Kenneth Finsås Startet 18.November.2014 Del på Facebook Startet 18.November.2014 Har en nabo som har en 15hk Suzuki 4-takter som han kjøpte i ca 2004. Har aldri hatt problemer med den, og hadde den på service for ca 1 år siden. Siste tiden har den begynt å stoppe, og etter å ha tatt ut pluggene og glassblåst de, så har den fungert greit en liten stund, for så å stoppe igjen. På ny blåste jeg pluggene, og den startet som normalt. Jeg har ikke så mye ekspertise på båtmotorer, så trenger litt tips til hva jeg skal se etter og sjekke for å finne årsaken til denne sotingen som har oppstått. Kan tennplugger bli dårligere, slik at de forbrenner dårligere, og dermed skaper soting? Kan de ha satt inn feil plugger ved service, og vil de evt. sote om det er feil type? Kan det være at det trengs en åpning og rens av forgasser? Gode tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Ville begynt med å sjekke hva slags tennplugger som står på motoren. Som regel står det en klistrelapp et sted på motoren med beskrivelse av hva type plugg som skal brukes. Sjekk om dette stemmer med plugger står i. Kan jo være at det ble satt i et annet merke enn spesifisert under servicen? Enkelte motorer kan være litt kresne på dette. Sjekk også at åpning på plugger er i henhold til spesifisert. Ellers ville jeg hørt med eier om det har vært noe oljeforbruk på motoren. Evt om ventiler er justert noen gang mens han har hatt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Glassblåst... Pluggene ? Hva i alle dager ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Glassblåst... Pluggene ? Hva i alle dager ?? I gamle dager (opp til 70-tallet) var et lite sandblåsingsaggregat for tennplugger standardustyr på bensinstasjoner. Glassblåsing er nok mer skånsomt men det er vel ikke vanlig å gjøre dette i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Spennende, gøy med historie :-) Jeg ville prøvd å bytte pluggene først, en Suzuki marine forhandler kan sikkert hjelpe med å finne riktige plugger. De holder lenge på 4 takter med 10 år er nok litt for lenge. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Har lite tro på at det er feil plugger som gjør dette. Du skriver soting av plugger, blir de kullsvarte og våte av bensin? Har mere tro på at det er noe galt med shokesystemet eller flottørnål i forgasser. Man behøver ikke å glassblåse eller sandblåse plugger, ofte er feilen det at keramikkisolatoren i pluggen har blitt våt av bensin og leder da strøm. Gnisten vil da foregå inne i selve pluggen og ikke foran på tuppen som den skal, sandblåsing vil bare slite unødig på pluggen egentlig. Varmepistol eller bare trykkluft vil gjøre jobben like bra :-) Med det problemet som du beskriver er det mest sannsynlig at motoren får for mye bensin av en eller annen grunn, forgasseren er stedet å starte feilsøking mener jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 (redigert) Siden jeg har glassblåsingskabinett, bruker jeg det for å få bort all sot man ikke kommer til ved stålbørste eller sandpapir. De blir gullende ren og "som ny" og motoren starter faktisk etter dette, så det kan da ikke være så ille..? Pluggene er helt svarte og tørre, ingen antydning til fukt eller bensin. Jeg holder også en knapp på at det ikke er pluggene som er selve årsaken, og jeg har sjekket choke-mekanismen, og denne går helt i retur og fungerer som den skal. Jeg tror jeg plukker fra hverandre forgasseren i helgen, og samtidig setter inn nye plugger som er rett i forhold til motoren, så tar vi det derifra. Redigert 19.November.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Må ikke utelukke tenningen her :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.