeffektive, og dette er neppe en forkammermotor. Du skal slett ikke se bort fra at den holder 20 år til, med litt stell. Høres ut som et kurant kjøp til den prisen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dude Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 (redigert) Tror ikke forbruket er så avskrekkende stort på disse selv om de ikke har commonrail.. i bil har jeg kjørt disse motorene like rimelig som man får til med dagens teknologi. vel å merke med fornuftig bruk. jeg ville stusset mer over følgende sitat fra annonsen: Motor har ikke vært igangkjørt etter overhaling. Hvorfor ikke, og hva er gjort med den? og til innlegget over, det er absolutt forkammermotor.. Teknologien var helt lik på disse fra 1982 eller noe slikt. årstallet står foran motornummeret på ekspansjonstanken. Redigert 16.November.2014 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 (redigert) Jeg mener også at dette er en forkammermotor siden det er den gamle 3,6 literen som først ble solgt under BMW Marine (men blokk produsert av VM Motori da som nå). Den nyere 4,2 literen (D254) som tok over utpå 90-tallet finnes med både forkammer (IDI indirect injection) og DI (direct injection) topplokk. Mener det er kun de nyere D-tronic og ES-motorene fra etter 1997 som har DI. Fordelen med DI er litt høyere effekt og lavere spesifikt forbruk, mens en forkammermotor går noe stillere, i teorien iallefall. DI ble vel noe stillere da to trinns dyser og common rail kom utover 2000-tallet. På bilversjonene av VM dieselen (i f.eks. Jeep) er det forkammertoppene som råder pga. noe bedre avgassverdier og støy, men forbruket får altså lide. Noe jeg kjenner til da jeg har 140 hk 5 syl. 3,1 liter IDI forkammerversjon i bilen og 250 hk 6-syl D-tronic 4,2 liter DI i båten. Begge utgavene mine har elektronisk styrt dieselpumpe fra Bosch med ca 15% trimmingspotensiale. DI motorene har egentlig et større trimmingspotensiale men det begrenses av turboen siden jeg har førsteutgaven med minste turbo (kom med større turbo i 2003). Når en motor er overhalt så er vel det først man gjør å start den opp og sjekke at alt funker, så det var jo litt rart... Dessuten står det "Motor er lett overhalt" hva nå det måtte bety. Men de har jo lagt inn bilder av prisen på fullt pakningssett så da har den vel vært plukket ned. Toppene på dIsse motorene skal også trekkes til med visse moment etter varmkjøring eller etter så så mange timer. Avhenger litt av hvilken type toppakninger som er valgt, da det kom oppgraderte toppakninger i metall utpå 90-tallet. Men prisen kan man jo ikke klage så mye på. Redigert 16.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dude Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 (redigert) Uansett hvilken pakningstype som velges skal motoren varmkjøres midt i tiltrekkingsprosedyren på toppene. Etter varmkjøring og påfølgende avkjøling skal boltene løsnes enkeltvis for så og tiltrekkes med rett moment. den gamle pakningstypen skal så ettertrrekkes etter 20 timer eller 2500km, mens dette ikke er vanlig på multi layer steel pakningene.. Redigert 16.November.2014 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2014 Usikker på om den går ned i motorrommet mitt, har jo v8 fra før. Det er vel kanskje 15-20 cm fra reimskiven i forkant av v8ern og frem til skottet inn til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Motoren er jo billig i forhold til volvo penta sine brukte , forbruk er vanskelig å si men har du den i en båt som går lett i vannet er ikke det noe problem , min 200hk volvo 41 bruker 20 liter i timen ved 18-19 knop i en halvplaner på 4-4500kg da har jeg et turtall på 3500omd , det er ca 15-20% mere forbruk mellom volvo penta 40 158hk (forkammer) vs 41 200hk (direkte) er motoren bra kan den gå i mange timer Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 den er nok så nøyaktig en meter fra bakkant svinhjulskåpe til forkant ekspansjonstank. målt på bmw, men disse er like. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2014 hvor mye bygger en 5,7 V8 da? Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 En ting å ta med i vurderingen er delepriser. Siden dette er VM motorer, så kjøper jeg deler fra vm spesialisten i England. Bytter i disse dager foringer og stempler på en 2.8ES200. Trengte egentlig bare å bytte ett sett, men siden jeg får kjøpt 4 sett for 6400 med nok mva +frakt er det jo bare til å bytte alle.. Det er vel sånn ca det man betaler per sylinder på en grønn.. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Har du em lenke til VM spesialisten i England svendis? Kjekt å vite hvis jeg skulle behøve noe. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 http://vmdieselspecialist.com/ Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Mange takk svendis Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Noen som har en formening om hvorfor en del av disse motorene som ligger til salgs enten har en eller flere defekte toppakninger, eller er nettopp byttet slike pakninger? Er det fordi de er presset for hardt? Eller er dette en svakhet på disse motorene? Jeg har idag to slitne BMW 165 hk motorer, og vurderer utskifting av disse. Da hadde det vært et kurant alternativ å byttet til to litt nyere 180hk Mercruiser. De vil vel passe ganske rett på motorfestene, og de gamle gearkassene kan jeg også bruke. Men må innrømme at jeg blir litt skeptisk når det ser ut til å være en del trøbbel med toppakningene? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 (redigert) Det var vel også trøbbel med sprukne topper på tidliger årsmodeller. Som nevnt over så gikk de over til MLS metall-topppakninger mot slutten av 90-tallet. Tidligere årsmodeller kan også bruke disse pakningene men endestykkenene foran og bak toppene må da files ned til et bestemt mål. Istedenfor 6 toppakninger blir det da 2 toppakninger (1 pr 3 sylindre). Redigert 29.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.