prikk Startet 25.November.2014 Del på Facebook Startet 25.November.2014 Jeg har en Volvo Penta D6-370 som under normal drift/marsjfart holder 85 grader konstant. Ved full fart/belastning stiger imidlertid temperaturen. Problemet ligger neppe på ferskvannsiden. (Ny impeller, flott grønnfarge på kjølevæske). Hvordan kan jeg få renset saltvannsiden av kjølesystemet? Mvh Prikken Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Søk på systemrens her på forumet så finner du alt du trenger. Hjelper ikke systemrens må du ta av endelokkene på kjøler og rengjøre manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 ta av varmeveksler, bruk saltsyre sjøvannside og ferskvann side 15 til 20 min , Behandle motor med www.qmi.no sin motorbehandling , bare med bruke den vil tempen gå ned, mindre friksjon.. Bruke Verdens beste frostvæske, mener den var Texaco orange farve, husker ike hva den het, men er best for unngå flere avleringer .. har ikke helt trua på orginal volvo kjølevæske Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Sikker på at problemet ikke sidder i drevet? Jeg har kroniske problemer med vækst af ruer i indsugningen i drev-benet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 (redigert) Om du har drevinstallasjon så kan en mulig feilkilde være restriksjon i kanalene i drevet (rur) og/eller at den trekker falsk luft ved S-slangen. Sistnevnte kan du prøve å se etter om du har klart glass på lokket på sjøvanssfilter når du kjører i høyere turtallsområder. Kan være verdt å sjekke før du går løs på varmeveksler, intercooler og resten av sjøvannssystemet. Har du hatt impellerhavari tidligere? Trenker på Evt impellerbiter som kan ligge igjen i systemet. Edit: ser major andy var kjappere ute :-) Redigert 25.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
prikk Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 Takk for gode forslag. Har aldir hatt impellerhavari så det ligger neppe rester etter gamle impellere. Jeg har drev så det er vel verd å sjekke, men hvordan gjør jeg det? Jeg har skrudd opp risten på vanninnsuget og kjent med fingrene på innsiden uten å kjenne noe der. Hvordan rengjøre kanalene i drev? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Du kan jo prøve å stake litt med en ståltråd kanskje, komme det ikke noe der så er det vel kanskje varmeveksler problemet ligger. Hvor gammel er motoren og hvor mange timer har den gått? Sitér dette innlegget Link to post
prikk Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 Mener du å stake fra motorsiden eller i fra utsiden på drevet? Den er gått 450 timer og er i fra 2008. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Dette lyder som noget mekanisk for mig. Jeg har svært ved at tro, at en så pas ny motor er groet igen i varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Stake fra drevsiden tengte jeg på. Har du tatt ut impelleren å sett på den nå? Syns det er litt tidlig med tett varmeveksler men timene tyder på at den kanskje har ligget en del i ro. Er båten på land vinterstid? Sitér dette innlegget Link to post
prikk Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 (redigert) Maruma, for å stake må jeg av med undervannshuset da? Kan jeg evt ta av slangen/lokket på sjøvannsfilteret og prøve å stake derfra eller helle på et løsemiddel? Impelleren ble skiftet i sommer. Alt ok der. Den gamle var helt fin. Båten er brukt mye de to siste årene og brukes gjennom vinteren. Redigert 25.November.2014 av prikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Har du glasslokk eller sort plastlokk på sjøvannsfilteret? Med glasslokk så får man temmelig godt inntrykk av om det kommer nok vann inn ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
prikk Svart 25.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2014 (redigert) Glasslokk. Alltid ved oppstart så sjekker jeg at jeg har gjennomstrømning. Det er imidlertid vanskelig å si hvor stor den er. Det "bobler" godt, og det er som sagt innledningsvis kun ved stort turtall det er et problem. Redigert 25.November.2014 av prikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Ligger båten på sjøen eller på land nå? Om den er på sjøen så blir det vanskelig å sjekke inntaket i drevet og S-Slangen så da hadde jeg tatt meg en tur og sett etter luftbobler i sjøvannsfiltert i planingsfart/ over 25 kn. Om du har gjennomsiktig lokk da. Om den er på land så ville jeg sjekket S-slangen og slangenipplene på skjold og drev først. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Maruma Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Hadde du de problemene i sommer etter impellerbytte? Om du ikke hadde det ville jeg tatt ut impelleren nå og sjekket den på nytt. Du behøver ikke ta av drevet for å stake, men som SAP er inne på her så er det verdt å få skjekket inntakslangen også. I rekkefølge ville jeg skjekket: Inntak i drev, staket opp drev. Inntakslangen , skjekk for sprekker. Ta av lokk på sjøvannsfilter og skjekk pakningen, sett i sammen igjen med litt fett på pakningen. Impeller. Er alt dette i orden er det nærliggende å tro at det er varmeveksleren som er grodd. Må spørre om en ting til. Bruker motoren normal tid på å bli varm? Tenker da på om termostaten kan ha låst seg fast. Det kan skje, men veldig sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 En annen ting. Hvor mye stiger temperaturen? Fra 85 til ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Syntes jeg kjenner igjen den båten, har den vært i Bodø? Isåfall lå den ute hele året, så da kan det være groe i drev. Sitér dette innlegget Link to post
prikk Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Hei igjen Maruma og Sap_2000. Den bruker normal tid på å få driftstemperatur.Jeg vet egentlig ikke hvor langt temperaturen stiger. Dro av på 95 grader. Da er den raskt tilbake på 85. Takker for tips og gode råd til dere alle. Konklusjonen er nok å sjekke drevet skikkelig først. Redigert 26.November.2014 av prikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Så vidt jeg vet, gror det vel kun der det kommer lys til .. men mange gode ideer her og sjekke , belegg på varmeveksler ferskvann side, og sjøvannside har jeg sett ofte. Groe nede på drev vann intak kan også være en årsak. men regnet det som en selvfølge at du hadde sjekket dette , bruk skrujern skrap litt inne i selve vann inntak, få knust bitene små nok til få de skyldt ut Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) Hadde samme symptom på min Yanmar 6LYA i høst. Årsaken var at vulkaniseringen mellom gummi og hylse på impeller hadde løsnet. Impeller var 1 år gammel. Satte på ny impeller og temperaturen ble normal. Redigert 26.November.2014 av FinnSi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Har hatt samme problem med D6 350. Viste seg at det satt kolonier med miniblåskjell i inntakskanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Typisk tett drev symptom. Opp på land spyl tent. Om det ikke hjelper prøv systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Hei, Dersom du har sjekket for groe i inntaket på drevet så kan dette være det vanlige problemet med saltavleiringer i sjøvannssystemet. I det du stopper motoren så blir ladeluftkjøleren (intercooler) stående halvfull av saltvann. Fordi motoren alltid er varm når du stopper opp så vil litt av vannet fordampe og det bygger seg opp saltavleiringer innvendig i ladeluftkjøleren og ikke minst i endelokkene. Dette blir steinhardt og bygger seg opp nokså fort når det først har startet. Når du kjører på og øker turtallet så er det ikke plass for vannet til å strømme så fritt som det skal og du får økt temperatur. Neste problem er ofte at trykket i sjøvannssystemet blir så høyt at vannet trenger ut der det er mulig, dvs forbi o-ringene rundt endelokkene på ladeluftkjøleren. Resultat: Vanninntrengning i motorrommet og vanndrypp ned på starteren som står rett nedenfor fremre lokk på ladeluftkjøleren. Deretter får du rust på motorlabber og på starteren og etterhvert ødelagt starter. Et annet problem med denne saltavleringen er at den ser ut til å øke tæringen på zinkanoden som står montert i det bakre lokket. I tillegg vil saltavleiringene tette dreneringshullet som er i den lille plastpluggen som er montert ved siden av zinkanoden. En enkel test for å sjekke tilstand i dette systemet er å se om det kommer ut saltvann hvis man skrur opp dreneringspluggen et par omdreininger. Hvis det ikke kommer noe saltvann ut, så er området rundt dreneringspluggen tett og systemet trenger rens. Konklusjon: Kjør jevnlig systemrens i sjøvannssystemet. Hvis det tetter seg ordentlig så anbefaler jeg å åpne opp og ta ut hele kjøleren. Dette saltbelegget kan bli så tett at det er vanskelig å få ut med systemrens. Jeg renset mitt med salpetersyre men det finnes flere andre midler som er beskrevet på forumet. Bildet viser ladeluftkjøler demontert. Den er litt skabbete i utseendet fordi jeg holder på å fjerne maling for omlakkering. Legg merke til kjøleribbene (aluminium) som skal kjøle ned luften på vei inn i turboen. En nyttig bieffekt ved å demontere og rense/vaske dette er at man også får renset disse kjøleribbene. Det danner seg sot på disse. Kjøleribbene for luft inn i turboen vil selvsagt ikke bli renset når man kjører systemrens i sjøvannssystemet fordi dette er to adskilte sirkulasjonssystemer. Rens av kjøleribbene vil derfor bare være mulig ved å ta ut selve kjøleinnsatsen. Bedre kjøling av luften gir høyere effekt på turboen og bedre ytelse på motoren. Jeg vasket hele innsatsen i tynner men også andre vaskemidler går sikkert greit. Må være noe som er kraftig nok til å løse opp sot og oljefilm som legger seg på disse ribbene. Egentlig skal det ikke være nødvendig å ta av hele huset for ladeluftkjøleren. Det skal være mulig å få ut selve innsatsen bare ved å skru av hvert endelokk og så banke/skyve selve innsatsen bakfra og forover på motoren. På min satt det hele så hardt fast at jeg valgte å skru av huset og banke ut kjøleinnsatsen mens det lå støtt på verkstedgulvet. Måtte til med mye WD-40 og slegge mot trekloss osv. (nokså brutalt). Selve huset for kjøleren er litt knotete å få av fordi skruene sitter vanskelig tilgjengelig. Må ta av dekselet på motoren og en festebrakett i bakkant osv. Når alt er løsnet må den "brekkes" løs fordi silikontettingen rundt luftinntaket fungerer som lim. Bildet nedenfor viser kanalene i ladeluftkjøleren hvor sjøvannet skal strømme fritt igjennom. Når disse tettes med saltavleiringer så vil sirkulasjonen bli dårligere, motortemp øker og trykket i sjøvannssystemet øker og vannet presses ut forbi o-ringene i hver ende. Konklusjon: Dette er et kritisk viktig område for vedlikehold på D4 og D6-motorene og saltavleringer vil oppstå over tid dersom man ikke kjører rens jevnlig. Ettersom kjøleinnsatsen også blir forurenset på luftkjøleribbene bør den tas ut av og til for rens av disse også slik at kjøling av luft til turbo opprettholdes. Mvh Hans H Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 På D4/D6 skal ladeluftkjøler, varmeveksler og turbo renses hvert 5. år i følge VP vedlikeholdsskjema. Sitér dette innlegget Link to post
prikk Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Tusen takk for veldig utfyllende svar Hans! Prøver meg med rens først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.