Goodwill Startet 21.November.2014 Link til dette innlegget Startet 21.November.2014 I løpet av denne nokså regnvåte høsten erfarte jeg at det kom regnvann ned i lasterommet i cockpiten på Prelude, og videre ned i kjølsvinet. En god del vann som måtte pumpes ut. Ugreit. Jeg er temmelig sikker på at det er lastelukene i cockpitbenkene som er synderen. Jeg innbiller meg at det her skal være en tetningslist på luka, eller hva? Noen som kan svare på hva slags list det skal være, og hvor man kan få tak i slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 En hvilken som helst gummilist som også tåler litt mekanisk slitasje burde kunne gjøre jobben, vil jeg tro. Jeg kjenner ikke disse listene, men jeg tror jeg ville sett etter noe med en profil ala dette: http://www.old.rodin.no/kategoriliste/karosseri/lister-gummimatter-isolasjon/tetningslister-dorlister/tetningslist-d-list-lim-epdm/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Goodwill Svart 21.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 (redigert) Dette så bra ut - takk for hjelpen, Popeye! De holder til rett i nærheten av meg også, strålende! Redigert 21.November.2014 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Kanskje en P-formet list er bedre, forresten? Da får du større heftflate for lim, og kan også stifte/skru fast lista. Du får se hva som passer hos deg. Kanskje du kan få med deg noen små prøver for å se hva som passer i din båt? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Goodwill Svart 21.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Godt tips, det også, selv om det ikke ser ut for at P-profilet er med lim. Men det er ikke sikkert at lim er nok heller? Spekulerer også på om lista skal festes i luka eller på benken. Spiller kanskje ikke noen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Jeg kjøpte en P-list hos Claes O., men synes den ble for pinglete Popeye sin ser mye mer robust ut! Noen forslag til hvor i Bergen jeg kan få en litt tøffere list? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Jeg monterte denne typen list hos meg. 10mm bredde, 6mm tykk og selvklebende. Lista er i neopren. Artikkelnr. hos 264502 Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 21.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Og den holder tett, Hakkanen? 6 mm er passe tykkelse? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Har du original teak i cockpitten i Mambaen din? I min er den skrudd med en zillion skruer. Over tid har noen fikset litt på teak som har løsnet og erstattet noen originalskruer her og der med lengre skruer, resultatet sier seg selv, lekkasjer. Små men allikevel. . Så lenge båten ligger på sjøen får jeg ikke noe vann inn da det dreneres ut bak før det rekker å gjøre noe utav seg. Men sist vinter ble båten stående på land med nesa litt lavt. Vann samlet seg i cockpit, lakk ned litt her og der, fulgt kjølsvinet fremover og la seg på dørken sånn ca utenfor dodøra. Fant drypp-punktet som da ble rett over motoren og satt opp ei balje som samlet vannet frem til frosten kom og løste problemet. Har ikke finstudert cockpitlukene på Mamba 29 men om de er laget på samme måten som på Mamba 311 så skal det ikke være mulig med lekkasjer rundt selve lukene, eller behov for noen tetningslister. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 (redigert) Og den holder tett, Hakkanen? 6 mm er passe tykkelse?Nå har ikke jeg samme båten som deg Goodwill, men hos meg holder det tett ja. Kan spyle og styre på uten lekkasje. Disse 6 millimeterne blir komprimert til om lag 2-3mm når lukene er igjen. Da presses de sammen ovenfra, det er altså ikke slik at listene er montert slik at de tetter på siden av lukene hos meg, de ligger under kanten og presses dermed ned mot kanten. Fordelen med den tetningslista er vel mest bredden, hvis du avfetter og får limen til å henge skikkelig skal det litt til før tettingen løsner eller forskyver seg. Redigert 22.November.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 22.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Det er nok ikke usannsynlig at det kan lekke gjennom skruehullene i selve luka også, men at det kan komme inn vann fra siden under lukene er jeg helt sikker på. Dette blir et prosjekt for våren. Nå ligger hun under presenning, så da kommer det ikke noe vann der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 På comforten er det pakninger som likner mer på gummi enn neoprene. Kan godt hende de er originale, fra byggeår. Har sett noen tilsvarende pakninger på båtbutikken her, men det er uten lin på de, så det må man ordne selv. Ganske solide greier, gummi tvers igjennom. Min erfaring med neoprene er at de blir flatklemt over tid. -dog er det på motorromsluka på Grandezzaen, som veier betydelig mer enn benkeluka på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.