Jump to content

Pad med OpenCPN? Jolla?


tobixen

Recommended Posts

Finnes det noen "padder" der ute hvor man kan få installert OpenCPN? (hmm ... kanskje Microsofts skjærebrett?)

 

Jolla introduserer nå en pad - og jeg er blandt de tusen første som har forhåndsbestilt - https://www.indiegogo.com/projects/jolla-tablet-world-s-first-crowdsourced-tablet - jeg antar at det skal være relativt trivielt å få installert OpenCPN på SailfishOS.

 

Jeg har så langt omtrent ikke sett på OpenCPN - den ene årsaken er at det er så fordømt mye enklere med en pad i cockpit, sammenlignet med en linux-PC (evt raspberry Pi evt laptop) med skjerm, GPS-enhet, tastatur, mus, etc (jeg har jo laptop m/ innebygd GPS på kartbordet, så den unnskyldningen holder kanskje ikke helt mål. Brukte laptop'en med "gpsdrive" i første seilbåten jeg hadde, ikke sjøkart, men godt nok til å holde styr på fart, kurs, samt om båten var i sjøen eller på land). :-)

 

Den andre årsaken er at det er (eller i allefall har vært) relativt vrient å få tak i kart.

Link to post
Share on other sites

Jolla vil bli et spennende alternativ. Om OpenCPN lar seg installere gjenstår å se. Det kommer an på om de nødvendige bibliotekene som kreves for å bygge koden, vil være tilgjengelig i riktig versjon. Jolla som prosjekt har jeg fulgt en stund uten at jeg har gått til det skrittet å bestille et selv. Hold oss oppdatert om hvordan det går når du har det i tilgjengelig.

 

I påvente av at et nettbrett som vil være i stand til å kjøre OpenCPN, har jeg sett meg nødt til å prøve å lage egne. Det mest "suksessfulle" så langt er et DIY "brett" med beskjedne 480×320 mål på skjermen.

 

bilde

 

I fullskjerm modus;

 

bilde

 

 

Med Litum batteri fra BT på 10400 mAh, er dette i stand til å kjøre i omlag 24 timer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...