Jump to content

Gul vaselin vs hvit vaselin, har jeg gjort noe dumt nå?

tekniker3

Recommended Posts

Som håndtverker vet jeg at å smøre inn med hvit vaselin er en god ide på motorer og ting du har lyst å åpne igjen.

Så jeg spurte på et apotek, men de hadde alt mulig annet tull og tøys vi kan klare oss bedre uten, og hvit vaselin måtte hun bestille inn...

Men damen sa at gul vaselin kunne brukes istedenfor men at den bare var mer bearbeidet.

Så da brukte jeg en hel boks på lanterner, girspaker, viere og bevegelige deler på motoren.

I et båtblad leser jeg at gul vaselin er fy fy og ikke må brukes.

Skulle tro de som jobber på apotek hadde litt peiling, men nå lurer jeg på hvor skadelig gul vaselin egentlig er kontra ingen vaselin.

Bør jeg tørke av den gule vaselinen og prøve å finne et annet apotek?

Synes det var rart de ikke hadde hvit vaselin på apoteket eller i butikkene hvor jeg spurte, burde være en kurant sak og anvendelig smøremiddel på bevegelige deler.

bilde

Men vanlig gul kløvervaselin er også syrefri såvidt jeg finner info om på nettet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vanlig gul kløvervaselin tror jeg må være det mest undervurderte smøremiddel som fins. Har brukt det årevis i bil, båt og ikke minst hjemme uten at jeg ser noe negativt ved det. Har liggende en vanlig sprøyte med en passelig kanyle, genialt i dørlåser og paralellarmene på vindusviskerne, får presset vaselinen helt inn der jeg vil ha den.

Det kan være dama i apoteket har rett, den gule er bare dyrere og mer bearbeidet.

Derfor er det ingen vits i å bruke den gule for industrien da den er dyrere, industrien bruker det jo i kg spann. Og hvis den brenner som du sier så har en jo de merkeligste krav fra offshore industrien.

Var en artikkel i et båtblad, der sto det helt klart advarsel at den gule ikke kunne brukes med bilde og greier! Men de forklarte ikke hvorfor!

Hvis den gule er OK å bruke så går jeg for den. Grunnen er at de har Gul Vaselin på butikken.

Jeg skal til et annet apotek neste gang, og har de ikke hvit vaselin så vil jeg spørre dem åssen butikk de driver :giggle:

Anbefaler å smøre bevegelige deler både på bilen og båten med rikelig med fett, CRC sprayen er grei nok å løse opp, men etterpå bør en tørke rent og smøre inn rikelig med fett.

Får å påføre fettet bruker jeg en liten malerpensel med 4mm bredde, så bare pensler jeg den på akkurat hvor jeg vil ha den :smiley:

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Vel, jeg fikk tak i hvit vaselin idag på et apotek. En stor tannpastatube på 100g til 140kr. Da har jeg smøremiddel til bil og båt en stund.

En utenlandsk person bak hyllene sa at den hvite var bedre enn den gule. Jaha, hvorfor selger de den gule da i det hele tatt? :confused:

De kunne heller ikke svare på mysteriet om den gule boksen, jeg får snakke med produsenten i Norge for å oppklare mysteriet.

Jeg tror IKKE en spiseskje vaselin er bra, faktisk tror jeg ikke det er bra i det hele tatt på huden med mindre huden din sprekker.

Ingredienser: Petrolatum. Altså er vaselin laget av seig svart råolje, skulle tro en blir alvorlig syk av å spise dette :worry:

Må til buns i dette mysteriet, skal sende en e-post til leverandøren i Norge!

Parafin lages også av olje og brukes i avføringstabletter...

• 5 år senere...

Jeg kjøpte en kg gul vaselin på apoteket for trolig 30 år siden,... har enda litt igjen, og den har fungert udmerket, mye bedre på og hindre rust en all verdens spray produkter fra biltema m.fl. ......... Så kjøpte jeg på nett for ett år siden en kg hvit vaselin (fra en hobby "butikk" på nett) ... den var ikke seig som den gule, men mer porøs og sprakk lettere opp, så den kjøper jeg IKKE igjen.

3 minutes ago, "Mathilde" said:

Fluid film på elektriske koblinger, inne i båten også? Hva med lukt?

Det lukter jo vanligvis litt sau/får av FluidFilm i en periode etter påføring, så jeg tipper det kanskje lukter litt i båten også. Men det blir vel en vanesak?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

7 minutes ago, "Mathilde" said:

Hadde en bil til understellsbehandling med fluid film for over et år siden. Det lukter mindre nå, men fortsatt kan det merkes. Spesielt på varme sommerdager. 

Det er mulig det er forskjell på den "industrielle" versjonen og hjemmeversjonen på sprayboks? Jeg synes ikke varianten på sprayboks er så ille, men det lukter jo litt i noen dager etter påføring. Typisk i varmt vær, som du sier.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...