cdipower Startet 22.November.2014 Del på Facebook Startet 22.November.2014 Hei ! Skal motorisere en Cobra 900 offshore og lurer i den sammenheng på om noen har forsøkt med Volvo D6 i disse ? Min lokale VP forhandler mener det skal gå. Har hørt rykter om noen har satt D4-300 i disse. Er det noen som har erfaring med dette ver snill å gi beskjed Vovlo D6 tørrvekt 750 kg Volvo D4 tørrvekt 670 kg Yanmar 8LV tørrvekt ca 550 kg Mercruiser 4.2 tørrvekt ca 550 kg Noen som har anbefalinger og komme med ? Jeg haller mot Volvo men er også veldig interisert i Yanmar 8lv 370 :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 (redigert) V8 diesel er konge. Spesielt hvis det er singelmontasje og det er begrenset lengde i motorrommet. Mercruiser/VAG 4,2 V8 TDI-370 er også et godt alternativ. Eller Mercury Diesel som de nå kaller dem. Hvis det var rekkesekser Mercruiser 4.2 du mente i innlegget ditt ? Redigert 22.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cdipower Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Jeg mente egentlig rekkesekser diesel basert på Cummins motoren. Min erfaring med VAG produkter er ikke akkurat tilfredstillende. Derfor er denne motoren uinteresant.De lager ikke ting som varer.... Yanmar derimot har jeg tro på. Noen med erfaringer ang 8LV ? ( det er vekt som vanskeliggjør D6 i denne båten og D4 vil jeg egentlig ikke ha da den er 4syl :p ) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Mercury/Mercruisers QSD 4,2 liter er nok ikke en Cummins motor, men en italiensk VM Motori-konstruksjon med opphav i den velkjente drøyt 20 år gamle 4,2 literen som igjen var utviklet fra 3.6 literen som BMW Marine markedsførte på 80-tallet (marinisert av BMW Marine). Den kom med direkte dieselinnsprøytning og elektronisk styrt dieselpumpe i 1997 og i 300 hk-utgave allerede i 2002. Den hvitlakkerte moderniserte utgaven med common rail innsprøytning kom vel i 2006. Det er vel 350 hk-utgaven du tenker på? Kunne også ha tenkt meg en 8LV ja Men det er tydeligvis ikke solgt så mange av den ennå. Det blir vel et oppsving nå når hk-avgiften er borte. Båtmagasinet testet jo D6 mot 8LV og 4,2 TDI-V8 i Aquador for et par år siden. Konklusjonen var vel egentlig at 8LV var det beste valget for de fleste når både vekt, støy og pris ble tatt i betraktning.. D6 var nok best på støy og forbruk men mye tyngre og dyrere. Redigert 23.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cdipower Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Tenkte på denne 4.2 Dtronic 320 hk Men trodde det var cummins...Men jeg er ny i båtverden så vet ikke dette helt :)Har tro på Yanmar 8LV er motoren som vil passe båten best. Får vel pris mandag Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Hvis det er nye motorer det er snakk om så heter den QSD 4,2-320 eller 350 som du ser i bildet over. Mercruiser D-tronic var en benevnelse som kun ble brukt på 4,2 liter 250 hk fra 1997 til ca 2003 (samt 7,3 D-tronic 300 V8 som forsåvidt var en møkkamotor). Så ble de hetende CMD 4,2 ES i noen år med 250-320 hk før de hvite QSD 4,2 etterhvert tok over med 270-350 hk.. Mercruiser hadde et samarbeid med Cummins i noen år men det var kun de større dieselmotorene fra 5,9 liter og oppover som var Cummins-produkter. Resten var som før VM Motori, ispedd Isuzu 1,7 og International Harvester/Navistar 7,3 V8 og etterhhvert noen VAG-motorer i tillegg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 CMD QSD 4.2 -rekkesekseren- er bombesikker og mer effektiv enn den nye v8ern. Selv om den ikke har samme varible turbogeometri, så er den mer drivstoffgjerrig. Men ikke så kjapp i aksen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Litt om CMD http://cumminsmercruiser.co.uk Samarbeidet ble etablert i 2002 og splittet opp i 2011. Cummins Mercruiser Diesel transitioned into Cummins Diesel and Mercury Marine. Redigert 23.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.