semmern Startet 26.November.2014 Del på Facebook Startet 26.November.2014 (redigert) Har en Volvo Penta MD1b som ikke vil starte. Har vært over dieselsystemet, byttet filter, hatt ut dysen til kontroll, sjekket at injektorpumpen gir diesel, og sjekket kompresjon. Alt ok. Dette er jo en motor som bruker fint lite, og den sitter i en seilbåt, så den brukes ikke så veldig mye. En tank på 20 liter holder flere år. Fylte 7 liter i fjor, resten er nok to-tre år gammel diesel som har ligget i tanken hele tiden. Jeg har sjekket for dieseldyr og vann i dieselen ellers, men ikke funnet noe. Blir diesel rett og slett gammel og/eller påvirket av temperatursvingninger og lagring over lang tid? Motoren min har god kompresjon (260 psi ved kald motor, skal være fra 285 når den er varm, så det må vel være innenfor) og den får diesel. Skal jo ikke mer enn kompresjon og dieseltilførsel til for å tenne en slik motor, så en skulle jo tro den ville gå nå, men den er død som en sild. Kan det altså rett og slett være selve dieselen? Eneste trikset jeg har igjen å prøve nå før jeg gir opp er å tømme slanger og rør for diesel, kjøpe en kanne og prøve å starte med den dieselen. Redigert 26.November.2014 av semmern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 diesel blir vel ikke gammel i seg selv slik som bensin blir Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 For det første, ja, særlig hvis den inneholder bio-diesel. Kan dette være grunnen? Kanskje. Jeg kjenner ikke motoren din men for at en dieselmotor skal starte og gå må den ikke bare ha kompresjon og litt diesel, innsprøytningstidspunktet er meget viktig. Noen motorer må ha gløding for å gå, for mye diesel eller dårlig forstøving kan også hindre start. Ved en liten lekkasje på returslangen fra dysen vil ikke motoren starte før luften i systemet er pumpet ut. Som oftest vil en dieselmotor starte ved å sprøyte inn wd40 el.l. I innsuget ved start. Litt varme hjelper også. Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Vet ikke om båtdiesel nå om dagen inneholder biodiesel eller ikke? Fyller alltid på Lindøya. Kan prøve med litt startgass i innsuget, men de få gangene jeg har fått start på den i det siste har problemet vært at den kveles med en gang jeg setter motoren i gir og så gir gass. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Ordet startgass fyller meg med skepsis. Jau, den hjelper motoren i gang, men den har so "hard" tenning at den KAN knuse stempelfjærer. Resultatet blir ein "narkoman" motor. Ein varmluftsblåser i luftinntaket har eg opplevd nermest som vidunderkur på ein motor som ikkje ville. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Sommer diesel kan vel og bli seig om vinteren når temperaturen kryper nedover, men da hadde du sett det ved filterbytte.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Nå har ikke vinteren vært så hard enda at dieselen vil kunne utskille voks. I så fall kun midt inne på Finnmarksvidda. Så lenge du kun har fylt MGO ('gammeldags' diesel) og ikke biodiesel, så skulle ikke alder være noe problem. Sjekk om du har luft i systemet. Hvis fritt for luft så skulle motoren kakke i gang. Det er ikke så kjølig enda at motoren skulle trenge starthjelp. Ikke bruk startgass i noen form. Bruk ev. varmluftpistol foran luftinntaket eller f.eks. propanbrenner for å varme innsugsluften. Men som beskrevet, den skal starte uten slik hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Ja, man skulle jo tro den starter, men det gjør den altså ikke. Har luftet systemet til den store gullmedaljen, uten at den tenner. Tenkte å prøve med en DEFA-varmeovn på motoren en times tid før jeg prøver å starte neste gang.. Men den startet ikke juni heller, og da var det jo temmelig varmt... Er det såpass ille å bruke startgass, ihvertfall å prøve med det en gang? Har googlet litt rundt, og det ser ut som om en del folk har det tipset.. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 diesel blir vel ikke gammel i seg selv slik som bensin blir Det er vel bare "gammel overtro" og en myte at bensin blir gammel. Hvordan skulle det eventuelt arte seg? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Arildo85 Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Det er vel bare "gammel overtro" og en myte at bensin blir gammel. Hvordan skulle det eventuelt arte seg? problemet med "gammel bensin " er vell at det kondenser over tid og du får vann i bensinen ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Trodde tidligere at dette var en myte, men bensin kan faktisk bli gammel. Jeg har opplevd en motor som var helt død med den gamle bensinen som stod på tanken. Etter skifte startet den uten problem. Har fått forklart at oktantallet synker noe hver gang bensinen fordamper og deretter kondenserer inne i tanken. Dette burde bety at den skulle holde lenger ved lagring i jevn temperatur, men detter hvert jeg ikke sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Det er vel bare "gammel overtro" og en myte at bensin blir gammel. Hvordan skulle det eventuelt arte seg? Det arter seg slik at de mest flyktige delene fordamper, slik at bensinen blir tyngre å antenne. Dessuten skilles blyerstatningen ut som et finkornet pilver som legger seg i dyser etc. Basiskunnskap for veteranbileiere etc. En vinter er normalt sett ikke noe problem, lengre tid kan lett lage krøll. Motoren blir gjerne tungstartet og fungerer ikke helt optimalt. Men bensinen "slutter ikke å virke" da... Diesel derimot tåler laangt tids lagring. Jeg ville ikke vært redd for å prøve med startgass, jeg brukte det ofte på Sabben den første tiden uten at noe ble ødelagt. Forrige eier bruktd alltid startgass. Men etter at jeg monterte gløding startet den greit uten gass... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 (redigert) At diesel tåler lang tids lagring kommer an på hvorvidt det er bio- eller marine gas oil (gammeldags diesel). Om man leser produsentenes anbefaling er maksimal lagringstid ett år for biodiesel. Det kan sikker strekkes en del. Jeg leste nettopp en artikkel om en motorbåt som fikk problemer mellom Danmark og Sverige grunnet at biodieselen hadde 'grautet seg' i tanken. Artikkelen gikk ikke mer i dybden enn akkurat det. Men den generelle anbefalingen fra Kryssarklubben går på ikke å bruke biodiesel. Hvilket kan være et problem ved tanking i Sverige og Danmark. Hvordan det er i Norge vet jeg faktisk ikke. Men myndighetene ønsker vel nå i øke biotilsetningen i landeveisdieselen. Nå blir jeg off topic, igjen. Men hvis du ikke får start på en MD1 midt på sommeren, så har du en feil. Og den feilen retter du ikke med startgass. Hvis du ikke har luft i dieselsystemet, topp kompresjon, starteren går med normal hastighet, så ligger feilen sannsynligvis i pumpe eller dyse. Redigert 26.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Kan jo hende jeg må få testet trykket pumpen gir, men det så ut som om den forstøvet dieselen ut fra dysen fint da jeg testet med dysen ute i dag. Dysen ble også testet på motorverksted og ga riktig trykk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Hvordan er det med timingen? Kan den ha forandret seg? Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 26.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2014 Båten har ligget helt stille i hele sommer, har ikke hatt pumpen ute eller justert noe som helst, så det er litt tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Langtidslagring av bensin fikses vel best med noe slikt: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Big Horn Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Fyrte akkurat opp en 6.2 ltr Detroit som har stått ute i 12 år med like gammel diesel. Var ikke antydning til til å ville tenne ved bare å dra den rundt, men fyrte direkte når den fikk litt bremserensspray i luftinntaket. Etter første oppfyring startet den villig fra kald tilstand uten "sprayhjelp" i dagene etter. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Min erfaring er at dagens diesel blir "gammel". For en del år siden gikk raffineriene over fra destillering til såkalt "cracking" (spalting)av råoljen for bedre å kunne styre mengden av sluttprodukt de ønsket å få ut av oljen. Etter dette har jeg opplevd at diesel "råtner" ved lengre lagringstid og har fått det svar fra bekjente innen bransjen at dagens diesel må betraktes som ferskvare. For bruk på nødaggregater og andre steder hvor diesel lagres over lengre tid, f.eks. beredskapslager, blir det visstnok levert destillert diesel, såkalt "nato-diesel". En annen ting er at det for meg ser ut til at dagens diesel er mer "aggressiv" mot noen gummiprodukter den kommer i kontakt med. Jeg har også observert at auto-diesel, som meg bekjent i dag har ca 5% biokomponent (skal visstnok økes til 7,5 %), ved lagring, feller ut biokomponenten i form av en seig masse. Jeg har hatt flere tilfeller av at stempelet i små doseringspumper til varmere har hengt seg opp etter å ha stått en tid med denne dieselen i seg. Jeg sendte for en tid tilbake forespørsel om dette til flere oljeselskap uten å få noen svar tilbake. det eneste de ville si var at det på dette tidspunkt ikke var biokomponent i "avgiftsfri" diesel. Sannsynligvis finnes det "der ute" noen som vet mer om dette enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 I.M.S.: Det er vel helt i tråd med synet som jeg forfekter, men jeg vet ikke mer enn hva jeg har lest meg til på bl.a. produsenters hjemmesider og tekniske artikler. Og som er en av grunnene til at jeg tar lange omveier for å kunne fylle MGO. Det er vel også denne mulige utfellingen som kan ha rammet den båten jeg refererte til i #13. Hulda har dieseltank på 500 liter. Og det er omtrent det årlige forbruket. Også grunnen til at jeg ikke har øket tankkapasiteten. Dessuten ryktes det at biodieselen har sterkere affinitet til vann, altså tar opp vann fra luften som i sin tur kan lede til korrosjon (rust) på komponenter som tanker, pumper og dyser. Foruten at de tradisjonelle elastomerer som finnes i dieselsystemet må være tilpasset bio. Hvilket eldre dieselsystmer ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Mistenker dårlig kompresjon på grunn av rustne ventiler. Ikke uvanlig på slike motorer har jeg forstått. ta av ventildekselet og sjekk om ventilene går lett. Hvis ikke, smør opp. Noen pump med oljekanna rett i sylinderen kan også høyne kompresjonen om stempelringene har satt seg etc. Får du først start, kan det være at den "går seg til" litt slik at den starter normalt neste gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
semmern Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 (redigert) Fyrte akkurat opp en 6.2 ltr Detroit som har stått ute i 12 år med like gammel diesel. Var ikke antydning til til å ville tenne ved bare å dra den rundt, men fyrte direkte når den fikk litt bremserensspray i luftinntaket. Etter første oppfyring startet den villig fra kald tilstand uten "sprayhjelp" i dagene etter. Høres lovende ut! Skal prøve med startgass og rapportere tilbake :) Redigert 27.November.2014 av semmern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 Mistenker dårlig kompresjon på grunn av rustne ventiler. Ikke uvanlig på slike motorer har jeg forstått. ta av ventildekselet og sjekk om ventilene går lett. Hvis ikke, smør opp. Noen pump med oljekanna rett i sylinderen kan også høyne kompresjonen om stempelringene har satt seg etc. Får du først start, kan det være at den "går seg til" litt slik at den starter normalt neste gang. Skal ta en titt på dette også, selv om kompresjonen var bra da vi testet den. Takk for tips så langt, folkens. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Sørg også for at batteriene er fulladet. Du får lettere start ved høyere turtall på starteren. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
semmern Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 Vært nede og prøvd igjen nå, med fulladet batteri og startgass. Like dødt! Eneste jeg ikke har prøvd nå er å bytte diesel, og å ha høytrykkspumpen ut for en overhaling. Får prøve med annen diesel først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.