tekniker3 Startet 17.November.2014 Del på Facebook Startet 17.November.2014 Som håndtverker vet jeg at å smøre inn med hvit vaselin er en god ide på motorer og ting du har lyst å åpne igjen. Så jeg spurte på et apotek, men de hadde alt mulig annet tull og tøys vi kan klare oss bedre uten, og hvit vaselin måtte hun bestille inn... Men damen sa at gul vaselin kunne brukes istedenfor men at den bare var mer bearbeidet. Så da brukte jeg en hel boks på lanterner, girspaker, viere og bevegelige deler på motoren. I et båtblad leser jeg at gul vaselin er fy fy og ikke må brukes. Skulle tro de som jobber på apotek hadde litt peiling, men nå lurer jeg på hvor skadelig gul vaselin egentlig er kontra ingen vaselin. Bør jeg tørke av den gule vaselinen og prøve å finne et annet apotek? Synes det var rart de ikke hadde hvit vaselin på apoteket eller i butikkene hvor jeg spurte, burde være en kurant sak og anvendelig smøremiddel på bevegelige deler. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Jeg har hørt at det viktige er å bruke syrefri vaselin, den leveres både i hvit og gul... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
tekniker3 Svart 17.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2014 Syren kan vel angripe pakning... eller metall? den jeg kjøpte i butikken var på gul boks, står ikke noe om syre på boksen... Grunnen til at en bruker hvit vaselin er kanskje ar denne er billigere. Skulle ike tro den gule i butikken er så farlig da den kan brukes på kroppen? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Mener den hvite inneholder 2% syre Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 (redigert) Men vanlig gul kløvervaselin er også syrefri såvidt jeg finner info om på nettet. Redigert 17.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Har brukt massevis av Kløvervaselin, gul. Funker helt greit. En av grunnene til at den blant annet ikke finnes offshore, er at den brenner. Visstnok. En av sønnene mine jobbet i en elektronikkbedrift. De brukte også vanlig gul vaselin på en del koblinger utsatt for marin atmosfære/ sjøsprøyt. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 http://static.billigbutikk.com/Products/2014/03/08/14/01/image_932752df4c8c2b6600be7e40ed607336_k.jpg Denne jeg har sett med noe skit i. Dere har rett, den vanlige hvite er syrefri Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Vanlig gul kløvervaselin tror jeg må være det mest undervurderte smøremiddel som fins. Har brukt det årevis i bil, båt og ikke minst hjemme uten at jeg ser noe negativt ved det. Har liggende en vanlig sprøyte med en passelig kanyle, genialt i dørlåser og paralellarmene på vindusviskerne, får presset vaselinen helt inn der jeg vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 17.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2014 (redigert) Det kan være dama i apoteket har rett, den gule er bare dyrere og mer bearbeidet. Derfor er det ingen vits i å bruke den gule for industrien da den er dyrere, industrien bruker det jo i kg spann. Og hvis den brenner som du sier så har en jo de merkeligste krav fra offshore industrien. Var en artikkel i et båtblad, der sto det helt klart advarsel at den gule ikke kunne brukes med bilde og greier! Men de forklarte ikke hvorfor! Hvis den gule er OK å bruke så går jeg for den. Grunnen er at de har Gul Vaselin på butikken. Jeg skal til et annet apotek neste gang, og har de ikke hvit vaselin så vil jeg spørre dem åssen butikk de driver Anbefaler å smøre bevegelige deler både på bilen og båten med rikelig med fett, CRC sprayen er grei nok å løse opp, men etterpå bør en tørke rent og smøre inn rikelig med fett. Får å påføre fettet bruker jeg en liten malerpensel med 4mm bredde, så bare pensler jeg den på akkurat hvor jeg vil ha den Redigert 17.November.2014 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Oppfinneren av vaselinen gamle (Ceserline, noe i den dur), tok alltid en god spiseskje med vaselin hver morgen. Han ble en svært gammel mann ! Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Vel, jeg fikk tak i hvit vaselin idag på et apotek. En stor tannpastatube på 100g til 140kr. Da har jeg smøremiddel til bil og båt en stund. En utenlandsk person bak hyllene sa at den hvite var bedre enn den gule. Jaha, hvorfor selger de den gule da i det hele tatt? De kunne heller ikke svare på mysteriet om den gule boksen, jeg får snakke med produsenten i Norge for å oppklare mysteriet. Jeg tror IKKE en spiseskje vaselin er bra, faktisk tror jeg ikke det er bra i det hele tatt på huden med mindre huden din sprekker. Ingredienser: Petrolatum. Altså er vaselin laget av seig svart råolje, skulle tro en blir alvorlig syk av å spise dette Må til buns i dette mysteriet, skal sende en e-post til leverandøren i Norge! Parafin lages også av olje og brukes i avføringstabletter... Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Ombord på offshorefartøyet der jeg jobber, bruker vi syrefri vaselin levert av Statoil. Mener det er kilosbokser. Den er også hvit. Sitér dette innlegget Link to post
finnstru Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Jeg kjøpte en kg gul vaselin på apoteket for trolig 30 år siden,... har enda litt igjen, og den har fungert udmerket, mye bedre på og hindre rust en all verdens spray produkter fra biltema m.fl. ......... Så kjøpte jeg på nett for ett år siden en kg hvit vaselin (fra en hobby "butikk" på nett) ... den var ikke seig som den gule, men mer porøs og sprakk lettere opp, så den kjøper jeg IKKE igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Maritim har også hvit syrefri vaselin i boks 250g og 1000g. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Jeg kjøpte denne i sommer da jeg gjorde en del koplinger i båten. Var lett å få inn vaselin der jeg ville. Vaselinspray https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/vaselinspray-2000044246 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 (redigert) Jonas skrev 57 minutter siden: Maritim har også hvit syrefri vaselin i boks 250g og 1000g. Både hvit og gul Vaseline er syrefri. Vaseline er et rent oljeprodukt og brukes både i kosmetiske og medisinske salver og kremer. Redigert 26.September.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Jeg har brukt gul vaselin i flere ti-år, over 70 slike. Ikke oppdaget negative effekter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 Har lagt vaslin i skuffa. Når er det bare fluidfilm som gjelder, enten det er elektriske koblinger, wirer, viskestag eller korrosjonshemming. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 @Sjeldenutpå, hvorfor? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2020 Del på Facebook Svart 26.September.2020 "Enklere" å spraye litt. Kryper godt, fortrenger fukt og salt og kan brukes på allt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 @Sjeldenutpå Interessant. Og det holder like lenge også? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
"Mathilde" Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Fluid film på elektriske koblinger, inne i båten også? Hva med lukt? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 (redigert) 3 minutes ago, "Mathilde" said: Fluid film på elektriske koblinger, inne i båten også? Hva med lukt? Det lukter jo vanligvis litt sau/får av FluidFilm i en periode etter påføring, så jeg tipper det kanskje lukter litt i båten også. Men det blir vel en vanesak? Redigert 27.September.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
"Mathilde" Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Hadde en bil til understellsbehandling med fluid film for over et år siden. Det lukter mindre nå, men fortsatt kan det merkes. Spesielt på varme sommerdager. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 7 minutes ago, "Mathilde" said: Hadde en bil til understellsbehandling med fluid film for over et år siden. Det lukter mindre nå, men fortsatt kan det merkes. Spesielt på varme sommerdager. Det er mulig det er forskjell på den "industrielle" versjonen og hjemmeversjonen på sprayboks? Jeg synes ikke varianten på sprayboks er så ille, men det lukter jo litt i noen dager etter påføring. Typisk i varmt vær, som du sier. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.