Festina_Lente Startet 21.November.2014 Del på Facebook Startet 21.November.2014 Er det noen som kan se hvilken type seilbåt som kullseiler her i pålandsvind og bølger utenfor Kühlungsborn, Tyskland? [media] [media] Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.November.2014 Del på Facebook Svart 21.November.2014 På et tysk forum finner jeg denne teksten: "Das war ein Vereinsschiff aus Rostock (SVTR). Auf deren Seite wird es als Küstenkreuzer mit ca. 24 Fuß Länge beschrieben. In einer Regattaergebnisliste war als Bootstyp One-Off eingetragen." Med min Derrick-tysk leser jeg at det enten er en kystkrysser fra Vereinsschiff aus Rostock, eller så er det en oneoff av ukjent type. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lady B Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 "Det var et klubbfartøy fra Rostock SVTR. På deres nettside betegnes det som "Kystkrysser på ca. 24 fot". I en regattadeltagerliste var båttypen betegnet som One-Off." Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 -uansett et guffent eksempel på hva som skjer når en får brytende sjø fra siden som er høyere enn båten er bred. Seilet blir så fylt med vann og den klarer ikke umiddelbart å rette seg opp. Tør jeg spekulere i om cockpitluka ikke er stengt/ solid nok, så salongen også fylles med vann, og da er alt håp ute. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Jeg vet ikke hvor oppmerksom man er på brytende sjø. Prøv selv til sommeren (eller i syden) på en strand med bølger.Kjenn på forskjellen ved å stå i bølgesonen når bølgen bare går opp og ned og når den bryter. Ja, alle vet det...bølgens energi utløses når den bryter. Og en stor bølge kan ha kolossalt mye energi å da kan en forstå at faktisk en moderat bølge kan slå ned en båt om den treffer tverrskips. Derfor vær obs på brytende sjø å hold baugen mot. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 og 'skalkede luker' heter det så på norsk? gjerne maskin igang så att man har propellervann mot roret hele tiden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Skalkede luker holder. Her ser det ut som om luka står åpen. Og det gjør man ikke under sånne forhold. Det er noe galt ned den båten. Den retter seg ikke i det hele tatt. Den har påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Grunnen til at denne båten går ned er vel nettopp at luka ikke var lukket. Det finnes eksempler på båter på omtrent samme størrelse som har holdt seg flytende etter flere rundkast pga brytende bølger. En kommentar og eller spørsmål til det som blir nevnt om brytende bølger og bredden til en båt: en smal båt klarer seg vel bedre enn en brei båt med samme lengde i brytende bølger? Eller er det jeg som blander kortene nå etter et par styrepils på lørdagskvelden? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Veldig skremmende å se hva en forholdsvis liten brytende bølge fra siden gjør med denne båten. Der er jo flere båter tidligere i opptaket som også får seg en overhaling men kanskje ikke så ille som denne. Jeg trodde nesten ikke det gikk an, men jeg fikk faktisk en litt krapp, ikke brytende sidesjø på vei inn til Farsund (avbrøt på vei fra Lista til Lindesnes) i sommer som kastet kaffemaskinen tvers over båten. Etterpå passet jeg meg bedre og gikk litt mer opp mot eller litt fra de største bølgene. Gikk forresten i nesten 8 knop for bare full genoa da, blåste vel en 12-14 m/s, kan det at jeg ikke hadde oppe noe storseil ha noe å si på krappheten i båtens bevegelse? Var en lærepenge... Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Ikke la deg skremme av denne videoen. Jeg har vært ute for mye dårligere vær og høyere brytende bølger enn dette her. Det har sikkert de fleste andre her også. Båten i denne videoen var nok et unntak snarere enn en regel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 (redigert) Finner ikke boka i farta hvor det sto om brytende sjø fra siden, men var det ikke ca brytende sjø lik eller mere enn båtens bredde? En Maxi 77 er vel 250cm bred. Så da er vel denne båten litt smalere. Det kan fort være 250 cm bølger på filmen..? Hva skjer egentlig? Vill fantasi: skrogets side mot brytende sjø løftes raskere og høyere enn motsatt side. -gir krengning, samtidig som vinden presser i seil og rigg. Så mister kjølen taket, motvekten, i vannet, kanskje av skummende, opprørt brytende vannmasser? -og båten krenger enda mere og slås over. Riggen går i vannet, med et seil som samler mye vann.- og så det endelige vannet i cockpit tenner ned i salongen og de er sjanseløse. Underveis kommer det nye bølger. Så hva gjør man når man slås over ende? -Forutsatt at luka er lukket. Slipper skjøtene helt fri? Hvordan virker kreftene på skroget? Redigert 22.November.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Njai det med bredden på båten skal vi glemme inntil videre. En tung smal båt er mer stabil enn en tilsvarende bred båt etter mine begreper. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Når jeg nå snakker om stabil så mener jeg i forhold til brytende bølger. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Energien fra den brytende mot siden av en båt virker på en stor flate i motsetning til nesten ingen flate når en går med baugen i mot. Sjøvante folk kjenner intuitivt til dette og styrer/manøvrerer båten i forhold til det.Båtens størrelse, bredden og stabiliteten har selvfølgelig betydning, noe som også bølgehøyden har, så det er vel nesten umulig å si noe konkret om det. Men generelt skal en havseiler være tilnærmesvis selvrettene og luker skal være skalked/lukket under farlige værforhold. Den videoen viste en liten seilbåt dvs ikke en havseiler som både ble feil manøvrert og var ute i værforhold som den ikke burde være i. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Eg tror faktisk skummet av den brytande bølgen er en stor faktor her. Det finnes faktisk eksempel på at store supplybåter har gått ned attmed rigger i dårlig veir på grunn av at det har blitt pisket opp så mye luft i vannet rundt føttene på riggene at båtene har mistet bæringen som sjøen gir. Redigert 23.November.2014 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Synes også å se at båten "skyves" videre sideveis med bølgen etter at den har mistet rettende moment OG fart, og da blir den ikke lenger en seilende båt som beveger seg på sjøen i en retning, men mer et "objekt" som flyttes av sjøen den veien sjøen vil gå (bølgeretningen) - bare se f.eks hvor fort den ender med baugen motsatt vei. Husker noen skrev en gang om at en seilbåt i dårlig vær som mister fart er en DØD båt. Ble dette kanskje mer ordkløveri enn maritim fysikk? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Først det nærmest uungåelige og ikke nødvendigvis så farlige: 90-100 graders krengning når en passe stor bølge bryter på akkurat riktig tidspunkt. Dette kommer av vannets sirkelbevegelse under en (brytende) bølge: Med en båt (med kjøl og mast) inne i bølgen blir det slik: Og så der det går skikkelig galt: Masten går i bunnen De store vinduene kan ha blitt trykket inn Luker ned til salongen mangler eller er blitt trykket inn Resultatet er att båten synker isteden for å rette seg opp igjen Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Tegningen din viser de roterende vannbevegelsen i bølgen som løfter en båt opp og ned, men den viser ikke bølgeenergien som utløses når bølgen bryter. Bølge brått kan skapes i storm og strøm, men det som mange frykter mest er grunnbrått som man ser når bølgen "snubler" i bunnen og bryter. En liten men viktig påminnelse om det å seile på grunt vann i tung sjø: Om bølgehøyden er f.eks 2 meter, dybden er 4 meter og båten stikker 1,5 m så kan man i verste fall ha lagt egget. Bølger kan utløses til å bryte (grunnbrått) når en båt seiler over. Bølgens "snublefot" utløses når dybdegående på 1,5 minus 4 bare blir 2,5 dvs så grunt at bølge bryter når båten passerer. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Så mister kjølen taket, motvekten, i vannet, kanskje av skummende, opprørt brytende vannmasser? -og båten krenger enda mere og slås over. Ballasteffekten til kjølen er den samme med eller uten "tak" i vannet. Om den løftes ut av vannet blir bare ballasteffekten større. Vil jeg tro? Ovni og lignende båter konstrueres med senkekjøl blant annet for at de faktisk ikke skal ha en kjøl som har tak i vannet dersom de får sjøen inn fra siden. De skal da kunne skli sidelengs med bølgen istedenfor å bli kastet rundt. Har jeg hørt. Noen som vet om det stemmer, og fungerer i praksis? En annen ting jeg ikke helt forstår er hvorfor de ikke søker ut på dypere vann hvor bølgene ikke bryter. Hvor kraftig vind er det? Stiv kuling? Redigert 23.November.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Jeg har selv senkekjølbåt og det er noe i det som du skriver. Legger man unna i svær sjø skal man dra kjølen opp slik at den ikke fungere som en "snuble-fot" . Konstruktøren av Ovni hevder i alle fall det. Jeg snakket med en hollender som hadde fått storm over Biscaya med samme type båt som jeg har, har dro opp kjølen og surfet sorgløst sørover i følge han selv. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 (redigert) Denne videoen er jo et godt eksempel på hvor meget bedre det kan gå når bølgen IKKE kommer fra siden: Edit: her er linken - fikk bare frem en svart firkantet skjerm idag.... Redigert 25.November.2014 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Løs mann på dekk, åpen cockpit... Godt at en som sofaseilere på BP vet bedre:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.