index Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Reagerer den ikke på startgassen har du ikke kompresjon! Hadde den hatt det hadde den knatret til, garantert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
semmern Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 (redigert) Ja, skulle tro det, men i går målte vi jo kompresjonen, og selv med kald motor og kun gummistuss med tvilsom tetting på kompresjonstesteren var den på 260 psi. Volvo anbefaler fra 285 og oppover på varm motor. Derfor jeg syns det er så rart at jeg ikke skal ha kompresjon. En skulle jo også tro at man ikke merket forskjell med dekompresjonshendelen oppe eller nede, men det gjør jeg jo også. Dessuten skal det vel litt til for at kompresjonen forsvinner fra en tur til en annen, som var tilfellet med motoren min tidligere i år? Jeg bare lurer, siden det for meg ser og kjennes ut som om vi har kompresjon. Redigert 27.November.2014 av semmern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Vær klar over et par ting. Det går ikke å sette likhetstegn mellom VP 1 og GM 6,2 det er forskjellige typer pumper. Det er ingen garanti for at det skal knatre noe som helst ved bruk av startgass. Man kan naturligvis være uheldig å få et gedigent smell. Sitter det luft mellom høytrykkspumpe og dyse, så får du ikke liv i en VP 1. Bare som et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Ligger inne med stoppsignal? Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 Ligger inne med stoppsignal? ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 ? Som i at stopphendelen står ute? Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 Selve mekanismen er vel innvendig i motoren et sted, men siden den kutter dieseltilførselen og dysen får diesel så fungerer den som den skal ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Jeg har hørt om enkelte som har opplevd at eksosen har tettet seg mellom topp og manifoil, og da starter den ikke samme hvor god kompresjon den har siden den ikke blir kvitt noe. Kan det være en ide å demontere litt og se om eksosen er kokset igjen? Fort gjort, og det KAN være her feilen ligger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Og luftfilteret ble selvfølgelig fjernet så du fikk startgassen direkte i luftinntaket? Ser en del er skeptiske til startgass her, og ja, jeg har også hørt om vandreskrekkhistorier, men har tilgode å høre om eksplosjoner og motorskader som faktisk har oppstått...... Det er jo ikke noe annet enn et mer lettantennelig drivstoff, dog i litt ukontrollerte mengder.......... Dieselmotorer beregnet for høy kompresjon i støpejern kan jeg ikke forstå at kan være så prippene? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Har diskuterat denna frågan ingående med en av de anställda på Premraff (Raffenaderiet i Brofjorden) som har bra kunskaper. Han säger att gammal okrackad eldningsolja från 80 och början av 90 talet ät i stort sett obegränsad hållbarhet. Morden vinter diesel är hållbar i 4-5 år om det inte har tillsatser av biodisel. Diesel med tillsats av biodisel 2-3 år. Detta är under förutsättning att inte dieseln blir utsatt för solljus i tex vita plastdunkar. Då kan hållbarheten mer än halveras. Har själv inga kunskaper om detta utan reffererar 100% till "expertisen". Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 28.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2014 Og luftfilteret ble selvfølgelig fjernet så du fikk startgassen direkte i luftinntaket? Ser en del er skeptiske til startgass her, og ja, jeg har også hørt om vandreskrekkhistorier, men har tilgode å høre om eksplosjoner og motorskader som faktisk har oppstått...... Det er jo ikke noe annet enn et mer lettantennelig drivstoff, dog i litt ukontrollerte mengder.......... Dieselmotorer beregnet for høy kompresjon i støpejern kan jeg ikke forstå at kan være så prippene? Prøvde både med og uten filter. Har diskuterat denna frågan ingående med en av de anställda på Premraff (Raffenaderiet i Brofjorden) som har bra kunskaper. Han säger att gammal okrackad eldningsolja från 80 och början av 90 talet ät i stort sett obegränsad hållbarhet. Morden vinter diesel är hållbar i 4-5 år om det inte har tillsatser av biodisel. Diesel med tillsats av biodisel 2-3 år. Detta är under förutsättning att inte dieseln blir utsatt för solljus i tex vita plastdunkar. Då kan hållbarheten mer än halveras. Har själv inga kunskaper om detta utan reffererar 100% till "expertisen". Takk for info. Interessant! Jeg har hørt om enkelte som har opplevd at eksosen har tettet seg mellom topp og manifoil, og da starter den ikke samme hvor god kompresjon den har siden den ikke blir kvitt noe. Kan det være en ide å demontere litt og se om eksosen er kokset igjen? Fort gjort, og det KAN være her feilen ligger... Det kan være en idé. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Nei, det er mange som mener mye om dette. Svenska Kryssarklubben tekniske komité mener at den beste foranstaltningen for ikke å få motorproblemer er å unngå FAME. Men de er naturligvis ikke produsenter. Men det er Shell, og dette er hva de skriver på egen hjemmeside: Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 29.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2014 Kan eksosen kanskje være kokset igjen? Og er det mulig å ta av eksosøret for å ta en titt innover mot eksosventilen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 (redigert) Kan jeg ikke tenke meg. Plukk i så fall av manifolden og sjekk. Du vil ikke kunne se eksosventilen, selve ventilen sitter i topplokket. Beste er å ta av toppdekselet og se om ventilene beveger seg når motoren dreies rundt. Men hvis ventilene ikke beveger seg, så vil du heller ikke kunne se kompresjon. Jeg regner med at du, mens du har gjort alle startforsøkene, har stengt sjøvann inn. Hvis ikke gjør det, slik at du ikke får sjøvann i motoren. Redigert 29.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 29.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2014 Ja, sjøvannsventilen har vært stengt hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 Hvis du holder hånden foran eksosutløpet utvendig, mens en kjører på starteren, så vil du kjenne om det blåser 'pufff'. Hvis så, vil også eksoskanalen være åpen. Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 29.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2014 Sant.. Har igrunn hørt at det har blåst ut bak der, så den er nok åpen. Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Byttet diesel i dag, hadde av alt av rør og tømte det, så det ikke skulle være noen rester av gammel diesel. Fremdeles like steindød motor. Det er en liten gummistuss oppå oljepåfyllingslokket. Holdt foran den mens jeg sveivet motoren på starteren, og syns det kom ganske mye luft. Veivhuset ventileres jo der, men skal det trekke såpass at man kjenner et "støt" med luft for hvert av motorens slag? Begynner å lukte utette stempelringer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Det kan være vanskelig å bedømme om veivhuset blåser unormalt mye. Har du luftet på trykkrøret inn på dysene? Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Jepp.Kjenner et lite pust når jeg holder foran innsuget og motoren er på kompresjonstakten. Det skal vel ikke være der. Utette ventiler/slitte seter kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Meget mulig ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
semmern Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Tar av toppen til uken for en titt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.