Kenneth Finsås Startet 29.November.2014 Del på Facebook Startet 29.November.2014 (redigert) Lurer på hvilket av de rimelige ekkoloddene/fishfinderne med svinger som gir mest valutta for pengene? I prisklassen 2-3000 og gjerne svart/hvit. Skal fortrinnsvis brukes til dybdemåling i forbindelse med garn, hummer- og krepseteiner. Det er så mye forskjellig på markedet at man kan bli svimmel av mindre..... ☺ Redigert 29.November.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 (redigert) Lowrance Elite 4x HDI foreslår jeg. Men er du sikker på at du ikke vil ha kartplotter på den i tillegg? Det anbefaler jeg. Da går du i tilfellet for Lowrance Elite 4 HDI Lykke til. Redigert 29.November.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2014 Takk for tips, har akkurat kjøpt ny håndholdt GPS, så tenkte å bruke denne parallelt. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 29.November.2014 Del på Facebook Svart 29.November.2014 Stesønn min har et enkelt Garmin ekkolodd, har fungert feilfritt i 3 år. Har selv et Lowrance X4 ekkolodd, som jeg måtte bytte på garanti etter mindre enn 2 år pga erket sund kontakter. Synes Garmin loddet også er langt bedre enn Lowrance da det er "sømløs" overgang mellom ulike dybder. På mitt stiller jeg det på 40 meter, står det på Auto blir det mye hopp og sprett og dårlig visning synes jeg. Skal kjøpe nytt etter hvert, vil da gå for et Garmin ekkolodd med farge. Er lettere å tyde ulike typer bunn med farge-ekkolodd sies det. Bruker loddet mest i hummerfisket. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 30.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2014 Takker for tips om Garmin, og ser ut til at valget blir mellom 301dv og 551dv. Slik jeg forstår det er det kun skjermstørrelse som er forskjellig. Tror jeg angrer om jeg ikke legger i den ekstra 1000-lappen for å få den største.... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Lowrance x4 er et billiglodd som faktisk ikke kostet stort mer enn svingeren som fulgte med. Lowrance har uten tvil bedre ekkolodd enn Garmin i 2000 -3000 kr klassa. Ekkoloddmodulen som i dag sitter i Elite HDI er faktisk den samme som i Lowrance HDS og Simrad NSS. (dette gjelder bare den nye HDI utgaven av Elite) Elite HDI bruker samme svinger kontakt som HDS og NSS, en av de beste på noe ekkolodd. En må på GSD-24 black box ekkolodd eller dyre CHIRP ekkolodd for å finne noe fra Garmin som matcher Elite HDI. DownScan er en svært nyttig funksjon ved teinesetting. Her er 4" modellen: http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-4x-hdi-200-hyb Og her i 5": http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-200-hyb Elite 5 har ca 60% større skjerm enn Elite 4, så Elite-5x HDI er min klare anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 30.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2014 (redigert) Ser den kommer med to forskjellige svingere, 50/80kHz, der sistnevnte er dyrere. Vet jeg las noe her på forumet ang. dette, men det finner jeg ikke igjen. Hva skiller disse, med få ord? Redigert 30.November.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Som abbor sier er Elite loddet bedre enn Garmin i denne prisklassen. Garmin har dårligere oppløsning på ekkoloddene hvis en ikke kjører CHIRP. Med få ord: 83/200KHz Hybridsvinger er bedre for grunnere vann 50/200KHz Hybridsvinger er bedre for dypere vann abbor kan komme med mange ord Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 50/200 kHz utgaven har større følsomhet og trangere signalkon. Jeg foretrekker 83/200 kHz når det jeg ser etter er på 30m eller grunnere (ikke dybden, men hvor dypt fisken jeg ser etter står) og 50/200 kHz utgaven for dypere mål. 83/200 kHz utgaven klarer nok å holde bunnen til ca 180 til 200m i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 30.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2014 Høres ut som jeg greier meg med den rimeligste, altså 83/200kHz. For jeg vil tro jeg ikke klarer å skille sandbunn fra steinbunn på 60-200 meter uansett med hverken 50/200kHz eller 83/200kHz, eller? ☺ Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 For sikkert å skille sand fra stein på 200m så trenger du utstyr til ca 20 tusen. 50/200 kHz utgaven er så mye dyrere at det lønner seg å prøve med den rimeligste utgaven og heller selge denne svingeren og kjøpe 50/200 kHz utgaven i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 30.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2014 Takker for bra svar! Siste spørsmål er om den medfølgende hekksvingeren lar seg montere på en liten tresjark som ikke har ben hekk? Jeg har ingen problemer med å fabrikkere et feste som både holder og besytter sensoren, samt er "aerodynamisk", bare jeg vet hva jeg må ta hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Det er mulig at et feste på ripa med et rør ned til en brakett med svingeren er den beste løsningen. Bør lages slik at svingeren kan løftes opp slik at den ikke er i veien. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Eventuelt lage en brakett oppå en sugekopp som denne vakumløfteren fra biltema Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Sugekopp på trebåt? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Er det trebåt det er snakk om? Det fikk jeg ikke med meg... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Ved 50 kHz og på 200 m. skal det la seg gjøre å skille på fjell og sand. Forskjell i lydhastighet er relativt store, refleksjonsfaktor 60% og 35%, så det skal gå relativt klart fram. Her har jeg benyttet en svinger som står i enden av et 2" rør, godt under dypeste punkt på båten. Jeg har viklet et tau rundt røret for å unngå strumming. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Holder nå fortsatt en knapp på Garmin. Er ikke for ingenting at de ofte er testvinnere i sammenligningstester. Min (direkte) erfaring er at det er bedre holdbarhet, bedre og enklere menyer. Lowrance loddet mitt så mer fancy ut på brosjyrebilder enn Garmin, men i praksis var Garmin vel så bra. http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/ekkolodd/garmin_2/garmin-echo-551dv Men noen liker mora, mens andre liker dattera... Blir nok fornøyd med loddet du kjøper uansett, har vært stor utvikling senere år med godt utvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 (redigert) Ser det er litt delte meninger her, og det er jo vel og bra. Blir vel til slutt å gå for magefølelse, og der man føler man får den beste deal'en. De fleste tilbudene har dog hekkgiver inkludert, og jeg har da som nevnt en tresnekke der jeg pr. i dag har en svinger som er montert i skroget. Litt usikker på data på denne svingeren, men kan nok slå fast at den bør byttes om man kjøper seg et mer modere lodd, da det som er der i dag er et enkelt svart/hvitt dybdelodd. Tror derfor at jeg vil ende opp med å kjøpe et lodd uten giver, og tilhørende gjennomgående giver, for jeg vil tro det er bedre med en utenpåliggende giver, enn typen som er montert innvendig i båten? Om noen kan gi meg litt inputs ang. dette blir jeg veldig glad. Ønsker som nevnt å kunne se ned til 200m i sjøvann, og med best mulig kvalitet til en fornuftig penge. Har tidligere nevnt 2-3000,- men ser at det nok ikke strekker til med slik type giver.... Redigert 1.Desember.2014 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 På din båt trengs minimum en B765ML og Simrad NSS7 Evo2 for å få gode egenskaper på 200m. Da er vi som jeg skrev tidligere på ca 20 lapper. Den beste budsjettpakka til din båt er et Elite-5x HDI med en B45 svinger. Anbefaler at du kjøper utgaven med 83/200/455/800 kHz svingeren, fordi den koster bare 300kr mer enn uten svinger. Dette er en svinger som koster ca 1200kr og som burde være lett og selge for ca 800 kr. http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/gjgaendeinnv-svingere/b45-bronsesvinger-mfairing-600w Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 der jeg pr. i dag har en svinger som er montert i skroget. Litt usikker på data på denne svingeren, men kan nok slå fast at den bør byttes om man kjøper seg et mer modere lodd, da det som er der i dag er et enkelt svart/hvitt dybdelodd. Hva slags lodd er det som står der idag? Om loddet er i farge eller gråskala har ingenting med svingeren å gjøre. Det finnes høypresisjons lodd å få kjøpt idag som har papirremse. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Hei, det er Lowrance X65 som er montert i båten pr. i dag. Som du skjønner er dette et felt jeg er helt blank på.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 For å bunnbestemme på 200 m. så holder ikke det. Det går ikke så langt, det er for svakt og frekvensen er for høy. Svingeren som står i båten, er det den som ser ut som en båt? Eller er den rund? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Den eksisterende svingeren er rund, og montert i en tilpasset utvendig treklosse for å peke rett ned. Jeg får dessverre ikke tatt bilde eller sjekke mer om dette før til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 X65 er et 192kHz lodd, svingeren kan ikke brukes sammen med nye ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.