NilsPils Startet 27.April.2005 Del på Facebook Startet 27.April.2005 Her kan dere følge med på båtprosjektet mitt. Hadde først tenkt å starte med et ferdig skrog og bygge resten selv, men kom over en båtbygger som har overtatt hele jobben for en overkommelig pris. Dette er en helt spesialtegnet og skreddersydd båt. Den skal ligge i Frognerkilen og brukes til ferie og hobbyfiske. Tar gjerne imot kommentarer og råd under veis. Jeg kommer tilbake med spørsmål vedr. teknisk utstyr etter hvert. http://www.roemcke.no/boatbuilder Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
eysteind Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Spennende prosjekt. Engelskkunskapene mine er heller dårlige, men dette må da bli mye jobb? Hvordan blir denne laget? Lager du en helt ny båtform? Blir dette gjort i utlandet? Må vel bli veldig dyrt, eller har du tenkt å begynne å produsere en slik båt? Likte iallefall båtens linjer veldig godt. Er planen å innredde båten selv? Hvor stor motor regner du med og hvilken fart? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2005 (redigert) Hei og takk for innlegget. Jeg bør nok lage norsk tekst også, skjønner jeg. Det kommer etter hvert. Dette er en spesialdesignet båt som blir bygget i Thailand av en Italiensk båtbygger. Alt blir laget etter mine ønsker og spesifikasjoner, med italiensk design. Prisen, inkl. frakt, hk-avgift, MVA, CE-merking, blir vesentlig lavere enn for en tilsvarende standard båt bygget i Europa. Kvaliteten blir også meget bra. Båten blir ferdig innredet fra verftet, bortsett fra noe teknisk utstyr (kjøleskap, komfyr ..) som jeg av praktiske grunner vil montere selv i Norge. For å få utstyr med CE-merking, reservedeler og garanti, kjøpes en del teknisk utstyr i Skandinavia og blir innmontert i Thailand. Det gjelder spesielt alt elektrisk. Vi har satset på å lage komplett form. Båten vil senere bli markedsført i forskjellige utgaver, bygget over samme skrogform. Det blir ikke snakk om seriefabrikasjon eller store antall, men skreddersydd båt for de som ønsker seg noe spesielt. Verftet (Andaman Boatyard) har også planer om utgaver i 40 0g 50 fot. Jeg satser ikke på spesielt stor fart og vil ha en Volvo D3-160 hk, kjøpt og montert i Thailand. Det bør gi 18 - 20 knop, marsjfart 14 - 16. Båten har potensiale for større motor for mer fartsglade. Du finner mer om båten ved å trykke på linken "Boat Details". Følg med! Redigert 28.April.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
eysteind Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Tror du det kan bli aktuelt å få kjøpe en slik båt som halvfabrikat? Synes denne båten var perfekt størrelse på, og litt mer linjer på. Holder selg på med et halvfarikat nå, Halco, men har en liten drøm om en litt større båt etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2005 (redigert) Verftet lager komplette former for skrog og overbygg, så det kunne nok tenkes at de vil kunne levere båten som halvfabrikat. Men: Alle båter som innføres fra land utenfor EU SKAL være CE-merket. Det er en misforståelse at det er unntak for båter "til eget bruk". Jeg vet ikke hvordan det stiller seg mhp. CE-merking og halvfabrikat. Men: Hvorfor importere halvfabrikat fra et verft i Thailand, som kan gjøre all ferdigstilling for en veldig rimelig penge. Jeg var selv ute etter halvfabrikat i fjor, men landet med dete prosjektet, som ikke koster meg mye mer! Jeg ville heller foreslå at en i tilfelle tar jobben med å instalere en del teknisk utstyr selv, etter at båten kommer til Norge. Ankerspill, baugpropell, landstrøm utstyr, autopilot, batterilader, dieselvarmer, osv. er utstyr som ikke koster mindre i Thailand. Ved å montere selv her får en CE- merket utstyr med garanti og tilgang til reservedeler. Noen vil kanskje stille seg tvilende til kvaliteten på en båt levert fra Thailand. Vent og se! Jeg har full tiltro til de Thailandske håndverkerne som arbeider under ledelse av en dyktig og erfaren Italiensk båtbygger. http://www.roemcke.no/boatbuilder Følg med videre. Nye bilder fra verftet kommer etter hvert. Jeg vil også begynne å tekste på norsk. Redigert 29.April.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Har nå kommet godt i gang med teksting på norsk. Følg med videre! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tore B Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Flott prosjekt! Driver å legger siste hånd på veket ei mil syd for deg, og jeg kan skrive under på at det ikke er billig å innrede og utruste båt her til lands....Hadde sikkert vært billigere å sendt den til Thailand å innredet den der:) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Verftet lager komplette former for skrog og overbygg, så det kunne nok tenkes at de vil kunne levere båten som halvfabrikat. Men: Alle båter som innføres fra land utenfor EU SKAL være CE-merket. Det er en misforståelse at det er unntak for båter "til eget bruk". Jeg vet ikke hvordan det stiller seg mhp. CE-merking og halvfabrikat. Men: Hvorfor importere halvfabrikat fra et verft i Thailand, som kan gjøre all ferdigstilling for en veldig rimelig penge. Jeg var selv ute etter halvfabrikat i fjor, men landet med dete prosjektet, som ikke koster meg mye mer! Jeg ville heller foreslå at en i tilfelle tar jobben med å instalere en del teknisk utstyr selv, etter at båten kommer til Norge. Ankerspill, baugpropell, landstrøm utstyr, autopilot, batterilader, dieselvarmer, osv. er utstyr som ikke koster mindre i Thailand. Ved å montere selv her får en CE- merket utstyr med garanti og tilgang til reservedeler. Noen vil kanskje stille seg tvilende til kvaliteten på en båt levert fra Thailand. Vent og se! Jeg har full tiltro til de Thailandske håndverkerne som arbeider under ledelse av en dyktig og erfaren Italiensk båtbygger. Hei Jeg vil bare nevne at Grand Banks '42 og TRADER blir bygget i Taiwan. I østen er det fortsatt billig arbeidskraft og båtbygging håndverk. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 (redigert) Jeg kjenner ikke så godt til forholdene på Thaiwan, men vet at det kommer bra utstyr derfra. Østens folk er kjempedyktige håndverkere. Men det er viktig med opplæring og kontinuerlig oppfølging dersom en skal få resultatet som forventet etter vestens normer. Derfor har jeg valgt et veft som drives av en erfaren Italiensk båtbygger. I så måte er Thailand perfekt, fordi det er lett og rimelig å bosette seg og etablere seg der. Redigert 1.Mai.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 6.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Som dere ser, skrider arbeidet fremover. Nå jobber jeg med å spesifisere den delen av utstyret jeg skal skaffe fra Norge/Scandinavia. Vil gjerne ha synpunkter på følgende: Tenkte en stund på diesel vannvarmer. Godt å ha varmt vann til dusj om morgenen. Etter å ha søkt på en del tråder her har jeg nå heller tenkt å satse på et enklere system med diesel luftvarmer. Spørsmålene er da: - Vil en 40 liter varmtvannstank gi varmt vann til morgendusj etter, skal vi si 12 timer uten motor? Er klar over at det er STOR forskjell på varmtvannstankene. Vil satse på "best i test". - Alternatvt kan en starte motoren for å få varmt vann de få gangene detter er et påtrengende behov(?). Vil en kunne regne med at dynamoen lader ved det relativt lave turtall en da vil ha? (Det ser nå ut til at det går mot en 225 hk FNM motor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 - Vil en 40 liter varmtvannstank gi varmt vann til morgendusj etter, skal vi si 12 timer uten motor? Er klar over at det er STOR forskjell på varmtvannstankene. Vil satse på "best i test".For noen måneder siden var det en test av ulike varmtvannsberedere til båt. Testen ble gjennomført av Båtmagasinet. Mye om testen kan du lese på denne linken Her finner du ut av hva Båtnytt skrev om testen i ettertid - samt at du finner en link til selve testen også (her) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2005 Prosjektet mitt skrider frem. Nå er alle støpeformene ferdige . Modellen er rengjort og viser båten slik den vil bli, i full målestokk. Detter er et viktig vendepunkt i prosessen. Fra nå av vil støping av skrog og kahytt for den virkelige Saowanee starte. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 7.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Har fått flere bilder fra verftet som viser komplett sammensatt modell i full målestokk, som dette og andre som då får ved å følge linken til Båtprosjektet mitt.. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rogeri Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Ser ut til å bli en stilig båt dette!!!! Hva med fremdriftsmaskineriet,hvor stor? Strak aksel? Hvilket fartsområde er det snakk om? Litt vanskelig å se bunnkonturene, men går utfra det er en halvplaner? Pent og harmonisk skrog som er fint avstemt med ute/inneplass og som samtidig ikke på noen måte er ruvende!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 (redigert) Takk for positiv omtale. Det er en halvplaner for fritid og fiske. Motoren blir en innenbords diesel med rett aksel. Jeg hadde i utgangspunktet satset på en 160 hk VP for topphastighet 18 - 20 knop, marsjhast. 12 -14 knop. Nå går det mot at jeg endrer til en 225 hk FNM Marine som ikke blir noe dyrere. Den bør da gjøre en del over 20 knop på maks. Men dette er en veldig utnyttet motor på 4600 omdr, så jeg regner med å holde en rimelig marsjhastighet ved rundt 2500 omdr. for økonomi og levetid. Redigert 7.Juni.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2005 Vi har tatt sommeren i Thailand i år for å hilse på slekt og venner. Selvfølgelig har vi besøkt båtbyggeren også. Denne gang falt vi i staver over en seilbåt som snart er ferdig ved verftet. Dette er en båt med senkejøl for langgrunne strender. Her er det bare baugspydet som mangler. Flere bilder finner dere ved å følge linken til båtprosjektet mitt. Det blir båtsommer med Saowanee til nest år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 20.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2005 Sommerferien er over. Det ble Thailand i år med flere besøk hos båtbyggeren min.. Nå har jeg endelig fått oppdatert websiden, så de som måtte være interesserte kan se fremdriften på prosjektet her. Som dere ser, satser jeg på god isolasjon. Det hadde nok mange satt pris på i år. Ellers er det godt å være i Norge igjen. Ser frem til båtferie langs norskekysten til neste år, uansett vær. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bjoris Svart 20.August.2005 Del på Facebook Svart 20.August.2005 Imponerende båt, spennende prosjekt. Ellers ble jeg imponert over fart den skal oppnå med 160 hk motor, båten er over 6 tonn forstår jeg? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NilsPils Svart 21.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2005 Tak for hyggelig kommentar. Det med farten må du ta med en klype salt. Har ikke rukket å oppdatere alt etter ferien enda. Motoralternativet er av gammel dato. Det blir en 225 hk Italiensk FNM motor. Dette er en ganske godt utnyttet motor, så jeg vil neppe gå for fullt ofte. Oppdateringer kommer snart. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 2.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2005 (redigert) Båtprosjektet mit går fremover. Nå er skroget med avstivninger og motorfundament ferdigstøpt, men ligger femdeles i formen. Overbygget er tatt ut av formen og prøvet mot skroget. Alt ser bra ut så langt. Nå er det ikke lenge før også skroget skal ut. Det blir litt spennende. Følg med videre! Redigert 2.September.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Muhammed Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Dette blir en flott båt (selv om den er av plast). Har du tegnet denne selv, eller har du hatt et utgangspunkt å gå etter, og rettet på? Veldig interessant og følge med på, spesielt siden det ikke er på denne siden av kloden. Når forventer du å få skuta hjem? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 (redigert) Dette blir en flott båt (selv om den er av plast). Har du tegnet denne selv, eller har du hatt et utgangspunkt å gå etter, og rettet på? Veldig interessant og følge med på, spesielt siden det ikke er på denne siden av kloden. Når forventer du å få skuta hjem? <{POST_SNAPBACK}> Takker! Er ikke uenig i sjarmen med trebåter, men jeg satser på vinterisolert båt for helårsbruk. Da er det visse ulemper med treskrog. Men jeg har en avtale med båtbygger: innvendig skal ALT være eksotisk treverk. Det skal ikke noe sted være plast eller skai. Isolasjonen skal dekkes med trepaneler og alt av innredning, (inkl. førerstolen med plass til kaptein og sønn) skal være av eksotisk tre. Utvendig blir det teakdekk og masse teakdetaljer etter hvert. Vi vil unngå mahogny og andre treslag fra regnskogen. Skroget er tegnet og beregnet av en italiensk båtdesigner i Italia for en meget overkommelig pris. Utgangspunktet var faktisk dimensjonene på båtplassen min i Oslo. Disse gutta ha jo gjerne tegninger av kjente skrog som utgangspunkt og bruker moderne software for beregningene. Overbygg og alle detaljer er tegnet av båtbyggeren i Thailand, som også er italiener. Det inngår i kontrakten. Han er helt freak når det gjelder klassiske båtdetaljer og vi har et meget godt samarbeide. Vi er på mail med hverandre daglig. Alt blir spesialtegnet og jeg får alt som jeg vil. Det er utrolig at slikt lar seg gjøre i dag for en heller gunstig totalpris. Nå skal vi snart gå løs på detaljene innvendig. Jeg regner med prøvetur i Thailand tidelig til vinteren og satser på å få båten hjem til ettervinteren når Oslofjorden er isfri. Følg med videre! Websiden blir stadig oppdatert. Redigert 4.September.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hallaron Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Men jeg har en avtale med båtbygger: innvendig skal ALT være eksotisk treverk. Det skal ikke noe sted være plast eller skai. Isolasjonen skal dekkes med trepaneler og alt av innredning, (inkl. førerstolen med plass til kaptein og sønn) skal være av eksotisk tre. Utvendig blir det teakdekk og masse teakdetaljer etter hvert. Vi vil unngå mahogny og andre treslag fra regnskogen. <{POST_SNAPBACK}> Spennende prosjekt - gleder meg til å se bilder av den ferdige båten. Jeg må bare spørre? Er ikke Teak og Mahogny like politisk "ukorrekt"? IKke det at jeg skal komme med noen :nono:, eller at jeg ønsker å sette i gang denne diskusjonen igjen, men jeg er litt i villrede, er det bedre å satse på teak enn mahogny? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
NilsPils Svart 4.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2005 Spennende prosjekt - gleder meg til å se bilder av den ferdige båten. Jeg må bare spørre? Er ikke Teak og Mahogny like politisk "ukorrekt"? IKke det at jeg skal komme med noen :nono:, eller at jeg ønsker å sette i gang denne diskusjonen igjen, men jeg er litt i villrede, er det bedre å satse på teak enn mahogny? <{POST_SNAPBACK}> Mahogny er fra regnskogene. Det er derfor miljøpolitisk "ukorrekt". Teak kommer ikke fra regnskogen (selv om noen forsøker å inbille oss det). Teak er politisk "ukorrekt" fordi den beste teaken i dag kommer fra Burma og gir inntekter som støtter opp under regimet der. I båten min ser jeg ingen grunn til å bruke mahogny eller andre treslag fra regnskogen. I interiøret finnes det en mengde alternativer, som dessuten ikke lager så mørkt og dystert interiør som mahogny. Når det gjelder teak, ser jeg ingen gode alternativer til "utvortes" bruk. Vi bruker selvfølgelig teak som er lovlig og handlet på lovlig vis i Thailand. Jeg har også lyst å legge til at en av hovedårsakene til at teakskogene i deler av Asia er blitt utradert, er rovdrift frem til for ca 20-40 år siden da Europerne med franskmenn og engelskmenn i spissen kjørte ut det meste av tømmeret. Når det så ikke er mer å stjele, lager vi bråk og prøver å leke miljøpoliti og overprøve de lokale myndigheters disponering av det som er igjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 5.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2005 Nå er også skroget tatt ut av formen. Følg med her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.