magnumlars Startet 26.November.2014 Del på Facebook Startet 26.November.2014 Heisann, Held for tida på med ei oppussing der det har blitt bytta propellaksel. På denne skuta er propellakselen i 2 delar, og kun den eine av desse har blitt bytta pga tæring. Problemet er at det er vanskelig å oppdrive skjøtekoblingar for propellaksel av denne dimensjonen (80mm). Det stod frå før ei klassisk SKF-kobling som blir hydraulisk krympa på akslingane (måtte kappast sund), men desse er både dyre og har lang leveringstid. ved kontrollmåling ser eg og at det skiller 0,03mm i diameter på ny bakre aksling og fremre aksling som skal koplast på. Dette gjer at eg i utgangspunktet er skeptisk til ei hylseløsning som kniper over begge akslingane samtidig. Eg er svært takknemmelig for tips til korleis eg kan kople desse to akslingane saman, og kvar eg kan få fat i nødvendige deler. Akslingen har ikkje thrustlager so koblinga må tåle både aksielt og vrimoment. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Hvis jeg hadde vært i den situasjonen ville jeg nok laget meg en slik hylse du beskriver. Jeg ville laget den av en massiv bolt i passende dimensjon, og boret den fra begge sider, da oppnår du perfekt passform på begge akseltappene. Så ville jeg splittet den på den ene siden og boret og gjenget inn et antall skruer for å oppnå tilstrekkelig klemkraft. Dersom du ikke er kyndig innen maskinering selv, bør det ikke være noe i veien for å få laget en slik på et normalt oppegående maskinverksted. Men det vil jo selvsagt koste litt da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Som Komodo, men du kunne vel lage den slik at du krymper den på med varme. Om du skal ha det fra hverandre igjen vil naturligvis vinkelsliper være et naturlig demonteringsverktøy. Men koblingen blir i utgangspunktet rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 I tillegg kan du jo bore et hull i hver ende og dra inn en spennstift. Vet ikke om det er standard på Princess, men har i hvert fall sett noen som har det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.