Jump to content

dagens båtjobb


Avsluttet2

Recommended Posts

Fikk fri fra unger i dag og kunne tilbringe hele ettermiddagen/kvelden i båten.

Har gått over koblingene jeg gjorde på lørdag og gjort dem mer skikkelig (det gikk litt raskt forrige gang).

Fant også ut at bakre lanternen ikke lyste og etter litt kryping fant jeg grunnen. Det er ikke strukket ledning fram, det jeg trodde var lanterneledningen fra akterlanternen viste seg å være tankmåleren. Så nå må jeg til å strekke ledning også...

Fikk også montert holderen til kartplotteren og klargjort portaportien.

 

Har også funnet ut at timeteller er et must, så det monterte jeg også. Etter litt opprydning synes jeg at jeg hadde vært så flink at jeg unnet meg en liten tur på sjøen.

Tok en rask tur rundt Bjorøy. Blikk stille og kveldssol. Var inne igjen kvart på ni. Da var det begynt å bli litt mørkt så for en nybegynner som meg var det bare å ta kvelden. Synd, for jeg kunne egentlig vært på sjøen i mange timer til....

 

Neste prosjekt blir å montere strømuttak i dashbordet og tankmåler i tillegg til å strekke ledning til akterlanternen. Det tror jeg blir det siste før jeg kan si meg førnøyd. ehhh forresten, vil også montere en lampe i cabinen.

 

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier at timeteller er et must, og jeg savner dette fra min tidligere båt m/yamaha 60hk. Denne hadde dette i et multi-funk.instr. Vurderer å installere et..men lurer på:

- Hva koster det?

- Hvor kjøpte du det?

- Hvor stort er det? (må ha et lite ett i så fall)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte det for 600 kr. i den lokale båtsjappen. Sjekket litt på nettet og kunne fått det litt billigere hos seatronic.

Så også at de hadde noen kombinerte turtellere og timetellere, så om plassen er et problem så kan du kanskje bytte turtelleren med et slikt.

Størrelsen ja.. det må jeg ta på gefylen, men jeg tror jeg borret et hull med ca 6 cm i diameter.

Det var noen i en tråd som nevnte noe om små hendige elektroniske timetellere. Har sett etter de på nettet, men fant ingen. Kanskje noen her vet??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Har hatt en ny ettermiddag/kveld for meg selv i båten :-)

 

Tiden gikk med til å strekke ledning fra akterlanternen fram til bryterene ved dashbordet, koble opp strømuttak av typen sigarettenner og jammen gikk det noen timer med til trykking på kartplotteren også :)

 

Det som var mest irriterende var at jeg ikke fikk drivstoffmåleren til å virke...

Se denne tråden for beskrivelse av problemet: http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11674

 

Alt i alt en fin kveld selv om jeg ikke fikk tid til å gå ut med båten..

 

tj

Link to post
Share on other sites

Da er drivstoffmåleren montert :-)

 

Hadde en kosestund i båten i ettermiddag og monterte drivstoffmåleren. (Drivstoffmåleren var forresten en skuffelse. Den varierte jo med 1/4 tank bare jeg gikk fra ene siden av båten til den andre.)

Nå er jeg ferdig med å koble dippedupper for en stund.

Har giveren til ekkoloddet liggende, men den blir ikke montert før båten taes opp.

Skal bli kjekt å kunne bruke den begrensede tiden jeg har med båten til å dra ut på sjøen.

Dvs... Jeg ser at jeg har en skikkelig vaskejobb forran meg. Utrolig hvor fort båten blir skitten... og måkene liker min kalesje også...

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jepp, dette godtar jeg uten problem og med et smil :-)

 

Hvorfor?

Jo fordi:

 

1) Jeg ville sansynligvis brukt mer tid på å få selger til å ordne opp i dette enn jeg har brukt på å koble opp det som ikke var koblet. Vet at de som har kjøpt motor hos dem har fått alt tilkoblet. Det ville sikkert blitt en laaang diskusjon.

2) Jeg ville helt sikkert gått rundt og erget meg og brukt mye energi for å få dem til å ordne opp. Har ikke lyst til at båten skal bli noe jeg bruker slike krefter på. Jeg er så utrolig glad for å ha fått båten som jeg har gått og drømt om leeeenge og ingenting skal få ødelegge den følelsen.

Vet at mange i disse dager går og venter på båten de har bestilt, men får beskjed om at den er desverre ikke klar før om en måned.....(som gjerne blir to...)

3) Egentlig er dette bare bagateller. Vi snakker om noen meter med ledning, noen sikringer og noen kabelsko, litt grubling og noen timers arbeid. Slik jeg har opplevd båtbransjen virker det som om man kan forvente seg, og i gitte situasjoner godta, litt av hvert som man aldri ville godtatt i andre sammenhenger.

 

Så kan en si at det ikke blir noe bedring om en ikke sier fra. Men akkurat nå bryr jeg meg ikke særlig om det... jeg flyter avgårde i båtrus....

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jepp, dette godtar jeg uten problem og med et smil :-)

 

Hvorfor?

Jo fordi:

 

1) Jeg ville sansynligvis brukt mer tid på å få selger til å ordne opp i dette enn jeg har brukt på å koble opp det som ikke var koblet. Vet at de som har kjøpt motor hos dem har fått alt tilkoblet. Det ville sikkert blitt en laaang diskusjon.

2) Jeg ville helt sikkert gått rundt og erget meg og brukt mye energi for å få dem til å ordne opp. Har ikke lyst til at båten skal bli noe jeg bruker slike krefter på. Jeg er så utrolig glad for å ha fått båten som jeg har gått og drømt om leeeenge og ingenting skal få ødelegge den følelsen.

Vet at mange i disse dager går og venter på båten de har bestilt, men får beskjed om at den er desverre ikke klar før om en måned.....(som gjerne blir to...)

3) Egentlig er dette bare bagateller. Vi snakker om noen meter med ledning, noen sikringer og noen kabelsko, litt grubling og noen timers arbeid.  Slik jeg har opplevd båtbransjen virker det som om man kan forvente seg, og i gitte situasjoner godta, litt av hvert som man aldri ville godtatt i andre sammenhenger.

 

Så kan en si at det ikke blir noe bedring om en ikke sier fra. Men akkurat nå bryr jeg meg ikke særlig om det... jeg flyter avgårde i båtrus....

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

He he he! Utrolig bra svar! Du har virkelig skjønt det! Hadde bare flere hatt en slik innstilling til "tingenes tilstand"...............

Ser ut til at du er god til å fokusere på det positive og neglisjere det negative! Men trorallikevel jeg hadde brukt 10 min på å forfatte et kort og ryddig brev over manglene, sendt det rekommandert til forhandleren, og så eventuelt brukt vintersesongen på diskusjon/krangling!

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Er dere sikre på at dette er mangler? Båten koster jo "bare" ca. kr 200000. Det er ikke sikkert dette installsjonsarbeidet er kalkulert inn til denne relativt lave prisen. Honnør til tj for god instilling.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Innstilling skal jeg ikke ha uttalt meg noe om, men jeg ville ærlig talt følt meg lurt, hvis jeg ikke hadde blitt gjort oppmerksom på dette av selger, og hvis dette ikke var en del av "hele dealen"!!!

 

Hvis noen ønsker å selge/kjøpe båt av "flatpakkeprinsippet", gjerne for meg, men da vil jeg vite om konseptet på forhånd!

 

Har mistanke om at denne vennlige innstillingen lett kan utnyttes av bransjen og skape problemer

hvis dette blir allment akseptert!!

 

Krav må kunne stilles opgså til denne bransjen!!

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fordelen med dette er jo at du blir godt kjent med "ekstrautstyret" og ledningsnettet i båten :wink:

Imidlertid tror jeg nok at jeg ikke ville klart å la være å sende en liten "oppsummering" til båtleverandøren utpå ettersommeren, i hvertfall hvis det du har fått levert ikke samsvarer med det som står i kontrakten/leveransebeskrivelsen.

 

Lykke til med "oppgraderingen" og ha en fin båtsommer!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...