Jump to content

Lage/montere stålkjøl på tresjark

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Etter å ha fått sjarken på land, og sett at trekjølen (tynn trelist på ca 20-30mm under selve kjølen) delvis var skadet og falt av, ønsker jeg å montere stålkjøl før sjøsetting igjen. Tenkte å lage en kjøl av vanlig flattstål ca. 80x8mm og få festet dette både underifra med treskruer og lim, samt sveise på ører å feste fra siden inn i trekjølen. Men før jeg starter med dette ønsker jeg tips og råd til materialvalg (svart eller syrefast), tykkelse, innfesting osv. da jeg ikke har noen erfaring med dette. Jeg har også søkt litt for å se om det finnes ferdige kjøler å få kjøpt, uten hell. Båten min slingrer mye, og noen nevnte at en kraftig og tung kjøl kunne hjelpe. Noen som kan komme med litt nyttige innspill til meg her?

Jeg tviler på at et 80x8 flattstål gir nok tyngde til å gi noe merkbar stabilitet. Da tror jeg du må vesentlig opp på tykkelsen. Ellers ville jeg klart gått for syrefast. Hvis du ønsker mye vekt og samtidig vil holde prisen nede er nok karbonstål alternativet. En mulighet er jo også å prefabrikere hele greia med forsenkede skruehull, festeører mm. og sende til galvanisering. Men de tar også kilopris, så det er ikke gratis det heller.

Takker for svar, og du har nok rett i at man må opp i dimensjon for å få vekt, men da blir det ikke så lett å bøye med tanke på at man skal opp fremme. Mulig det går å lage i to deler, en tykk bit der kjølen er flat, å så heller tynnere stål forann, men tilpasset slik at de går i et på undersiden? Har innkjøpsavtale på både svartstål og syrefast, samt kontakter med tanke på galvanisering. Det som gjør materialvslg vanskelig er det med korrosjon. Tror det er svart-søm på båten, og denne må vel med tid og stunder byttes uansett.

Du kunne kanskje legge inn bilde av båten/ kjølen på båten. Vær klar over at den stråkjølen du plukker av trolig er ment som beskyttelse av selve den bærende kjølen. Både når det gjelder gnaging mot land og ikke minst som beskyttelse mot pelemark. Sistnevnte har den egenskapen at den spiser treverk helt til en millimeter under treets overflate. Men den går ikke gjennom en sprekk eller gjennom en skjøt. Altså vil den ikke gå fra stråkjølen og inn i kjølplanken. Du bør overhode ikke tenke på galvanisering om du skal beholde båten. Galvanisering vil føre til luting av treverket ('lutråte').

Jeg ser nå at jeg var litt kjapp i avtrekkeren :wink: Mulig det ikke er så smart å ha syrefast av disse dimensjoner under vann på en trebåt med nagler. Det med galvanisering og lutråte tenkte jeg rett og slett ikke på. Noe av effekten kan nok reduseres ved å prime og stoffe over det synlige.

Mulig de kan bli en utfordring å forme det til, men du kan jo bruke to dimensjonen. Dvs. lage det tykkest der kjølen er rett under, og sveise inn et tynnere lengre fram.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...