Jump to content

Varmgang Volvo Penta D6-370


prikk

Recommended Posts

ta av varmeveksler, bruk saltsyre sjøvannside og ferskvann side 15 til 20 min , Behandle motor med www.qmi.no sin motorbehandling , bare med bruke den vil tempen gå ned, mindre friksjon.. Bruke Verdens beste frostvæske, mener den var Texaco orange farve, husker ike hva den het, men er best for unngå flere avleringer .. har ikke helt trua på orginal volvo kjølevæske

Link to post

Om du har drevinstallasjon så kan en mulig feilkilde være restriksjon i kanalene i drevet (rur) og/eller at den trekker falsk luft ved S-slangen.

Sistnevnte kan du prøve å se etter om du har klart glass på lokket på sjøvanssfilter når du kjører i høyere turtallsområder.

 

Kan være verdt å sjekke før du går løs på varmeveksler, intercooler og resten av sjøvannssystemet.

 

Har du hatt impellerhavari tidligere? Trenker på Evt impellerbiter som kan ligge igjen i systemet.

 

Edit: ser major andy var kjappere ute :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Ligger båten på sjøen eller på land nå?

Om den er på sjøen så blir det vanskelig å sjekke inntaket i drevet og S-Slangen så da hadde jeg tatt meg en tur og sett etter luftbobler i sjøvannsfiltert i planingsfart/ over 25 kn. Om du har gjennomsiktig lokk da.

 

Om den er på land så ville jeg sjekket S-slangen og slangenipplene på skjold og drev først.

Mvh. SAP

Link to post

Hadde du de problemene i sommer etter impellerbytte? Om du ikke hadde det ville jeg tatt ut impelleren nå og sjekket den på nytt. Du behøver ikke ta av drevet for å stake, men som SAP er inne på her så er det verdt å få skjekket inntakslangen også.

 

I rekkefølge ville jeg skjekket:

 

Inntak i drev, staket opp drev.

Inntakslangen , skjekk for sprekker.

Ta av lokk på sjøvannsfilter og skjekk pakningen, sett i sammen igjen med litt fett på pakningen.

Impeller.

 

Er alt dette i orden er det nærliggende å tro at det er varmeveksleren som er grodd.

 

Må spørre om en ting til. Bruker motoren normal tid på å bli varm? Tenker da på om termostaten kan ha låst seg fast. Det kan skje, men veldig sjeldent.

Link to post

Så vidt jeg vet, gror det vel kun der det kommer lys til .. men mange gode ideer her og sjekke , belegg på varmeveksler ferskvann side, og sjøvannside har jeg sett ofte. Groe nede på drev vann intak kan også være en årsak. men regnet det som en selvfølge at du hadde sjekket dette , bruk skrujern skrap litt inne i selve vann inntak, få knust bitene små nok til få de skyldt ut

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Dersom du har sjekket for groe i inntaket på drevet så kan dette være det vanlige problemet med saltavleiringer i sjøvannssystemet. I det du stopper motoren så blir ladeluftkjøleren (intercooler) stående halvfull av saltvann. Fordi motoren alltid er varm når du stopper opp så vil litt av vannet fordampe og det bygger seg opp saltavleiringer innvendig i ladeluftkjøleren og ikke minst i endelokkene. Dette blir steinhardt og bygger seg opp nokså fort når det først har startet. Når du kjører på og øker turtallet så er det ikke plass for vannet til å strømme så fritt som det skal og du får økt temperatur. Neste problem er ofte at trykket i sjøvannssystemet blir så høyt at vannet trenger ut der det er mulig, dvs forbi o-ringene rundt endelokkene på ladeluftkjøleren. Resultat: Vanninntrengning i motorrommet og vanndrypp ned på starteren som står rett nedenfor fremre lokk på ladeluftkjøleren. Deretter får du rust på motorlabber og på starteren og etterhvert ødelagt starter. Et annet problem med denne saltavleringen er at den ser ut til å øke tæringen på zinkanoden som står montert i det bakre lokket. I tillegg vil saltavleiringene tette dreneringshullet som er i den lille plastpluggen som er montert ved siden av zinkanoden. En enkel test for å sjekke tilstand i dette systemet er å se om det kommer ut saltvann hvis man skrur opp dreneringspluggen et par omdreininger. Hvis det ikke kommer noe saltvann ut, så er området rundt dreneringspluggen tett og systemet trenger rens.

 

Konklusjon: Kjør jevnlig systemrens i sjøvannssystemet. Hvis det tetter seg ordentlig så anbefaler jeg å åpne opp og ta ut hele kjøleren. Dette saltbelegget kan bli så tett at det er vanskelig å få ut med systemrens. Jeg renset mitt med salpetersyre men det finnes flere andre midler som er beskrevet på forumet.

Bildet viser ladeluftkjøler demontert. Den er litt skabbete i utseendet fordi jeg holder på å fjerne maling for omlakkering. Legg merke til kjøleribbene (aluminium) som skal kjøle ned luften på vei inn i turboen. En nyttig bieffekt ved å demontere og rense/vaske dette er at man også får renset disse kjøleribbene. Det danner seg sot på disse. Kjøleribbene for luft inn i turboen vil selvsagt ikke bli renset når man kjører systemrens i sjøvannssystemet fordi dette er to adskilte sirkulasjonssystemer. Rens av kjøleribbene vil derfor bare være mulig ved å ta ut selve kjøleinnsatsen. Bedre kjøling av luften gir høyere effekt på turboen og bedre ytelse på motoren. Jeg vasket hele innsatsen i tynner men også andre vaskemidler går sikkert greit. Må være noe som er kraftig nok til å løse opp sot og oljefilm som legger seg på disse ribbene.

 

Egentlig skal det ikke være nødvendig å ta av hele huset for ladeluftkjøleren. Det skal være mulig å få ut selve innsatsen bare ved å skru av hvert endelokk og så banke/skyve selve innsatsen bakfra og forover på motoren. På min satt det hele så hardt fast at jeg valgte å skru av huset og banke ut kjøleinnsatsen mens det lå støtt på verkstedgulvet. Måtte til med mye WD-40 og slegge mot trekloss osv. (nokså brutalt). Selve huset for kjøleren er litt knotete å få av fordi skruene sitter vanskelig tilgjengelig. Må ta av dekselet på motoren og en festebrakett i bakkant osv. Når alt er løsnet må den "brekkes" løs fordi silikontettingen rundt luftinntaket fungerer som lim.

bilde

 

Bildet nedenfor viser kanalene i ladeluftkjøleren hvor sjøvannet skal strømme fritt igjennom. Når disse tettes med saltavleiringer så vil sirkulasjonen bli dårligere, motortemp øker og trykket i sjøvannssystemet øker og vannet presses ut forbi o-ringene i hver ende.

bilde

 

Konklusjon: Dette er et kritisk viktig område for vedlikehold på D4 og D6-motorene og saltavleringer vil oppstå over tid dersom man ikke kjører rens jevnlig. Ettersom kjøleinnsatsen også blir forurenset på luftkjøleribbene bør den tas ut av og til for rens av disse også slik at kjøling av luft til turbo opprettholdes.

 

Mvh

Hans H

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...