Jump to content

Båtprosjektet mitt


NilsPils

Recommended Posts

Her kan dere følge med på båtprosjektet mitt. Hadde først tenkt å starte med et ferdig skrog og bygge resten selv, men kom over en båtbygger som har overtatt hele jobben for en overkommelig pris. Dette er en helt spesialtegnet og skreddersydd båt. Den skal ligge i Frognerkilen og brukes til ferie og hobbyfiske.

 

Tar gjerne imot kommentarer og råd under veis. Jeg kommer tilbake med spørsmål vedr. teknisk utstyr etter hvert.

 

http://www.roemcke.no/boatbuilder

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Engelskkunskapene mine er heller dårlige, men dette må da bli mye jobb?

Hvordan blir denne laget? Lager du en helt ny båtform? Blir dette gjort i utlandet? Må vel bli veldig dyrt, eller har du tenkt å begynne å produsere en slik båt?

 

Likte iallefall båtens linjer veldig godt.

 

Er planen å innredde båten selv?

Hvor stor motor regner du med og hvilken fart?

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for innlegget.

 

Jeg bør nok lage norsk tekst også, skjønner jeg. Det kommer etter hvert.

 

Dette er en spesialdesignet båt som blir bygget i Thailand av en Italiensk båtbygger. Alt blir laget etter mine ønsker og spesifikasjoner, med italiensk design. Prisen, inkl. frakt, hk-avgift, MVA, CE-merking, blir vesentlig lavere enn for en tilsvarende standard båt bygget i Europa. Kvaliteten blir også meget bra. Båten blir ferdig innredet fra verftet, bortsett fra noe teknisk utstyr (kjøleskap, komfyr ..) som jeg av praktiske grunner vil montere selv i Norge. For å få utstyr med CE-merking, reservedeler og garanti, kjøpes en del teknisk utstyr i Skandinavia og blir innmontert i Thailand. Det gjelder spesielt alt elektrisk.

 

Vi har satset på å lage komplett form. Båten vil senere bli markedsført i forskjellige utgaver, bygget over samme skrogform. Det blir ikke snakk om seriefabrikasjon eller store antall, men skreddersydd båt for de som ønsker seg noe spesielt. Verftet (Andaman Boatyard) har også planer om utgaver i 40 0g 50 fot.

 

Jeg satser ikke på spesielt stor fart og vil ha en Volvo D3-160 hk, kjøpt og montert i Thailand. Det bør gi 18 - 20 knop, marsjfart 14 - 16. Båten har potensiale for større motor for mer fartsglade.

 

Du finner mer om båten ved å trykke på linken "Boat Details".

 

Følg med!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Verftet lager komplette former for skrog og overbygg, så det kunne nok tenkes at de vil kunne levere båten som halvfabrikat.

 

Men: Alle båter som innføres fra land utenfor EU SKAL være CE-merket. Det er en misforståelse at det er unntak for båter "til eget bruk". Jeg vet ikke hvordan det stiller seg mhp. CE-merking og halvfabrikat.

 

Men: Hvorfor importere halvfabrikat fra et verft i Thailand, som kan gjøre all ferdigstilling for en veldig rimelig penge. Jeg var selv ute etter halvfabrikat i fjor, men landet med dete prosjektet, som ikke koster meg mye mer! Jeg ville heller foreslå at en i tilfelle tar jobben med å instalere en del teknisk utstyr selv, etter at båten kommer til Norge. Ankerspill, baugpropell, landstrøm utstyr, autopilot, batterilader, dieselvarmer, osv. er utstyr som ikke koster mindre i Thailand. Ved å montere selv her får en CE- merket utstyr med garanti og tilgang til reservedeler.

 

Noen vil kanskje stille seg tvilende til kvaliteten på en båt levert fra Thailand. Vent og se! Jeg har full tiltro til de Thailandske håndverkerne som arbeider under ledelse av en dyktig og erfaren Italiensk båtbygger.

 

http://www.roemcke.no/boatbuilder

 

Følg med videre. Nye bilder fra verftet kommer etter hvert. Jeg vil også begynne å tekste på norsk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Verftet lager komplette former for skrog og overbygg, så det kunne nok tenkes at de vil kunne levere båten som halvfabrikat.

 

Men: Alle båter som innføres fra land utenfor EU SKAL være CE-merket. Det er en misforståelse at det er unntak for båter "til eget bruk". Jeg vet ikke hvordan det stiller seg mhp. CE-merking og halvfabrikat.

 

Men: Hvorfor importere halvfabrikat fra et verft i Thailand, som kan gjøre all ferdigstilling for en veldig rimelig penge. Jeg var selv ute etter halvfabrikat i fjor, men landet med dete prosjektet, som ikke koster meg mye mer! Jeg ville heller foreslå at en i tilfelle tar jobben med å instalere en del teknisk utstyr selv, etter at båten kommer til Norge. Ankerspill, baugpropell, landstrøm utstyr, autopilot, batterilader, dieselvarmer, osv. er utstyr som ikke koster mindre i Thailand. Ved å montere selv her får en CE- merket utstyr med garanti og tilgang til reservedeler.

 

Noen vil kanskje stille seg tvilende til kvaliteten på en båt levert fra Thailand. Vent og se! Jeg har full tiltro til de Thailandske håndverkerne som arbeider under ledelse av en dyktig og erfaren Italiensk båtbygger.

 

Hei

Jeg vil bare nevne at Grand Banks '42 og TRADER blir bygget i Taiwan.

I østen er det fortsatt billig arbeidskraft og båtbygging håndverk.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kjenner ikke så godt til forholdene på Thaiwan, men vet at det kommer bra utstyr derfra.

 

Østens folk er kjempedyktige håndverkere. Men det er viktig med opplæring og kontinuerlig oppfølging dersom en skal få resultatet som forventet etter vestens normer. Derfor har jeg valgt et veft som drives av en erfaren Italiensk båtbygger. I så måte er Thailand perfekt, fordi det er lett og rimelig å bosette seg og etablere seg der.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Som dere ser, skrider arbeidet fremover. Nå jobber jeg med å spesifisere den delen av utstyret jeg skal skaffe fra Norge/Scandinavia. Vil gjerne ha synpunkter på følgende:

 

Tenkte en stund på diesel vannvarmer. Godt å ha varmt vann til dusj om morgenen. Etter å ha søkt på en del tråder her har jeg nå heller tenkt å satse på et enklere system med diesel luftvarmer.

Spørsmålene er da:

 

- Vil en 40 liter varmtvannstank gi varmt vann til morgendusj etter, skal vi si 12 timer uten motor? Er klar over at det er STOR forskjell på varmtvannstankene. Vil satse på "best i test".

 

- Alternatvt kan en starte motoren for å få varmt vann de få gangene detter er et påtrengende behov(?). Vil en kunne regne med at dynamoen lader ved det relativt lave turtall en da vil ha? (Det ser nå ut til at det går mot en 225 hk FNM motor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Vil en 40 liter varmtvannstank gi varmt vann til morgendusj etter, skal vi si 12 timer uten motor? Er klar over at det er STOR forskjell på varmtvannstankene. Vil satse på "best i test".

For noen måneder siden var det en test av ulike varmtvannsberedere til båt. Testen ble gjennomført av Båtmagasinet. Mye om testen kan du lese på denne linken Her finner du ut av hva Båtnytt skrev om testen i ettertid - samt at du finner en link til selve testen også (her)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Prosjektet mitt skrider frem. Nå er alle støpeformene ferdige . Modellen er rengjort og viser båten slik den vil bli, i full målestokk.

 

Detter er et viktig vendepunkt i prosessen. Fra nå av vil støping av skrog og kahytt for den virkelige Saowanee starte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut til å bli en stilig båt dette!!!!

 

Hva med fremdriftsmaskineriet,hvor stor? Strak aksel? Hvilket fartsområde er det snakk om?

Litt vanskelig å se bunnkonturene, men går utfra det er en halvplaner?

 

Pent og harmonisk skrog som er fint avstemt med ute/inneplass og som samtidig ikke på noen måte er ruvende!!!!!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for positiv omtale. Det er en halvplaner for fritid og fiske.

 

Motoren blir en innenbords diesel med rett aksel. Jeg hadde i utgangspunktet satset på en 160 hk VP for topphastighet 18 - 20 knop, marsjhast. 12 -14 knop.

 

Nå går det mot at jeg endrer til en 225 hk FNM Marine som ikke blir noe dyrere. Den bør da gjøre en del over 20 knop på maks. Men dette er en veldig utnyttet motor på 4600 omdr, så jeg regner med å holde en rimelig marsjhastighet ved rundt 2500 omdr. for økonomi og levetid.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vi har tatt sommeren i Thailand i år for å hilse på slekt og venner. Selvfølgelig har vi besøkt båtbyggeren også. Denne gang falt vi i staver over en seilbåt som snart er ferdig ved verftet. Dette er en båt med senkejøl for langgrunne strender.

 

Her er det bare baugspydet som mangler. Flere bilder finner dere ved å følge linken til båtprosjektet mitt. Det blir båtsommer med Saowanee til nest år.

Bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sommerferien er over. Det ble Thailand i år med flere besøk hos båtbyggeren min..

 

Nå har jeg endelig fått oppdatert websiden, så de som måtte være interesserte kan se fremdriften på prosjektet her. Som dere ser, satser jeg på god isolasjon. Det hadde nok mange satt pris på i år.

 

Ellers er det godt å være i Norge igjen. Ser frem til båtferie langs norskekysten til neste år, uansett vær. :flag:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tak for hyggelig kommentar.

 

Det med farten må du ta med en klype salt. Har ikke rukket å oppdatere alt etter ferien enda. Motoralternativet er av gammel dato. Det blir en 225 hk Italiensk FNM motor. Dette er en ganske godt utnyttet motor, så jeg vil neppe gå for fullt ofte.

 

Oppdateringer kommer snart.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båtprosjektet mit går fremover. Nå er skroget med avstivninger og motorfundament ferdigstøpt, men ligger femdeles i formen.

 

Overbygget er tatt ut av formen og prøvet mot skroget. Alt ser bra ut så langt. Nå er det ikke lenge før også skroget skal ut. Det blir litt spennende.

 

Følg med videre!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette blir en flott båt (selv om den er av plast). Har du tegnet denne selv, eller har du hatt et utgangspunkt å gå etter, og rettet på?

Veldig interessant og følge med på, spesielt siden det ikke er på denne siden av kloden. Når forventer du å få skuta hjem?

<{POST_SNAPBACK}>

Takker! Er ikke uenig i sjarmen med trebåter, men jeg satser på vinterisolert båt for helårsbruk. Da er det visse ulemper med treskrog. Men jeg har en avtale med båtbygger: innvendig skal ALT være eksotisk treverk. Det skal ikke noe sted være plast eller skai. Isolasjonen skal dekkes med trepaneler og alt av innredning, (inkl. førerstolen med plass til kaptein og sønn) skal være av eksotisk tre. Utvendig blir det teakdekk og masse teakdetaljer etter hvert. Vi vil unngå mahogny og andre treslag fra regnskogen.

 

Skroget er tegnet og beregnet av en italiensk båtdesigner i Italia for en meget overkommelig pris. Utgangspunktet var faktisk dimensjonene på båtplassen min i Oslo. Disse gutta ha jo gjerne tegninger av kjente skrog som utgangspunkt og bruker moderne software for beregningene.

 

Overbygg og alle detaljer er tegnet av båtbyggeren i Thailand, som også er italiener. Det inngår i kontrakten. Han er helt freak når det gjelder klassiske båtdetaljer og vi har et meget godt samarbeide. Vi er på mail med hverandre daglig. Alt blir spesialtegnet og jeg får alt som jeg vil. Det er utrolig at slikt lar seg gjøre i dag for en heller gunstig totalpris. Nå skal vi snart gå løs på detaljene innvendig.

 

Jeg regner med prøvetur i Thailand tidelig til vinteren og satser på å få båten hjem til ettervinteren når Oslofjorden er isfri.

 

Følg med videre! Websiden blir stadig oppdatert.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men jeg har en avtale med båtbygger: innvendig skal ALT være eksotisk treverk. Det skal  ikke noe sted være plast eller skai. Isolasjonen skal dekkes med trepaneler og alt av innredning, (inkl. førerstolen med plass til kaptein og sønn) skal være av eksotisk tre. Utvendig blir det teakdekk og masse teakdetaljer etter hvert. Vi vil unngå mahogny og andre treslag fra regnskogen.

<{POST_SNAPBACK}>

Spennende prosjekt - gleder meg til å se bilder av den ferdige båten. Jeg må bare spørre? Er ikke Teak og Mahogny like politisk "ukorrekt"? IKke det at jeg skal komme med noen :nono:, eller at jeg ønsker å sette i gang denne diskusjonen igjen, men jeg er litt i villrede, er det bedre å satse på teak enn mahogny? :confused:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt - gleder meg til å se bilder av den ferdige båten. Jeg må bare spørre? Er ikke Teak og Mahogny like politisk "ukorrekt"? IKke det at jeg skal komme med noen  :nono:, eller at jeg ønsker å sette i gang denne diskusjonen igjen, men jeg er litt i villrede, er det bedre å satse på teak enn mahogny?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Mahogny er fra regnskogene. Det er derfor miljøpolitisk "ukorrekt". Teak kommer ikke fra regnskogen (selv om noen forsøker å inbille oss det). Teak er politisk "ukorrekt" fordi den beste teaken i dag kommer fra Burma og gir inntekter som støtter opp under regimet der.

 

I båten min ser jeg ingen grunn til å bruke mahogny eller andre treslag fra regnskogen. I interiøret finnes det en mengde alternativer, som dessuten ikke lager så mørkt og dystert interiør som mahogny. Når det gjelder teak, ser jeg ingen gode alternativer til "utvortes" bruk. Vi bruker selvfølgelig teak som er lovlig og handlet på lovlig vis i Thailand.

 

Jeg har også lyst å legge til at en av hovedårsakene til at teakskogene i deler av Asia er blitt utradert, er rovdrift frem til for ca 20-40 år siden da Europerne med franskmenn og engelskmenn i spissen kjørte ut det meste av tømmeret. Når det så ikke er mer å stjele, lager vi bråk og prøver å leke miljøpoliti og overprøve de lokale myndigheters disponering av det som er igjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...