Jump to content

Bøker å lese i vinter. Om sjøliv.

Scand7100

Recommended Posts

En Sjøens Helt - trilogi av Jon Michelet. Har startet på første bok, Skogsmatrosen, og anbefales så langt :-)

I høst kom jo bok nr 3 "Gullgutten" ut - og vi er ennå ikke kommet lenger enn til året 1941. Så her snakker vi om mer enn en trilogi. Opprinnelig var nok "En sjøens helt" ment som en trilogi, men Michelet ombestemte seg da den første boka "Skogsmatrosen" fikk så umåtelig god mottakelse.

Årets bok "Gullgutten" fikk sekser i VG. Ettersom vi har lest de to foregående og frua har bursdag i morgen - tror jeg sannelig at jeg ikke venter til jul.

Er en glad i page-turnere, hvor lesinga går av seg selv og en ikke får skrudd av nattbordslampa før en skal på jobb dagen etter, kan jeg trykt anbefale serien "Brobyggerne" til Jan Guillou". Der er det en del båtliv. Blant annet når en av de norskfødte brødrene, Lauritz, seiler fletta av Keiser Wilhelm i Kiel.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

I samme ånd / kvalitet som En sjøens helt og Brobyggerne-bøkene (om ikke bedre): Vi, de druknede av Carsten Jensen. Fantastisk dansk murstein av en bok som handler om skipsnasjonen Danmark / Ærø fra 1850 - 1945.

Danskene har også sin egen "Den siste viking", også en veldig god bok med mye seiling: http://manneboker.blogspot.no/2012/09/den-siste-viking.html

Ellers så går jeg aldri lei klassiker-triologien om mytteriet på Bounty av Nordhoff og Hall.

Skriver under på at "En sjøens helt" er et must! Gleder meg til bind nr. 3 ligger under juletreet litt senere denne måneden :smiley: Ellers vil jeg absolutt anbefale "Krysseren Blücher" av Alf R. Jacobsen http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4995449 Nå har antagelig jeg litt ekstra interesse av denne historien i forhold til vrakdykking og historien rundt det, men dette er absolutt en fortelling som belyser de krigens første dager og tiden før i et meget interessant og kritisk lys. Verd å lese :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...