Jump to content

Varmgang Volvo Penta D6-370


prikk

Recommended Posts

Som så mange har påpekt så er nok dette et groe problem. Man skal ikke tro at det ikke kan gro igjen på kort tid. ved gunstige groforhold så er det nok med noen mnd.

Offshore så brukes det varmevexlere til Gassturbiner. Ved en inst jeg selv har hvert på så utfører jeg rens av sjøvannskretsen 2 ganger årlig i forhold til vekstsesongen. Kjøleeffekten er da typisk redusert med ca 30% på 6 mnd drift. Dette kan selvsagt ikke dras rett over til fritidsbåt men visse paraleller kan trekkes.

 

Jeg bruker først en lut behandling som sikruleres i systemet over ca 4 timer. Luten bryter ned proteinet i sjødyrene og vil omdanne dette til ei suppe. Ca ph 14 må oppnås. etter dette skylles systemet med vann til normal ph er opnådd. Så fyller man på med en Syre ala maursyre of sirkulerer dette i ca 3 timer. Syren løser opp all kalk og skjell. Tester har vist at man da oppnår full effekt på systemet igjen.

En lignende metode kan fint brukes på fritidsbåt og vil spare deg for mange timer med demontering av kjølere etc. Hvordan systemrens vil fungere som en alt i ett løsning vet jeg ikke.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei Thorlyn

Det blir ikke helt korrekt å hevde at dette er et groeproblem. Her må man skille mellom hvor i systemet man har mistanke om tetting av vannstrømmen.

 

På våre småbåter (med VP D4/D6-motorer) så oppstår groe bare der alger og skjell får lys og oksygen og de ikke blir kokt av varmen, dvs i inn- og utløp av sjøvannssystemet. På båter med drev/duoprop vil det typisk være som beskrevet tidligere i denne tråden. På min båt med IPS-500 får jeg groe i sjøvannsinntaket som ligger i en rist/lokk i forkant av drevet med de forovervendte propellene under båten. Groen krabber ikke særlig langt oppover i kanalen og lar seg enkelt spyle bort fra undersiden med høytrykksspyler. Samme prinsipp gjelder på D4/D6-installasjoner med strak aksling. Antar de fleste kan skrive under på at de ikke pleier å få groe særlig mye høyere opp i sjøvannssystemet enn til stengekranen på innsiden av motorrommet med disse motorene.

 

I det vannet er sugd opp og går i sin ring rundt motoren via impeller, sjøvannsfilter, varmeveksler for ferskvann/sjøvann og til ladeluftkjøler, så har alger og skjell ikke så gode forhold men det som derimot har ypperlige forhold for å skape problemer er kombinasjonen av stillestående saltvann, varme og fordamping. Som på store saltsjøer fører det til massiv avsetning av saltkrystaller akkurat i det feltet hvor vannstanden "synker" som følge av fordamping. På D4/D6 skjer det blant annet inne i ladeluftkjøleren (intercooleren) som er avbildet høyere opp i denne tråden. Vannet blir da stående og sørger for at ladeluftkjøleren er halvfull +- og det kan på forholdsvis kort tid bygge seg opp massive saltavleiringer i denne. Jeg ble forskrekket da jeg tok ut min nå i høst etter å ha tatt en skikkelig rens i sommer midt i ferien i gjestehavnen i Arendal. Mulig at det skyldes mitt kjøremønster med mange korte turer i sakte fart, men det var overraskende å se hvor mye salt som hadde bygd seg opp igjen siden i sommer.

 

Fjerning av dette saltet kan i hovedsak gjøres med samme prosess som du beskriver for å fjerne groe. Særlig vil syrer (lav pH) løse opp saltet. Er litt usikker på om lut (høy pH opp mot 13-14) har samme virkning men mulig det også virker for å løse opp saltavleringer.

Konklusjon: Groe og saltavleiringer vil begge redusere kjøleeffekten i en D4/D6-installasjon men de oppstår på ulike steder i sjøvannssystemet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

HansH,

 

Fantastisk opplysende innlegg ifm luftkjøler rens. Du skriver at du bruker salpetersyre. Kan du si noe mer om fremmgangsmåten, kjører du salpetersyre i hele motoren gjennom slangen i drevet eller....?

Konsentrasjon, oppskrift på salpetersyre miks?

 

MVH Vindafjordinen.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg har trimmet min D6-350A (2006) i 3 trinn:  Først KCR-boks, hjalp bittelitt, så omprogrammert CPU, hjalp mye, så honet opp dysene 10-15%, hjalp mye.  Dieselforbruk økte til 85 l/t, og farten økte med 2-3 knop fra 28 knop.  KCR-boksen ble siden fjernet, den trengtes ikke lenger.

 

Da jeg etter noen år fikk varmeproblemer på full fart (fra 85-95 på 2 sek, deretter sakte stigene) monterte jeg et ekstra sjøvannsinntak gjennom skroget på T-rør før impellerpumpe.  Helt uavhengig av alle andre utfordringer med rens av kjølere og vekslere m.m., var det ingen tvil om at dette nærmest eliminerte problemer med tilførselssiden av sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Senere har det blitt slik at jeg har mistet mine 2-3 knop igjen, uten at dieselforbruket har falt, og samtidig fått litt hvit røyk.  Jeg antar at dette kan skyldes at turbo er utslitt etter en del høye temperaturer pga trimmingen og skal nå overhale/bytte turbo hos Turbospesialisten på Høvik.  Håper dette vil hjelpe.

 

Deretter får jeg undersøke om det behøves noen form for overhaling av kompressor.  Noen som har tanker?

 

Til sist har jeg en vill idé om at det hadde vært morsomt å montert et kjøleaggregat (a la fryseboks) for å kjøle ladeluften ytterligere, men det blir vel kanskje for surrealistisk og vanskelig å montere på en god måte. Kommentarer?

Link to post
Share on other sites

D6 har samme ladeluftkjøler fra 280 til 370 hesters versjonen men de med 400 og 435hk har en større ladeluftkjøler. Jeg vil fraråde trimming ved å gi motoren mer diesel uten å øke luftmengde og kjølekapasitet. Du trenger en 400 hk versjon ellers ødelegger du denne motoren ganske raskt. Båten må jo være veldig undermotorisert, den burde klare minst 35 knop. 

Effekttapet i motoren din kan skyldes feil på injektorer, gjengrodd aftercooler eller manglende sirkulasjon i sjøvannskretsen. Eller defekt turbo, skade på ventiler eller andre ting som følge av din amatørmessige "trimming". 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
EspenK. skrev On 4.6.2017 at 13.48:

Til sist har jeg en vill idé om at det hadde vært morsomt å montert et kjøleaggregat (a la fryseboks) for å kjøle ladeluften ytterligere, men det blir vel kanskje for surrealistisk og vanskelig å montere på en god måte. Kommentarer?

 

Tenker du å kjøre ladeluften gjennom kjøleskapet? :giggle::giggle:

 

Hvor mange bar tåler dette kjøleskapet ditt? Ikke redd for at lokket på fryseboksen blåser opp når du drar på for å få båten opp i plan?

 

Forøvrig, prøv å sett inn realistiske tall i formelen Q=M*C*deltaT så får du en pekepinn på hvor mye effekt som skal til for å ta ladelufttemperaturen ned en 4-5 grader på maks motorbelastning. 

 

Link to post
Share on other sites

Løsningen med å bruke varmepumpe for å ta ned ladeluft temperatur har jeg faktisk sett i bruk på et kraftvarmeverk for lenge siden. Du vil trenge , antar 0,5kg/s luft * 1,05 *5 som er 2,5kw. Med en bra varmepumpe med cop 3 vil du trekke 800w. Gevinsten er mager. Du vil øke tetthet ca 1% som burde gi 3.7 hk ekstra. Mye styr for lite spør du meg.

 

vi heller ikke annbefale mere kjøling på ladeluft da man lett havner under duggpunkt. Da vil intercooleren din bli en ferskvanns kilde. På en fuktig dag kan du kondensere ut 3 gram pr sek eller ca 10 liter i timen. Kommer noe av dette inn i motoren får du vannslag.

 

vil heller anbefale å måle temperatur og trykkfall før en gjør tiltak. Det er som regel mye enklere og billigere. 

Link to post
Share on other sites

prikk skrev On 26.11.2014 at 8.40:

Hei igjen Maruma og Sap_2000. Den bruker normal tid på å få driftstemperatur.Jeg vet egentlig ikke hvor langt temperaturen stiger. Dro av på 95 grader. Da er den raskt tilbake på 85. Takker for tips og gode råd til dere alle. Konklusjonen er nok å sjekke drevet skikkelig først.

Ser du sier du dro av på 95gr. Mener at termostat ikke har full åpning før ved 95gr. Så ville sett om du passerte det før eg hadde gjort for mye ut av det . Min termostat på D3 åpner på 85gr og full åpning på 95gr. Normalt ligger eg på 85 men på fullt så ligger eg på 94,95 gr....

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 3 timer siden:

vi heller ikke annbefale mere kjøling på ladeluft da man lett havner under duggpunkt. Da vil intercooleren din bli en ferskvanns kilde. På en fuktig dag kan du kondensere ut 3 gram pr sek eller ca 10 liter i timen. Kommer noe av dette inn i motoren får du vannslag.

 

 

Helt normal situasjon i en dieselmotor. Det er derfor det finnes drain på ladeluftkjølerne og ved selias i fuktige, varme farvann dreneres det en masse vann ut av ladeluftkjølerne kontinuerlig. Ingenting unormalt med det.

Link to post
Share on other sites

Helt normalt er det ikke i norge. En god regel er å holde ladeluft temperatur over duggpunkt.

dren kan gå tett og det tar ikke lang tid før det blir mye vann. Imo s nye regelverk tar faktisk hensyn til dette når nox utslipp beregnes. Ikke alle motorer er like godt konstruert med tanke på vann som ikke dreneres ut. En lavt plassert ladeluftkjøler er tryggere enn en som ligger høyt oppe på motoren. Har sett noen motorer som har en konstruksjon som kan være direkte skummel når båten beveger seg i sjø. Motorene ble i alle fall fullstendig knust.

Link to post
Share on other sites

Dette trenger man i svært liten grad bekymre seg for, det er tatt høyde for på designnivå. Drensene fra charge air coolers blåser direkte ut og skal ha åpent traktsystem der de evt. ledes inn i lukket drain til bilge slik at de ikke kan gå tett. Det er et typisk kontrollpunkt på MC/Comissioning av et anlegg.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Dette trenger man i svært liten grad bekymre seg for, det er tatt høyde for på designnivå. Drensene fra charge air coolers blåser direkte ut og skal ha åpent traktsystem der de evt. ledes inn i lukket drain til bilge slik at de ikke kan gå tett. Det er et typisk kontrollpunkt på MC/Comissioning av et anlegg.

 

Wartsila har løsningen for moderne maskinister.

 

receiver-temperature-dew-point-control-(

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 26 minutter siden:

 

 

95 grader? Ingen af mine D6-ere er nogensinde kommet en grad over 85. Er du sikker på at det er helt normalt ?

 

Samme her, de ligger dønn stabilt på 85 grader og har aldri vært over. Det er noe galt om dette skjer, det skal ikke forekomme.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 23 timer siden:

 

Samme her, de ligger dønn stabilt på 85 grader og har aldri vært over. Det er noe galt om dette skjer, det skal ikke forekomme.

Hei.

Ser eg har tatt litt feil her. Min D3 får full termostatopning ved 95gr. (begynner å opne på 85gr)

Ser D6 starter å opne på 82 og er fullt åpen på 92 gr. Så 95 gr på denne er jo for høyt :-)

Link to post
Share on other sites

tnlu skrev for 15 timer siden:

Hei.

Ser eg har tatt litt feil her. Min D3 får full termostatopning ved 95gr. (begynner å opne på 85gr)

Ser D6 starter å opne på 82 og er fullt åpen på 92 gr. Så 95 gr på denne er jo for høyt :-)

 

Det kan sikkert stemme at D6 har full thermostatåpning på 92 grader men kjølesystemet skal under normale omstendigheter ha en såpass kapasitet at man aldri vil se full åpning på thermostaten her i våre omgivelser. Med full belastning skal det være mye å gå på for thrmostaten før den nærmer seg 100% åpning.

 

Softwaren til VP er forøvrig også bygt opp slik at alt mellom ca. 82-88 grader avleses som 85 grader nøyaktig på EVC.(Husker ikke tallene eksakt).  Du vil dermed ikke se at f.eks. SB motor holder 84 grader mens BB motor holder 86 grader. Det er ikke mulig. Dette siste er det nok andre her på dette forumet som kan mer om enn meg ang. D-serien.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
tnlu skrev On 10.3.2018 at 21.56:

Hei.

Ser eg har tatt litt feil her. Min D3 får full termostatopning ved 95gr. (begynner å opne på 85gr)

Ser D6 starter å opne på 82 og er fullt åpen på 92 gr. Så 95 gr på denne er jo for høyt :-)

Termostatene på min KAD 42p-A åpner på 82 grader ser jeg på termostatene. Noen som vet når den er max åpen?

Link to post
Share on other sites

EspenK. skrev On 4.6.2017 at 13.43:

Jeg har trimmet min D6-350A (2006) i 3 trinn:  Først KCR-boks, hjalp bittelitt, så omprogrammert CPU, hjalp mye, så honet opp dysene 10-15%, hjalp mye.  Dieselforbruk økte til 85 l/t, og farten økte med 2-3 knop fra 28 knop.  KCR-boksen ble siden fjernet, den trengtes ikke lenger.

 

Da jeg etter noen år fikk varmeproblemer på full fart (fra 85-95 på 2 sek, deretter sakte stigene) monterte jeg et ekstra sjøvannsinntak gjennom skroget på T-rør før impellerpumpe.  Helt uavhengig av alle andre utfordringer med rens av kjølere og vekslere m.m., var det ingen tvil om at dette nærmest eliminerte problemer med tilførselssiden av sjøvann.

Har hørt om flere som skal ha montert ekstra kjølevannsinntak på drevbåter for å få bukt med for dårlig kjøling. Vil dette føre til dårligere kjøling i drevet på noen måte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...