Batdilla Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Spennende prosjekt! Har ikke hatt tid til å studere bildene før nå. Virker som formene er laget spesielt for deg. Hva skjer med formene videre? Er de dine, båtbyggeren sine, eller andre sine? Har du kostet formene selv, eller er dette samarbeide med båtbyggeren slik at denne kan disponere formene senere og bygge flere båter? Gleder meg til innredningen starter. Da håper jeg vi virkelig får mange og detaljerte bilder etter hvert som arbeidet fremskrider. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.September.2005 Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Jeg syntes at det så ut for at forma var godt brukt. Har du funnet et fint skrog som du lager et nytt overbygg til? Den var i allefall blank og fin. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2005 Gladiator skrev: Jeg syntes at det så ut for at forma var godt brukt. Har du funnet et fint skrog som du lager et nytt overbygg til? Den var i allefall blank og fin. <{POST_SNAPBACK}> Nei, dette er det første avstøpet i disse formene, men det blir muligens flere etter hvert. Både skroget og overbygget es spesialdesignet for undertegnete av to italienere. En skrogkonstruktør og en designer for detaljer og overbygg. Alt til en overkommelig pris. Selv er jeg sekretær for dokumentasjon, import til Norge og CE godkjennelse. Du vil finne flere detaljer hvis du sjekker ut linkene under Archives, About og Båtbeskrivelse. Det kommer oppdateringer etter hvert, bla. a.: - Båten blir ikke 30, men 31.5 fot (excl. badeplattform og baugplatform) - Motoren blir en 225 hk FNM diesel Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 22.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 (redigert) Nå tar båten form. Avstøpene er klare og sammenstillingen har begynt. Her ser en første bilde av sammenstilt skrog og overbygg. Jeg regner med å kunnne vise mye fine detaljer utover høsten. Luigi, båtbyggeren, kommer stadig med forslag til detaljer på dekk og interiør. Om en uke reiser rederfruen og jeg til Thailand for å diskutere dokumentasjon og diverse detaljer. Jeg er sekretær for CE dokumentasjonen og tar det som grunnkurs og oplæring i båtbygging. Planen er å skipe båten i løpet av vinteren, så den er i havn i Norge når isen er gått i indre Oslofjord. Før det blir det sjøsetting og prøvetur i Thailand. Følg med! Redigert 22.September.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2005 Har vært og besøkt båtbyggeren min i Thailand igjen. Prosjektet mitt går etter planen og arbeidene med skott og innvendige skillevegger er i god gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Batdilla Svart 25.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2005 Det må være spennende å til slutt skulle ende opp med en båt som til de grader er custom built. Jeg er litt nysgjerrig - har du mange års erfaring med båt? Det virker som du har veldig god greie på hvordan du vil ha ting. Det hele virker veldig kompromissløst. Ikke minst når det gjelder valg av materialer og byggeløsninger. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2005 Batdilla skrev: Det må være spennende å til slutt skulle ende opp med en båt som til de grader er custom built. Jeg er litt nysgjerrig - har du mange års erfaring med båt? Det virker som du har veldig god greie på hvordan du vil ha ting. Det hele virker veldig kompromissløst. Ikke minst når det gjelder valg av materialer og byggeløsninger.Takk for hyggelig kommentar. Saken er den at jeg er helt nybegynner når det gjelder båt, men jeg har havnet hos en utrolig profesjonell italiensk båtbygger i Thailand, Mr. Liugi Innamorati. Jeg har alltid likt sjøliv og fiske, men har aldri hatt egen båt før. Dette er en gammel guttedrøm som jeg realiserer nå som jeg har fått litt bedre tid (og råd) etter hvert og familien er helt med på notene. Båten skal brukes til kombinert ferie og fiske med utgangspunkt i Oslo. Det begynte med at jeg viste en tegning til Luigi av en Myra 850 CC og spurte på pris på en lignende båt, men med mer klassisk, tidløs design. Luigi har fått lagt ut og beregnet skroget i Italia og så tar han seg selv av detaljdesignen. Jeg bidrar som sekretær for dokumentasjon for CE-merking og lærer mye om båt etter hvert. Jeg har daglig kontakt med Luigi vedrørende detaljer. Han spør hele tiden hvordan jeg vil ha det og da må jeg jo sette meg inn i sakene. Da er det greit å hå Baatplassen som erfaringsbank! Luigi er kompromissløs når det gjelder kvalitet og helt gal når det gjelder detaljer. Han er mer perfeksjonist en meg selv. Prisen blir helt overkommelig, særlig når en tar i betraktning det jeg får av eksotosk treverk og spesialtilpasninger. Det som sannsynligvis blir noe kostbart, blir båtfrakten til Norge. Men det får stå til, det blir et rimelig prosjekt uansett. Følg med videre! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ok67 Svart 26.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2005 Hva regner du med så ca. at totalkostnaden for båten blir ? Kan ikke se at det har vært nevnt ennå Ser forøvrig ut til å bli en meget pen og god båt. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 26.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2005 ok67 skrev: Hva regner du med så ca. at totalkostnaden for båten blir ? Kan ikke se at det har vært nevnt ennå Ser forøvrig ut til å bli en meget pen og god båt. Båten blir pen, men samtidig har dette tatt lang tid.... og sannsynligvis kostet penger. Budsjett? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Fjordutsikt Svart 27.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 Det begynte med at jeg viste en tegning til Luigi av en Myra 850 CC og spurte på pris på en lignende båt, men med mer klassisk, tidløs design. Luigi har fått lagt ut og beregnet skroget i Italia og så tar han seg selv av detaljdesignen. Jeg bidrar som sekretær for dokumentasjon for CE-merking og lærer mye om båt etter hvert. Jeg har daglig kontakt med Luigi vedrørende detaljer. Han spør hele tiden hvordan jeg vil ha det og da må jeg jo sette meg inn i sakene. Da er det greit å hå Baatplassen som erfaringsbank! Luigi er kompromissløs når det gjelder kvalitet og helt gal når det gjelder detaljer. Han er mer perfeksjonist en meg selv. Prisen blir helt overkommelig, særlig når en tar i betraktning det jeg får av eksotosk treverk og spesialtilpasninger. Det som sannsynligvis blir noe kostbart, blir båtfrakten til Norge. Men det får stå til, det blir et rimelig prosjekt uansett. Det er en fryd å kikke på bildene og lese om fremdriften, lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2005 vikers skrev: Båten blir pen, men samtidig har dette tatt lang tid.... og sannsynligvis kostet penger. Budsjett? Leveringstiden, eksklusive designfasen, blir rundt 10 måneder, men da har vi rukket å lage former også. Det må også legges til at denne tiden har vært veldig innholdsrik og spennende for meg. Budjettet mitt er på en drøy mill, eksklusive former, testet i Thailand og ferdig levert Oslo. Det ser ut til å holde bra. Da må det legges til at jeg har gjort en stor egeninnsats med dokumentasjonen. Jeg tar også en viss risiko mhp. leveringssikkerhet og garantiansvar. På den annen side, blir båten komplett utstyrt. Her er det ikke noen skjulte tillegg for ankerwinsjer (2stk), isolasjon, baugpropell, teakdekk, priming, stoffing, .......... You name it! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 9.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 Båtprosjektet skrider frem. Har lagt inn en del bilder igjen. Nå er det inredningen av akterdekket som pågår for fullt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Alvito Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Hei, flott båt du bygger deg. Hvilken fart regner du med å oppnå? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Alvito skrev: Hei, flott båt du bygger deg. Hvilken fart regner du med å oppnå?Hei og takk for posiv omtale. Motorspecen er blitt forandret under veis (uten pristillegg) fra VP 160 hk til FNM 225 hk. Jeg håper på i overkant av 20 knop. Regner med at den litt kraftige kjølen vil stjele en del fart. Vil være fornøyd med marsjfart 14-16. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 17.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Det begynner å nærme seg forsendelse fra Bangkok. Regner med ca februar/mars 2006. Det blir en del penger i transport! Dette temaet har vært oppe før vedr Båttransport fra Singapore . Gruff ga opp og solgte båten der nede. Jeg skal ha båten hjem til Norge "uansett pris", men tar gjerne mot tips om mulige befraktere som går på Bangkok. Billigste tilbud hittil er ca 17 000 USD. Båten er absolutt verdt det, men jeg kunne godt tenke meg å slippe billigere. Målene blir 9.7 x 3.7 x 3.7 m uten baugplattform og ellers alt som kan demonteres. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avsluttet Svart 25.November.2005 Link til dette innlegget Svart 25.November.2005 Bare et spørsmål NilsPils, hva koster polstring/skottkledning i Thailand. ? Vet ikke nøyaktig hva jeg har i tankene siden jeg spør, men kunne vært interresant å vite, jeg innbiller meg at slike ting kan være litt billigere der. Er jeg på ferie der....... kanskje jeg hiver noe i kofferten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2005 traust skrev: Bare et spørsmål NilsPils, hva koster polstring/skottkledning i Thailand. ?Beklager litt sen respons her, men har vært på reise i en ukes tid (Iran = no Internet).Desverre har jeg ikke noen pris på polstring/skottkledning i Thailand. Selv skal jeg ha trepaneler innvedig over isolasjonen, og det blir vel litt mye å ta med i kufferten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 20.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 Båten tar form, men en del detaljer gjenstår. Nå er spørsmålet mitt: Kan vanig rustfritt 304 brukes til rekke? Den vil bli sveiset av rustfritt rør. Problemet er at syrefast 316 ikke kan skaffes i Thailand. Alternativet er å importere. Pga. toll og avgifter vil prisen da bli ca. tredoblet (men muligens fremdeles etter forholdene billig). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vikers Svart 20.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 NilsPils skrev: Båten tar form, men en del detaljer gjenstår. Nå er spørsmålet mitt: Kan vanig rustfritt 304 brukes til rekke? Den vil bli sveiset av rustfritt rør. Problemet er at syrefast 316 ikke kan skaffes i Thailand. Alternativet er å importere. Pga. toll og avgifter vil prisen da bli ca. tredoblet (men muligens fremdeles etter forholdene billig). Mulig jeg er på jordet her, men kan du ikke montere syrefast når du får skibet hjem? Jeg er av oppfatningen av at rustfritt.....det ruster... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
NilsPils Svart 20.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 vikers skrev: Mulig jeg er på jordet her, men kan du ikke montere syrefast når du får skibet hjem? Jeg er av oppfatningen av at rustfritt.....det ruster... Problemet vil nok at det blir MYE dyrere å få sveiset opp rekke i Norge.Dessuten var det det med CE-merkingen, da. 60 cm rekke er minstekravet for denne båten. Det blir kanskje ikke noe stort rustproblem over vannlinjen (?), men det går kanskje mot løsningen med importerte rør. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Herman Svart 20.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 Om det rustfrie stålet er over vannlinjen eller ikke har ikke noe å si for om det ruster eller ikke. Det er så mye vann og salttåke i lufta at det ruster uansett. Hvis du bruker noe annet enn syrefast, vil du komme til å angre resten av båtens levetid! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Allan E Svart 20.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 De har jo rekker og detaljer av blankt metall i Thailand så hvorfor ikke bare ta det som de kan lage så får du heller bytte det ut om noen år hvis det ike holder mål. Da kan du jo bruke disse rekkene som du har som maler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 Alternativt så kan du vel få dem til å forkromme de rustfrie rørene der nede? Det burde holde rustangrepene borte skulle man tro. Og utstyr for denslags har de garantert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 20.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2005 Gladiator skrev: De har jo rekker og detaljer av blankt metall i Thailand så hvorfor ikke bare ta det som de kan lage så får du heller bytte det ut om noen år hvis det ike holder mål. Da kan du jo bruke disse rekkene som du har som maler.Dette blir nok alternativet, ja. Vi bruker SS304 til rekkene, som de har plenty av. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
eysteind Svart 21.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2005 Må si båten blir veldig fin! Men blir dette en one-off båt? Synes det er litt rart at det ikke lages former til innredningsdetaljene dersom det planlegges å starte produksjon av båten. Limer dere bare sammen divinycellplater og plasterer disse som å lage styrekonsollen bl.a? Tar det ikke veldig lang tid å sparkle og lakke dette for å få det 100%? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.