Jump to content

Båtprosjektet mitt

NilsPils

Recommended Posts

Takk for kommentaren. Skal bringe den videre til rette vedkommende. Det er jo nettop edeltre og rimelig, godt håndverk som er hovedgrunnen til å få laget båt i Thailand. Sammen med italiensk design og oppfølging, ser resultatet foreløpig veldig bra ut.

Men det har tatt tid! Jeg er også spent på å få se båten ferdig. Håper på forsendelse til Norge i løpet av våren. Men først skal CE-merkingen i boks.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei!

Har med glede fulgt med her på prosjektet ditt.

Dette blir en kjempeskute, ligner litt på en slags patruljebåt på en måte!

Personlig ville jeg fått kantene på taket vinklet ned hvis du forstår.

Enten med en teak-kant eller i plast .

Ser kanskje litt snau ut slik den er nå!!

Er motoren FNM'en montert??

Takk igjen for hyggelig kommentar.

Skjønte ikke helt det med taket. Mener du at takkanten er litt tynn? Tenker du kanskje mer på flybridge utseende. Det blir ikke noe FB her i gården.

FNM-motoren er forlengst montert og grovopprettet. Det ligger 225 hester under dørken som venter utålmodig på å bli sluppet løs. Våryre og kåte!

Håper å få tid til prøvekjøring i Thailand før forsendelsen til Norge.

Nei fly-bridge, der er jeg enig, det er jo helst for eksjibisjonister (ble vel ikke rett skrevet men...) og de med dårlig ånde,(cognac-ånde) :wink::lol:

Nei det jeg tenker på er takutspringet sett fra sidene og forfra virker litt flatt og snaut på en ellers nydelig båt!!

Når det gjelder teakarbeidet vil jeg også nevne at teaken i dekkene er spesielt skåret slik det skal være, dvs. "quarter sawn". Det gir riktig struktur i overflaten og har stor betydning for holdbarhet og levetid. Desverre ser en ofte teakdekk som er lagt med feil struktur i veden. Jeg tror en her finner mye av årsaken til dårlige erfaringer.

Når det gjelder prisen på neste båt:

Jeg tror ikke verftet har hatt noen god fortjeneste på båten min, så jeg betviler at Andaman Boatyard vil gå mye ned i pris på den neste. Den er jo billig likevel da! Men først må vi få den til Norge, så får vi se. Båtfrakten hjem blir rått dyr! Det er ikke snakk om containerfrakt her.

Ved å seile den hjem ville hele fortjenesten gå med til diesel og transport gjennom Suez kanalen. Dessuten ville jeg neppe sluppet helskinnet gjennom Malakkastredet, langs Indiakysten, for ikke å snakke om langs Afrikakysten. Ville antagelig bli bordet, og ranet flere ganger og kanskje drept.

Det foreligger imidlertid et alternativ med å få båten utlevert i Bremerhaven og seile den hjem (via Kielerkanalen) derfra. Det forutsetter imidlertid grundig prøving før forsendelsen fra Thailand.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Det høres veldig billig ut for mitt tilfelle. Men det blir jo veldig avhengig av båtstørrelsen. Vanligvis går det etter antall kubikkmeter regnet ut fra største lengde, bredde og høyde. For å få ned prisen blir badeplattform, mast, baugspyd, osv. demontert. Jeg kommer da kanskje ut med det dobbelte av det beløpet du nevner. Jeg jobber for tiden med saken og tar gjerne imot tips om mulige befraktere og alternativer.

Nå er vi i full gang med innredningen. Bilder her.

Det blir teak over alt, bortsett fra takene. Der blir det plater trukket med et velour-lignende lyst stoff, for at det ikke skal bli altfor mørkt. Platene blir avtagbare, slik at en lett kommer til festepunkter, el. opplegg ol. i cabintaket og under fordekket. Teak detaljer og kantlister kommer etter hvert.

• 2 uker senere...

har sagt det før og sier det igejn: jeg er stum av begeistring!!!! vakkert design og nydelig handverk!!!

Veldig morro (og ikke så lite flaut...) å se mye av verktøyet de bruker for å trylle frem dette resultatet!!! jeg syter hvis jeg ikke har akkurat den rette sagen, eller fresen til formålet. men det er vel kanskje det som skiller de virkelige tryllekunstrene fra oss vanlige handtverkere!?

Vet ikke, men jeg håper jeg en gang kan se denne vakre damen i norge!

Takk for en så lang meget bra og lærerik side!!!

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

• 1 måned senere...

Tusen takk for fin omtale. Men det tar tid!

Men hvorfor så miljøkritisk til bruken av teak?

- Teak vokser ikke i regnskogen (selv om noen tror det).

- Teak har mye raskere gjenvekst enn de fleste andre treslag som brukes i båter.

- Hvorfor er det mer miljøskadelig å hugge teak enn gran og furu (som det tar mye lengere ti å erstatte)?

Vi har vært nøye med å unngå regnskogtrevirke, som f.eks. mahogni.

Det sier de om båtteaken fra Burma også. Kjenner ikke så mye til til mahogni. Trodde det var regnskogtre, og da vil vel dyrking være vanskelig???? Er ikke sikker på dette.

Når det gjelder teak og plantasjer:

Det har alltid vært vanlig å plante teak i naturen etter som man tar ut trærne. I dag er det hogstforbud i kongens skoger i Thailand og det plantes nok mer enn det taes ut (til tross for mye ulovlig hogst). Det sies at nyplantingen i Burma holdt tritt med uttaket frem til for 40 - 50 år siden. Nå er dette heller tvilsomt.

Teakplantasjer er nok av nyere dato. Da et teaktre bør være 50 - 100 år før det kan gi skikkelig virke til for eksempel båtdekk, leverer plantasjene foreløpig bare pistrete trær (tynningstrær) som i beste fall egner seg til hagemøbler og slikt. Båtdekk skal lages av såkalt "quarter sawn" plank, og da nytter det ikke med småtrær.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...