Jump to content

Regler for bruk av landstrøm i din havn

Zach

Recommended Posts

Din havn har sikkert regler for bruk av landstrøm? Interessant å høre hva de går ut på. Her hos oss kreves det søknad og betaling på forskudd (forbruk beregner vi sjøl). Unntak gjelder lading og bruk av el.verktøy som eer gratis. Kvittering må ligge i båtens vindu. Godkjent kabel. Maks uttak normalt 500 watt. Ellers ingen begrensninger for hva vi bruker strøm til osv. Det er imidlertid diskutert om å nekte bruk av vifteover uten tilsyn.

I Leangbukten (Bukta og Tangen) er 300W/t inkludert under vinteropplag for oss i boblehavn. De tar stikkprøver, og oppdaget at jeg forbrukte 415W. Jeg fikk valget mellom å redusere forbruket eller tilleggsbestille mer strøm.

Fordi jeg vet at det er luftavfukteren som gjør at jeg går over (det andre utstyret bruker ca 290W), ga jeg beskjed om at jeg de kan fakturere et snitt på mellom 400-450W fra en gitt dato og frem til en gitt dato da jeg kobler vekk avfukteren. Regner ned at det dukker opp en faktura etterhvert...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Klippet og limt fra Lakseberget der jeg har plass.

6. Strøm og strømbruk

Alle ledninger, støpsler og hengekontakter skal være godkjent for utendørs bruk. Bruk sort gummiisolert ledning gjerne av typen ”NMHVR” eller ATON/ H07RN-F. Bruk blå industritype plugg ved tilkopling av strømsøylene.

Skjøting av ledninger er forbudt og vil bli fjernet av LBF uten varsel.

Kun én hel ledning mellom båten og strømsøylen er tillatt.

Ledninger må ikke henge eller komme i kontakt med saltvannet !

Skjøteledninger av plast (sorte, hvite og røde) er ikke egnet for bruk i båthavn og er derfor forbudt.

Ikke godkjente ledninger vil bli klippet eller fjernet av LBF uten varsel.

Bruk av strøm skal bare skje til reparasjon og batterilading. Bruk av strøm til oppvarming etc. er ikke tillatt. LBF vil overvåke dette ved måling av forbruk på ledninger til båtene.

Guest Avmønstret#

Pingvin. Det har nok sklidd ut litt på grimsen. Strømmen er ment til bruk når man er i båten.

Ah. Noen annen bruk er vel knapt mulig uansett. Min erfaring er at sikringen går relativt ofte der. Har ikke peil på hvor sikringen er og holdt på å fryse i hjel en natt i båten sist påske, hadde på en 2-300 watts ovn når jeg la meg og våkna gjennomfrossen i 3-4 tiden på natta...

Men da skal jeg holde min sti ren og kun bruke strøm når jeg er i båten fremover. Men som du sier, det har kanskje sklidd ut, ser at mange båter ligger med kabel hele tiden, men om de bruker strøm vet jeg ikke.

Hos oss så vil dem ikke ha båter liggende ute i vinter, så der er alle båter utenom 2-3 stk til nå.

Tidligere har dem ligget på måler på vinteren der.

Igjennom sesongen så er strømforbruk inkludert innen rimelighetens grenser selvfølgelig.Mener å ha hørt ett visst forbruk som skal være inlkudert, men husker ikke hva det var. Men da ingen har målere om sommeren så blir det innen rimelighetens grenser

Under opplag på land, så ligger jeg inne i hall og bruker strømmåler gjennom vinteren.

Under sesongen så er jeg en av dem som alltid har strømkabel i land, og det er kun for å ha fulladet batteri til neste helg/tur igjen.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Takk for info. Mulig strøminstruksen hos oss blir endret. Synes derfor det er interessant å høre hvordan det er i andre havner. Vi har hatt problem med tæring, men vi har nå fått egen "havneelektriker" som har fulgt opp med div. målinger både hos oss og mot båtene. Feil er funnet og rettet, så dette er forhåpenligvis blitt bedre. Største problem hos oss nå er "strømtyver". Jeg ser at "blå kabel med måler" - som nevnt ovenfor, kan være en aktuell løsning.

For Oksval ...

Strømposter på brygga. Hver post har individuell måleravleser på hver kontakt. Det er ikke merket på noe måte hvilken kontakt som er tiltenkt hvilken bås.

Sommerstid tar man seg ikke bryet med måleravlesning ... "moderat bruk av strøm inngår i avgiften for lading av batteri og bruk av verktøy og støvsuger etc". Vinterstid betaler man for forbruket - men jeg har foreløbig ikke fått noen beskjed om når skillet mellom sommertid og vintertid finner sted, samt hvilken kontakt jeg skal bruke. Det er jo ikke sikkert jeg velger samme kontakt hver gang jeg kommer til båsen.

Gjennom sommeren har jeg av og til ligget tilkoblet og av og til ikke. Batteriladning er ikke så viktig, har jo solcellepaneler ... men av og til ønsker jeg å lemne kjøleskapet på. I tillegg er varmtvannstanken koblet på 220V-kursen. Det blir ofte slik at dersom jeg har noe behov for å koble ledningen til ved ankomst (f.eks. støvsuger, lav batterispenning, etc) så blir den stående slik til neste gang jeg skal ut. Da har jeg også en (kompressorbasert) luftavfukter som blir stående en stund - men den er jo ikke koblet med slange, og tanken er ganske liten, så den blir ikke gående lenge. Nå har jeg også kastet inn "frostsikring" - en vifteovn som ser robust ut, stilt ned på minimum (ca 8 grader).

Reglene sier ellers: "Maksimalt 25 meter lang i en lengde (ikke tillatt å skjøte), ledningstverrsnitt minst 2,5mm2 cu for merkestøm 16 A. Landstrømkabel skal gå direkte fra bryggen inn i båten. Kabelen får ikke surres rundt utriggere eller på annen måte som gjør at den kan komme i klem og bli utsatt for stor påkjenninger." Badeforbud, med begrunnelse at bading og landstrøm kan være en farlig kombinasjon.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

For Kambo ...

Jeg har fortsatt den gamle båten der, den har solcellepanel, ikke landstrømanlegg, men ved behov drar jeg inn skjøteledning. Det hender jeg benytter elektrisk varmeovn, batterilader og luftavfukter.

Så vidt jeg husker gir ikke kontrakten noen rettigheter til strøm.

Ingen landstrøm ved båsene, men finnes sentralt ved drivstoffbrygge, opptaksbrygge etc. Det er mulighet til å midlertidig legge seg til og benytte seg av landstrømmen dersom man godsnakker med personalet eller gjør det utenfor butikkens åpningstider.

Opplagsområdet vinterstid har noen få veggkontakter, aner ikke hvor store sikringene er, men jeg har opplevd at sikringen har gått. Her er det i praksis mulig å koble til skjøteledninger for å benytte elektrisk verktøy etc, men det er ikke meningen at man skal la båten være tilkoblet. Dersom man gjør det, risikerer man vel stort sett at kontakten dras ut - og ikke mer enn dét.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er vel ikke lov å "videreselge strøm med påslag" uten tillatelse fra NVE. Med strømmåler på hver kurs i f.eks. på vinterplass i havn, så skal antall kWt faktureres iht gjeldende priser som båtforeningen har med sin strømleverandør.

Det er nok greit å ha påslag som varierer i motfase med strømprisen for å dekke båtforeningens kostnader med å ha strøm på brygga. Det krever både investeringer og vedlikehold.
Guest Avmønstret#

Det er nok greit å ha påslag som varierer i motfase med strømprisen for å dekke båtforeningens kostnader med å ha strøm på brygga. Det krever både investeringer og vedlikehold.

Men for å være ryddig så bør man vel skille den kostnaden fra strømprisen, feks la den gå inn i den ordinære leia. Enklere og mer oversiktlig for alle parter og alle blir med på å betale uavhengig av hvor mye/lite strøm de bruker. Kanskje de som ikke bruker strøm vil mene det er "urettferdig", men sånn i det store og hele er vel egentlig alle tjent med et ordentlig opplegg for strøm i havna si i dag. Alle har glede av lys, evt overvåkning, tilgang på strøm ved opptak, vårpuss osv selv om de ikke ligger med pluggen i hele året for å holde champagnen kald.

Vi har søyler med egen måler for hver båtplass, avleses en gang pr. år kr 1,25 kr/Kwh. Vi hadde tidligere løse målere, men sjekk av forbruk viste at det var mange som glemte å koble denne til, forbruk var gjerne 3x i forhold til det som ble betalt. Vi faset derfor ut dette, installerte faste søyler med uttak til hver båt til de med større båter. Vi har et eget andelsinnskudd på strøm på kr 9000, som båteier får tilbake ved salg av plass.

Vi har også siste året sjekket båter for jordfeil, ca 7 % av båtene hadde jordfeil. Eierne ble kontaktet og får beskjed om å rette opp feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...