Jump to content

Båtprosjektet mitt

NilsPils

Recommended Posts

Blir bare stille og andektig når jeg ser på disse bildene av arbeidets gang med båten din Nils P! Det er tydelig at dette er håndverk som det står respekt av.

Vil du ha hjerte til å BRUKE denne båten under røffe norske forhold noen gang tror du? Jeg tenker på riper og skrammer og det som verre kan være........

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Takk for hyggelig kommentar igjen. Den vil bli bragt videre.

Når jeg skal være ærlig, så blir det bedre enn jeg hadde ventet meg. Både laminering av skroget og detaljene. Da dette er den første i sitt slag, kan en ikke alltid på forhånd vite helt hva en får. Det håndverksmessige lar seg ikke så lett binde opp i en kontrakt. Jeg er veldig fornøyd hittil, bortsett fra at vi er forsinket. Men båten skal til Norge, og den skal brukes!

Jeg er klar over at vi har røffe forhold her hjemme for edelt treverk. Jeg vil gjøre det som rimelig kan gjøres for å beskytte, spesielt mot frost om vinteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

. Jeg er veldig fornøyd hittil, bortsett fra at vi er forsinket.

Asiatisk kultur:

Not today - maybe tomorrow - but I do not know which tomorrow. Maybe tomorrow tomorrow :rolleyes:

Og ser ikke tingen ut som du hadde ventet er svaret. Oh - this is the same - same same but different :lol: men også til å :headbang: av

Vi er forsinket fordi vi har hatt problemer med å skaffe en del av utstyret, spesielt vinduer med isolerglas i ønsket kvalitet. Norske leverandører, for eksempel, er så hardt belagt at de ikke en gang vil tilby. Andre vestlige legger seg på så høy pris at de ikke er aktuelle. Redningen ble isolerglass fra Kina (veldig raskt, billig og bra) og rammer sveiset i laserkuttet rustfritt stål i Thailand. Men vi mistet en del tid i denne prosessen.

Jeg har ellers forståelse for at en ikke skal stole på Thailandske leverandører. Derfor er det viktig at dette er et Europeisk ledet firma. Luigi kjemper litt med kulturen i Thailand, men det er ikke det største problemet. Man må ganske enkelt regne med ekstra tid fra starten av. For eksempel forsvant elektrikeren under veis. Han ble kapret av et NORSK båtfirma i Kina.

I mitt tilfelle kan jeg si: Same Same, but much better! :cheers:

Når det gjelder forsinkelsen på min båt, vil jeg også nevne at det egentlig ikke gjør meg så mye. Dette er for meg et så interessant prosjekt at jeg nyter enhver fase i byggeprosessen. Jeg tror jeg har mange likesinnete på baatplassen i så måte, bortsett fra at jeg har valgt latmannsvarianten hvor jeg lar andre jobbe.

Jeg trekkes inn i alle detaljer, enten jeg vil eller ikke. Jeg får flere mail daglig fra Luigi, båtbyggeren, med forslag og spørsmål om hvordan jeg vil ha det. Noen ganger får jeg ledende spøsmål, som: "hva med skyvedør i aluminium?" Jeg kjenner L. og vet at han vil jeg skal si "tradisjonell hengslet løsning, takk". Mannen er gal når det gjelder detaljer, og det skal være tradisjonelt. Der er vi helt på lag.

Selv har jeg påtatt meg jobben med dokumentasjon for CE-merking. Det gjør at jeg må gå gjennom alle detaljer, sjekke mot ISO-standarder og lage tegninger og dokumenter. Dette er "one off" design og mange detaljer blir til under veis. Jeg er i utgangspunktet ingen båtspesialist, men gjennom dette arbeidet har lært meg en masse om båtbygging.

Til sist vil jeg også nevne at jeg gjennom baatplassen har lært en masse og ser frem til god hjelp og assistanse når jeg endelig kommer på vannet.

Nå har jeg lagt inn flere bilder i blogen min igjen.

Noen har bemerket at noen skylights kansje burde åpnes andre veien. Det er ikke for sent. Sikaen er ikke lagt på enda og jeg tar gjerne flere kommentarer på dette.

Når lukene åpner i bakkant, er en mer skjermet mot sjøsprut. Når lukene åpner i forkant egner de seg bedre som utkikk (og rømningsvei?).

... kultur:

Not today - maybe tomorrow - but I do not know which tomorrow. Maybe tomorrow tomorrow

Vel; etter å ha hatt leverandører i Italia og Spania i 5 år, lurer jeg nå på om det ikke er litt sånn der også da.

Og etter å ha kommet igang med en helt ny leverandør fra Italia på et (potensielt ) prosjekt, lurer jeg på om det ikke blir muligheter for grått hår før tida her også..

Suzuki

No boat needed..

Vel; etter å ha hatt leverandører i Italia og Spania i 5 år, lurer jeg nå på om det ikke er litt sånn der også da.

Alt Syd for Gøteborg er Asiatisk kultur :lol:

Egen erfaring er at italienere er meget bra - men det var nord italia. Syd for Roma er en anne kultur. Spania - tja vi har jo noen fregatter som bygges der nede :rolleyes:

Har selv lukene samme vei som deg, og synes dette er veldig praktisk da eg kan stå med hodet ut av luken og styre. Neste flybrigde-følelese!

Er det mye sjø som spruter over dekk, er lukene somregel igjen uansett...

Nå har jeg ikke akkurat tenkt å stå på toilettet og styre båten, men jeg tror likevel jeg er enig med deg og lar det være som det er.

Vedrørende kommentarer om forsinkelserog asiatisk kultur:

Dette er et "one off" prosjekt. Jeg skulle sett den leverandøren i Europa som hadde latt kunden ha slik innflytelse på prosjektet når det gjelder utforming og detaljer som her. Det ville i alle fall blitt brukt som påskudd til utsatt levering og tillegg i prisen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

• 3 måneder senere...

Det har gått litt langsomt med prosjektet en stund, men nå er det full speed for å få skipet til Norge så vi har båten fremme til sesongen 2007. Jeg var hos båtbyggeren forige uke og tok noen bilder. Det kommer flere oppdateringer etter hvert.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Ja. Har satt av plass til radar. Merket er ikke avgjort enda. Det kommer en liten brakett i syrefast stål på for siden av masta. Kabelføring gjennom taket og innvendig er forberedt. Jeg kommer til å satse på radar på PC, sammen med kartprotter, GPS og ekkolodd.

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...