Jump to content

Kan diesel bli for gammel?


semmern

Recommended Posts

Ja, skulle tro det, men i går målte vi jo kompresjonen, og selv med kald motor og kun gummistuss med tvilsom tetting på kompresjonstesteren var den på 260 psi. Volvo anbefaler fra 285 og oppover på varm motor. Derfor jeg syns det er så rart at jeg ikke skal ha kompresjon. En skulle jo også tro at man ikke merket forskjell med dekompresjonshendelen oppe eller nede, men det gjør jeg jo også. Dessuten skal det vel litt til for at kompresjonen forsvinner fra en tur til en annen, som var tilfellet med motoren min tidligere i år? Jeg bare lurer, siden det for meg ser og kjennes ut som om vi har kompresjon.

Redigert av semmern (see edit history)
Link to post

Vær klar over et par ting. Det går ikke å sette likhetstegn mellom VP 1 og GM 6,2 det er forskjellige typer pumper. Det er ingen garanti for at det skal knatre noe som helst ved bruk av startgass. Man kan naturligvis være uheldig å få et gedigent smell.

 

Sitter det luft mellom høytrykkspumpe og dyse, så får du ikke liv i en VP 1. Bare som et eksempel.

Link to post

Jeg har hørt om enkelte som har opplevd at eksosen har tettet seg mellom topp og manifoil, og da starter den ikke samme hvor god kompresjon den har siden den ikke blir kvitt noe. Kan det være en ide å demontere litt og se om eksosen er kokset igjen? Fort gjort, og det KAN være her feilen ligger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Og luftfilteret ble selvfølgelig fjernet så du fikk startgassen direkte i luftinntaket? Ser en del er skeptiske til startgass her, og ja, jeg har også hørt om vandreskrekkhistorier, men har tilgode å høre om eksplosjoner og motorskader som faktisk har oppstått...... Det er jo ikke noe annet enn et mer lettantennelig drivstoff, dog i litt ukontrollerte mengder.......... Dieselmotorer beregnet for høy kompresjon i støpejern kan jeg ikke forstå at kan være så prippene?

Link to post

Har diskuterat denna frågan ingående med en av de anställda på Premraff (Raffenaderiet i Brofjorden) som har bra kunskaper.

Han säger att gammal okrackad eldningsolja från 80 och början av 90 talet ät i stort sett obegränsad hållbarhet.

Morden vinter diesel är hållbar i 4-5 år om det inte har tillsatser av biodisel.

Diesel med tillsats av biodisel 2-3 år.

Detta är under förutsättning att inte dieseln blir utsatt för solljus i tex vita plastdunkar. Då kan hållbarheten mer än halveras.

Har själv inga kunskaper om detta utan reffererar 100% till "expertisen".

Link to post

Og luftfilteret ble selvfølgelig fjernet så du fikk startgassen direkte i luftinntaket? Ser en del er skeptiske til startgass her, og ja, jeg har også hørt om vandreskrekkhistorier, men har tilgode å høre om eksplosjoner og motorskader som faktisk har oppstått...... Det er jo ikke noe annet enn et mer lettantennelig drivstoff, dog i litt ukontrollerte mengder.......... Dieselmotorer beregnet for høy kompresjon i støpejern kan jeg ikke forstå at kan være så prippene?

 

Prøvde både med og uten filter.

 

Har diskuterat denna frågan ingående med en av de anställda på Premraff (Raffenaderiet i Brofjorden) som har bra kunskaper.

Han säger att gammal okrackad eldningsolja från 80 och början av 90 talet ät i stort sett obegränsad hållbarhet.

Morden vinter diesel är hållbar i 4-5 år om det inte har tillsatser av biodisel.

Diesel med tillsats av biodisel 2-3 år.

Detta är under förutsättning att inte dieseln blir utsatt för solljus i tex vita plastdunkar. Då kan hållbarheten mer än halveras.

Har själv inga kunskaper om detta utan reffererar 100% till "expertisen".

 

Takk for info. Interessant!

 

Jeg har hørt om enkelte som har opplevd at eksosen har tettet seg mellom topp og manifoil, og da starter den ikke samme hvor god kompresjon den har siden den ikke blir kvitt noe. Kan det være en ide å demontere litt og se om eksosen er kokset igjen? Fort gjort, og det KAN være her feilen ligger...

 

Det kan være en idé. Takk for tipset.

Link to post

Kan jeg ikke tenke meg. Plukk i så fall av manifolden og sjekk. Du vil ikke kunne se eksosventilen, selve ventilen sitter i topplokket. Beste er å ta av toppdekselet og se om ventilene beveger seg når motoren dreies rundt. Men hvis ventilene ikke beveger seg, så vil du heller ikke kunne se kompresjon.

 

Jeg regner med at du, mens du har gjort alle startforsøkene, har stengt sjøvann inn. Hvis ikke gjør det, slik at du ikke får sjøvann i motoren.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Byttet diesel i dag, hadde av alt av rør og tømte det, så det ikke skulle være noen rester av gammel diesel. Fremdeles like steindød motor.


Det er en liten gummistuss oppå oljepåfyllingslokket. Holdt foran den mens jeg sveivet motoren på starteren, og syns det kom ganske mye luft. Veivhuset ventileres jo der, men skal det trekke såpass at man kjenner et "støt" med luft for hvert av motorens slag? Begynner å lukte utette stempelringer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...