Jump to content

Beste rimelige ekkolodd

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Fordi resonansfrekvensen er 8kHz lavere enn 200 kHz signalet, på en svinger med Q-faktor rundt 30 blir derfor signalnivået svært lavt.

Jeg har ekkolodd som kan sende på 192kHz, men de trenger en Airmar Transducer ID (XID) chip som forteller at tilkoblet svinger er en svinger for høyt CHIRP bånd (130-210kHz) for at egendefinerte frekvenser i dette båndetskal bli tilgjengelig.

Ser transducere, eller svingere, kommer med tilt på forskjellige grader, 0, 12 og 20 grader er vanlig så vidt jeg ser. Jeg vil gå ut i fra at dette er for å kompensere for skroget i båten, og at svningeren bør stå mest mulig loddrett for å få mest mulig nøyaktig måling. Men finner ikke noe om hvor ømfintlig det er i henhold til disse gradene, for det vil jo bli et tema når man skal montere det i en trebåt som ikke har så mange faste referansepunkter å måle grader ut i fra. Jeg ser for meg å bruke en digital vater og prøve å måle kjølen slik båten står, og deretter finne ut gradene på punktet der svingeren bør stå. Hva skal jeg gjøre om jeg ikke har et punkt som står til de standardiserte gradene svingerene er beregnet i?

Hahaha.. Ja så feil kan man altså ta.. ?

Du hadde faktisk helt rett. Tilted element svingere som B60, B75, B164, B175 kommer i 0, 12 og 20 graders utgaver for å kompensere for skrogvinkelen.

bilde

Svingeren som du trenger, B45 eller B744 kommer med en fairing som skal kuttes i en vinkel tilpasset skrogvinkelen, en bit skal på innsiden og en på utsiden.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...