Jump to content

Båtprosjektet mitt

NilsPils

Recommended Posts

Må si båten blir veldig fin! Men blir dette en one-off båt? Synes det er litt rart at det ikke lages former til innredningsdetaljene dersom det planlegges å starte produksjon av båten.

Limer dere bare sammen divinycellplater og plasterer disse som å lage styrekonsollen bl.a? Tar det ikke veldig lang tid å sparkle og lakke dette for å få det 100%?

Takk for hyggelig kommentar.

Det startet med bestilling av one-off. Men etterhvert likte vi båten så bra at det ble laget former av skrog og overbygg, så det er anledning til å bestille maken. Når det gjelder innredningsdetaljene vil verftet sannsynligvis ikke lage former. Det fordi det skal være en båt for folk som måtte ha spesialønsker. Det satses ikke på seriefabrikasjon her, men på kunder som vil være med på å utforme og bestemme detaljene.

Platene du ser i skott og innredningsdetaljer har kjerne av honeycomb med lukkete (vantette celler). Dette blir laminert med GAP på begge sider. Lamineringen gjøres på verftet med vakuummetoden, som vist på noen av bildene. Sammelignet med kryssfiner blir dette sikrere mot vanninntrenging og vesentlig lettere. Det blir litt dyrere. Ikke pga. merarbeidet, men pga. materialomkostningene.

Innredningsdetaljene, bortsett fra på akterdekket, vil bli belagt med teakfiner, så her er sparkling og finish ikke noe stort problem. Båten er isolert med 5 cm skum, så også skrog og cockpit vil få teakfiner innvendig. Det vil ikke bli synlig plast, bortsett fra på toilettet. Skai er bannlyst.

Når det gjelder delene på akterdekket blir det sparklet og pusset til topp finish. Det betyr ikke så mye i arbeidspenger i Thailand, men former vil kunne hjelpe på å korte ned leveringstiden. På den annen side blir båten min laget med "arbeidsdekk" for hobbyfiske. Andre vil kanskje ha annen innredning med mer møbler på dekket.

Følg med videre!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 måneder senere...

Kommer nettop hjem fra besøk ved verftet. Det går fremover, men vi er noe forsinket.

Nå er motoren installert, resten av isolasjonen ferdid og elektrikeren i gang. Det er ikke så mye fine bilder å vise nå, før de fine detaljene kommer på. Men jeg skal ta meg sammen og få lagt ut noe etter hvert.

Det blir nok sjøsetting på våren/forsommeren. Det hele avhenger av når vi får vinduene. Det skal være dobbeltglass, og det har vært et problem å finne leverandør som kan levere i tide. Markedet er veldig opphetet for tiden. Ertec har meldt pass pga. lang leveringstid.

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Båten blir kjempebra, men det går litt sakte for tiden. Venter på en del forsinket utstyr, blant annet vinduer. Utrolig hvor mye leverandørene har å gjøre for tiden. Jeg skal ha isolerglass, og det gjør ikke saken lettere.

Jeg blir nok ikke å treffe på fjorden før til våren, men det blir tid til grundig utprøving i Thailand. Transporten hjem ordner seg etter hvert, men det blir DYRT.

Kommer med flere bilder på websiden med det første.

Staselig båt dette!

Stusser litt over arbeidsprosessen

Ser ut som båten blir lakkert i etterkant av sliping og sparkling, og ikke ferdig finish i det tas ut av formen?

Skyldes kanskje at det er en "one off" og at overbygget ikke støpes i form?

Vet du i tilfellet hvilken type lakk som benyttes?

:seeya:

Det er ikke helt riktig. Skrog og overbygg kom ut av formen med ferdig gelcoat. Også rødfargen under vanlinjen ble lagt inn i formen. Bare innerliner og detaljer på akterdekket har vi ikke former til, så disse er blitt bygget opp som "one-off" og blir pusset og lakkert til slutt. Har ikke greie på hva slags lakk som blir benyttet, men skal høre med Luigi, båtbyggeren. Regner med at han bruker en to-komponent topcoat.

Den tilsynelatende dårlige finishen på dekk, dørker og innvendige detaljer skyldes at dette vil bli belagt med teak. Det gjelder forresten hele interiøret som vil få trepaneler. Skai er banneord!

Ellers takk for hyggelig kommentar.

Redigert av Ingar (see edit history)

• 1 måned senere...

Riktig. Jeg kom til at VP D3 260 hk nok var i minste laget, så da jeg fikk tilbud om FNM 225 hk for lavere pris slo jeg til.

FNM motorene er båtmotorer som bygges over FIAT konsept. De er båtmotorer som er mye brukt andre steder i verden. Det er også forhanleri Norge.

• 3 uker senere...

Har lagt inn noen bilder igjen. Denne gang om hvordan produsere teakstaver til dekk.

Som det fremgår er vi en del forsinket. Båten kommer ikke på vannet i Norge i år. Satser heller på sjøsetting og grundig utprøving i Thailand i vinter.

Flere bilder med teakdetaljer kommer med det første.

Riktig! Skriveleif.

Kontrakten var opprinnelig med en VP D3 på 160 hk. Det hadde nok blitt i minste laget. Båten er ikke veiet enda, men blir nok litt tung pga. solid skrog, isolasjon, mye treverk, doble vindusglass, etc.. Veiing vil bli foretatt senhøstes en gang.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...