classic fiberglass Svart 15.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2007 For et flott trearbeide..HÅNDVERK. Det blir moro å se den helt ferdig Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Takk for kommentaren. Skal bringe den videre til rette vedkommende. Det er jo nettop edeltre og rimelig, godt håndverk som er hovedgrunnen til å få laget båt i Thailand. Sammen med italiensk design og oppfølging, ser resultatet foreløpig veldig bra ut. Men det har tatt tid! Jeg er også spent på å få se båten ferdig. Håper på forsendelse til Norge i løpet av våren. Men først skal CE-merkingen i boks. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rogeri Svart 16.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Hei! Har med glede fulgt med her på prosjektet ditt. Dette blir en kjempeskute, ligner litt på en slags patruljebåt på en måte! Personlig ville jeg fått kantene på taket vinklet ned hvis du forstår. Enten med en teak-kant eller i plast . Ser kanskje litt snau ut slik den er nå!! Er motoren FNM'en montert?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Takk igjen for hyggelig kommentar. Skjønte ikke helt det med taket. Mener du at takkanten er litt tynn? Tenker du kanskje mer på flybridge utseende. Det blir ikke noe FB her i gården. FNM-motoren er forlengst montert og grovopprettet. Det ligger 225 hester under dørken som venter utålmodig på å bli sluppet løs. Våryre og kåte! Håper å få tid til prøvekjøring i Thailand før forsendelsen til Norge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rogeri Svart 16.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Nei fly-bridge, der er jeg enig, det er jo helst for eksjibisjonister (ble vel ikke rett skrevet men...) og de med dårlig ånde,(cognac-ånde) Nei det jeg tenker på er takutspringet sett fra sidene og forfra virker litt flatt og snaut på en ellers nydelig båt!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Enig at det virker smalere enn det vanligvis er på bl.a. norske båter. Synes imidlertid at det er smekkert å se på. Styrken holder sikkert i massevis. Vet ikke om båten er tiltenkt noen kalsejeløsning . Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 16.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 For en flott båt sier mannen, spes. teakarbeidet!! Jeg og synes det! Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Jeg er egentlig fornøyd med taket og tror jeg vil la det være som det er. Styrkemessig er det ikke noe problem. Det blir kalesje over akterdekket. Det blir også tørkeskap med varmluft på akterdekket, med mulighet for varmluft under kalesjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
olpi Svart 16.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2007 Flott båt! Sikkert ikke mange båter som er bygget så nøye og med slik omsorg. Nå vet du jo hvordan du skal gjøre når neste eksemplar skal bygges. Hvor mye koster byggernr. 2 levert til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 Når det gjelder teakarbeidet vil jeg også nevne at teaken i dekkene er spesielt skåret slik det skal være, dvs. "quarter sawn". Det gir riktig struktur i overflaten og har stor betydning for holdbarhet og levetid. Desverre ser en ofte teakdekk som er lagt med feil struktur i veden. Jeg tror en her finner mye av årsaken til dårlige erfaringer. Når det gjelder prisen på neste båt: Jeg tror ikke verftet har hatt noen god fortjeneste på båten min, så jeg betviler at Andaman Boatyard vil gå mye ned i pris på den neste. Den er jo billig likevel da! Men først må vi få den til Norge, så får vi se. Båtfrakten hjem blir rått dyr! Det er ikke snakk om containerfrakt her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
olpi Svart 17.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 Blir vel litt langt å "seile" den hjem selv også Hvis du har planer om å få bygd flere så kan du kanskje vente å sende de samlet. Blir kanskje rimligere frakt(pr/stk)?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 (redigert) Ved å seile den hjem ville hele fortjenesten gå med til diesel og transport gjennom Suez kanalen. Dessuten ville jeg neppe sluppet helskinnet gjennom Malakkastredet, langs Indiakysten, for ikke å snakke om langs Afrikakysten. Ville antagelig bli bordet, og ranet flere ganger og kanskje drept. Det foreligger imidlertid et alternativ med å få båten utlevert i Bremerhaven og seile den hjem (via Kielerkanalen) derfra. Det forutsetter imidlertid grundig prøving før forsendelsen fra Thailand. Redigert 17.Januar.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
classic fiberglass Svart 17.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 Når det gjelder transport, kjenner en som slapp unna med ca 68 tusen i frakt fra Singapore, og det var billig?! dette er noen år siden, ikke sikkert at det var så galt Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 Det høres veldig billig ut for mitt tilfelle. Men det blir jo veldig avhengig av båtstørrelsen. Vanligvis går det etter antall kubikkmeter regnet ut fra største lengde, bredde og høyde. For å få ned prisen blir badeplattform, mast, baugspyd, osv. demontert. Jeg kommer da kanskje ut med det dobbelte av det beløpet du nevner. Jeg jobber for tiden med saken og tar gjerne imot tips om mulige befraktere og alternativer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
classic fiberglass Svart 17.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 Slik var det også her mye ble demontert båten var en Grand Banks 32 den er høyere en din, vekten er omkring 8.5 tonn, det som gjorde utslag på pris var at båten tok mer plass en 1 "standard" container, faktisk 2 tror jeg. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
NilsPils Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2007 Nå er vi i full gang med innredningen. Bilder her. Det blir teak over alt, bortsett fra takene. Der blir det plater trukket med et velour-lignende lyst stoff, for at det ikke skal bli altfor mørkt. Platene blir avtagbare, slik at en lett kommer til festepunkter, el. opplegg ol. i cabintaket og under fordekket. Teak detaljer og kantlister kommer etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 3.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 Og her er flere bilder med innredningsdetaljer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Majali Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 (redigert) har sagt det før og sier det igejn: jeg er stum av begeistring!!!! vakkert design og nydelig handverk!!! Veldig morro (og ikke så lite flaut...) å se mye av verktøyet de bruker for å trylle frem dette resultatet!!! jeg syter hvis jeg ikke har akkurat den rette sagen, eller fresen til formålet. men det er vel kanskje det som skiller de virkelige tryllekunstrene fra oss vanlige handtverkere!? Vet ikke, men jeg håper jeg en gang kan se denne vakre damen i norge! Takk for en så lang meget bra og lærerik side!!! Erik Redigert 3.Februar.2007 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
NilsPils Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Takk for ommentaren! Nå er det jo mange her på båtpassen også som får til ganske mye med enkle hjelpemidler. Båten, Saowanee, kommer til Norge i år og alle båtvenner er da hjertlig velkomne til å ta en titt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Har lagt inn flere bilder igjen Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lodda Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Er en utrolig pen båt du får deg her, og hvilket håndtverk!! Her har andre fabrikater mye å lære. Om jeg skulle være kritisk til noe, så må det være bruken av all teaken mht. til miljøet. Men uansett ett FLOTT prosjekt! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
NilsPils Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Tusen takk for fin omtale. Men det tar tid! Men hvorfor så miljøkritisk til bruken av teak? - Teak vokser ikke i regnskogen (selv om noen tror det). - Teak har mye raskere gjenvekst enn de fleste andre treslag som brukes i båter. - Hvorfor er det mer miljøskadelig å hugge teak enn gran og furu (som det tar mye lengere ti å erstatte)? Vi har vært nøye med å unngå regnskogtrevirke, som f.eks. mahogni. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Tar tid dette :) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 NilsPils skrev: Vi har vært nøye med å unngå regnskogtrevirke, som f.eks. mahogni. Mye av mohgnien som brukes nå er plantasjetre, blant annet den som er brukt på min båt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Det sier de om båtteaken fra Burma også. Kjenner ikke så mye til til mahogni. Trodde det var regnskogtre, og da vil vel dyrking være vanskelig???? Er ikke sikker på dette. Når det gjelder teak og plantasjer: Det har alltid vært vanlig å plante teak i naturen etter som man tar ut trærne. I dag er det hogstforbud i kongens skoger i Thailand og det plantes nok mer enn det taes ut (til tross for mye ulovlig hogst). Det sies at nyplantingen i Burma holdt tritt med uttaket frem til for 40 - 50 år siden. Nå er dette heller tvilsomt. Teakplantasjer er nok av nyere dato. Da et teaktre bør være 50 - 100 år før det kan gi skikkelig virke til for eksempel båtdekk, leverer plantasjene foreløpig bare pistrete trær (tynningstrær) som i beste fall egner seg til hagemøbler og slikt. Båtdekk skal lages av såkalt "quarter sawn" plank, og da nytter det ikke med småtrær. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.