Kenneth Finsås Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Takker for oppklaringen! Er det gamle loddet og svingeren noe verdt, eller skal jeg bare legge det på hylla i tilfelle jeg kan få bruk for det selv? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 (redigert) Kan ikke anbefale Garmin. Første begynte å få kondens i skjermen og etter 1 sesong sa skjermen takk for seg. Fikk sef. ny på garanti, men den nye har også begynt å få kondens. hadde samme problemet med en Hummingbird i forrige båten. Redigert 2.Desember.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Kondens kan være frustrerende ja, det har jeg også i mitt "gamle" nå, men KUN når døren har vært lukket over tid slik at det er kondens i taket og i båten forøvrig. Vil tro dette problemet vill oppstå for meg uansett type lodd, så jeg kommer nok til å ta det med meg ut av båten når det ikke skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 svingeren kan ikke brukes sammen med nye ekkolodd. Tja, hvorfor det? Hvis impedansen er omtrent lik og dersom den tåler effekten. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Fordi resonansfrekvensen er 8kHz lavere enn 200 kHz signalet, på en svinger med Q-faktor rundt 30 blir derfor signalnivået svært lavt. Jeg har ekkolodd som kan sende på 192kHz, men de trenger en Airmar Transducer ID (XID) chip som forteller at tilkoblet svinger er en svinger for høyt CHIRP bånd (130-210kHz) for at egendefinerte frekvenser i dette båndetskal bli tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Ser transducere, eller svingere, kommer med tilt på forskjellige grader, 0, 12 og 20 grader er vanlig så vidt jeg ser. Jeg vil gå ut i fra at dette er for å kompensere for skroget i båten, og at svningeren bør stå mest mulig loddrett for å få mest mulig nøyaktig måling. Men finner ikke noe om hvor ømfintlig det er i henhold til disse gradene, for det vil jo bli et tema når man skal montere det i en trebåt som ikke har så mange faste referansepunkter å måle grader ut i fra. Jeg ser for meg å bruke en digital vater og prøve å måle kjølen slik båten står, og deretter finne ut gradene på punktet der svingeren bør stå. Hva skal jeg gjøre om jeg ikke har et punkt som står til de standardiserte gradene svingerene er beregnet i? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Gradene til svingeren er spredningsvinkelen. Her ser du et bilde så du skjønner hva jeg mener: Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Hahaha.. Ja så feil kan man altså ta.. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Gradene til svingeren er spredningsvinkelen. Ja, omtrentlig. Det blir beregnet ved å måle effekten i senter av beam og ut til det punktet effekten er halvert. Ser svingeren i båten slik ut: Med en liten "tapp" ut på den ene siden? Ca. 7.5 cm. i diameter? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 (redigert) Hahaha.. Ja så feil kan man altså ta.. ?Du hadde faktisk helt rett. Tilted element svingere som B60, B75, B164, B175 kommer i 0, 12 og 20 graders utgaver for å kompensere for skrogvinkelen. Svingeren som du trenger, B45 eller B744 kommer med en fairing som skal kuttes i en vinkel tilpasset skrogvinkelen, en bit skal på innsiden og en på utsiden. Redigert 4.Desember.2014 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Aha, det var jeg som hadde feil? Da beklager jeg villedningen Kenneth. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Takker for all info, mye kunnskap her inne skjønner jeg. Og det er jo bare bra at missforståelser blir oppklart, det er slik man lærer av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.