Jump to content

Force 10 komfyr for diesel. Bygge om til gass?

BØstrøm

Recommended Posts

Har kjøpt meg båt med en fantastisk Force 10 dieselfyrt bysseovn. Den er med 4 brennere,stor stekeovn, og balanseoppheng. Imidlertid er det en utfordring med trykktank,forvarming, osv. Har såvidt fått fyr på ett bluss. Oppunder dekk er det svart av sot. Dette har fått meg til å tenke gasskomfyr. Går det an å bygge om den jeg har til gass. Ny gassovn tilsvarende den jeg har koster fort mellom 20 og 30 tusen.

Magefølelsen min tilsier at å bygge om en dieselfyrt bysseovn til gassdrift neppe kan bli billigere enn å bytte ut hele greia.

Alt av dyser må byttes ut, og antageligvis alt av slanger også. Ved utbytting så vil jo ovnen som står der også ha en salgsverdi.

Et annet moment er at det kan være en utfordring å få laget til et forskriftsmessig gassanlegg dersom båten i utgangspunktet ikke er bygget for dette. Uten å kjenne til din situasjon - jeg tror jeg ville satset på vedlikehold og opplæring og beholdt dagens løsning.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

. Ny gassovn tilsvarende den jeg har koster fort mellom 20 og 30 tusen.

20-30 tusen var da voldsomt. Jeg har denne, som koster 12995,-

http://www.seatronic.no/komfyr-komfyr-c-248_287/komfyr-eno-chef-4-bluss-p-3607

En meget bra komfyr som jeg steker, braser og faktisk baker det meste i.

Det eneste som irriterer meg litt, er at hovedgassvarmen I ovnen kun kommer I bakkant, slik at varmen blir ujamn om du ikke forrvarmer lenge. Samt at det ikke går å kjøre grill og hovedbluss I ovnen samtidig. Nå er min endel år gammel mulig dette er blitt forandret på I senere modeller.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...