Jump to content

Båtprosjektet mitt

NilsPils

Recommended Posts

• 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Var innom verftet igjen denne uken og har lagt inn flere bilder. Nå er det meste av eksteriøret på plass. Enten prøvemontert eller ferdigmontert.

Nå får en brukbart inntrykk av eksteriøret. Båten er på det meste ferdig. Det gjenstår litt interiør, men nå skal vi snart sette terminen for å ta den på vannet. Det vil også bli litt avhengig av når jeg kan ta turen til Thailand på vinteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette blir et møbel, samtidig med praktisk bruksbåt!

Blir spennende å lese om første sjøsetting, hvordan den er i sjø, marsjfart osv. Har jo forstått at skroget er "unikt".

Lykke til, dette blir bra :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

• 2 uker senere...
Når regner du prosjektet som ferdig. Det ser flott ut.

Håper på sjøsetting i Thailand i Februar. Det kan bli litt avhengig av når jeg har tid til å reise til Thailand igjen

Er ny på forumet, er det slik at du har tegnet den selv?

Takk og velkommen til bp.

Jeg har spesifisert prosjektet i hovedtrekk.

Skroget er tegnet av en italiensk båtkonstruktør.

Ellers har båtbygger Luigi (som også er italiener) stått for utforming og detaljer. Men vi er i dialog hele tiden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

• 1 måned senere...

Jobber med saken.

Båten er så og si ferdig. Det gjenstår noe montering av utstyr, og så må jeg få avsatt tid til prøving og avtaging. Det blir i løpet av vinteren, men avhenger også av mine reise/arbeidsplaner fremover.

Ellers har jeg jo Tora hjemme i hagen også, da. Der blir det en del snekring fremover.

• 1 måned senere...

Spørs om det ikke blir Tora mesteparten av sommeren.

Det gjenstår ikke mye, men det skal foretaes CE-test og prøvekjøring også.

Får heller ikke bestilt transport heller jeg har sikker leveringsdato.

Men den kommer!

I mellomtiden satser jeg på å få Tora helt strøken. Neste vår blir jeg nok mer opptatt av nybåten.

Sønnen sier han skal overta Tora, men det er nok han far som gjør det meste av jobben.

• 6 måneder senere...

Båten er på det nærmeste ferdig. Regner med å få testet og CE-merket i løpet av høsten. Har ikke avtalt hjemtransport enda. Har bare ca. tilbud inntil jeg kan angi nøyaktig tidspunkt for forsendelsen.

Jeg var innom senest i august, men fikk ikke tatt noen fine bilder da alt var innpakket og beskyttet i plast og papir, men skal ta flere bilder når den blir sjøsatt. Det er meningen at den skal sjøsettes og prøves på sjøen i Thailand før forsendelse.

Planen er å skipe båten i løpet av vinteren, så den er i havn i Norge når isen er gått i indre Oslofjord. Før det blir det sjøsetting og prøvetur i Thailand. Følg med!

Ting tar tid, leser tidsperspektivet tidligere. Men uansett ser det bra ut.

Vi sees!

Har nok blitt en del forsinkelse her, ja. Derfor har jeg også anskaffet tresnekka Tora for å komme på vannet. Tora er en veldig koselig båt til småturer. Men nå må hun snart opp for vinteren. Det er spesielt da jeg savner nybåten. Den skal nok ligge ute hele året. Og så ser jeg frem til langturer med hele familien.

Skjønner ikke helt hva du mener. Dersom det er sitteplassene på akterdekket, så er det to nedfellbare benker i innerlineren, som er laget av GAP tvers gjennom. Finishen i innerliner med tilbehør er fra formene. I tillegg er det en benk med lokk som er belagt med teakstaver. Finishen her er håndarbeide. Det er ikke brukt kryssfiner i noe av strukturen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...