ErikThonhaugen Startet 21.November.2014 Link til dette innlegget Startet 21.November.2014 Det finnes sikkert 100 tråder om akkurat dette emne, men jeg er så idiot på dette med strøm at jeg må ha det litt inn med teskje.. Jeg har i dag 3 forbruksbatterier som lades av solcellepanelet, og 1 startbatteri som lades av dynamo. Med endel småkjøring og en gammel tung motor som trekker mye strøm ved start opplevde jeg i dag at det batteriet var helt flatt. Kan det være så enkelt som å montere en batterivelger fra solcellepanelet som gjør at jeg noen ganger kan lade litt på startbatteriet, dette kanskje helst når motoren ikke er i gang ?? Eller er det noe her jeg ikke har tenkt på.. det hadde vært typisk :) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Jeg har et opplegg som i utgangspunktet lader forbruksbatteriene fra solpanel via ladergulator. Etter regulatoren har jeg koblet et skillerele`. Dette lader på forbruksbanken til den kommer til ca 13,3V Da åpner den for en utgang til og lader da også på startbanken. Solpanelet er på 100W. Eks på skillerele`: http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ErikThonhaugen Svart 21.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Så det gjør ingenting om startbatteriet får power fra dynamo samtidig ? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Hvaslags forbruksbatterier har du (bly/agm), og hvaslags lading har du (12V/24V)? Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 21.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Det var jo godt spørsmål. 100w solcelle.. det er det jeg husker.. skal studere det litt i morgen når jeg skal ned å fikse litt Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Har ikke noe problemer med solcelle regulator og dynamo sammen.. Regulatorene tar seg av dette. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ballard Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Det går helt fint å lade start batteriet med solcelle. Det har jeg gjort i flere år. Jeg har en bryter som er slik att jeg kan velge hvilke batteri som skal lades. Når motor er startet, slår jeg over til solcellelading på start batteriet mens dynamo lader forbruk batteriene. Dette har fungert fint for meg i mange år. Men sørg for god kontakt i alle koblingspunkt, slik at du tar vare på strømmen fra panelet. Selv har jeg et 2 ampers panel. Start batteriet mitt er vanlig blybatteri på 110 amper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.