Jump to content

Bruke våtdrakt som varmedress om vinteren


Olsenmann

Recommended Posts

I Søgne fridykkes det en god del vinterstid i våtdrakt.

Lek på iskanten og fiske i vann ned mot frysepunktet er helt ok.

Dette forutsetter skikkelig 4-5 mm våtdrakt som passer ordentlig. Kan på ingen måte sammenlignes med ei drakt fra 90-tallet eller fra europris.

Draktene koster fort etpar lapper her i landet, og er relativt myke å ha på.

Hvis ei våtdrakt slipper inn kaldtvann når du hopper uti passer den ikke.

 

Jeg ville heller satset på ei lett tørrdrakt hvis jeg planla å falle uti. Selges til de som seiler småbåter og har tette bein og mansjetter rundt armer og hals.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

For all del, en overlevelsesdrakt er det beste om man havner i kaldt vann og ikke kan komme opp igjen med det første. Den typen overlevelsesdrakt jeg har prøvd er jo helt vanntett,

Akkurat som at det finnes våtdrakter og tørrdrakter, finnes det også varianter av overlevelsesdrakter. Den jeg prøvde var ikke ment å være vanntett, og det var meningen at den skulle kunne brukes som en allminnelig kjeledress mens man var ombord i båten.

 

En våtdrakt isolerer faktisk veldig bra. Som sagt fungerer den på den måten at vannet du er i kontakt med ikke sirkulerer.

Vannet på utsiden av våtdrakten sirkulerer like mye, og bidrar til å kjøle en ned - akkurat som at vinden på utsiden av vindjakka fortsatt vil jobbe med å kjøle ned overflata av vindjakka. Skal en våtdrakt isolere bra, må den være tykk. 4mm og 7mm er nevnt over, de billigste draktene har nok adskillig mindre tykkelse.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell i materialene. En god våtdrakt lekker ikke. Der kommer vannet inn fra armer eller føtter. Billige lekker gjennom stoff og i sømmer. Våtdrakten skal sitte trangt. Har hørt to måter å få på en våtdrakt, enten balsam eller natusan såpe på hele kroppen. Tørr våtdrakt er ikke mulig å få på. Da kan en gå mye ned i tykkelse. Men til båtbruk da muligheten til å bli våt er liten ville jeg gått litt opp i størrelse. Gode våtdrakter har en tynn fleese mot huden, det øker komforten mye.

 

Selv bruker jeg i hovdsak tørrdrakt når jeg risikerer å bli våt. Har vært på redningsøvelser på vinteren, da har jeg brukt våtdrakt under tørrdrakten fordi en våt tørrdrakt er kald, og etter noen timer inn og ut av vannet da er ikke en pustende tørrdrakt tørr.

 

Ser på surfere, som Erik over, de er ute i vannet i timesvis om vinteren med våtdrakt. Ser ut som de som har erfaring med dyre skikkelige våtdrakter mener de funker, de som har brukt billige våtdrakter som ikke passer mener de er ubrukelige. Når du detter i vann som holder null grader er ansiktet det største problemet. Rafting i Norge med skikkelig drakt er det ikke kaldt å dette uti, jeg frøys mye mer når jeg raftet i Afrika med shorts og redningsvest.

 

Tror vi beveger oss litt ut over trådstarters spørsmål, men må være lov på en stille periode. Skal ut med båten i kveld, blir ull under og varmedress over.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...