Jump to content

Bygge båt av plastrør og aluminium? (minst 14 fot, 25-30hk)

Gleden 2

Recommended Posts

hei.
har tenkt litt på og lage egen båt rundt 14 for eller oppover.
noen som har gjort det før? evt. hvordan? tenker og lage av plastrør eller alu. skal være så si helt flat under. og har tenkt og sette rundt 25 - 30hk med ratt, gass og stoler.

men vis vi ser bort fra motoren, ratt og gass. hva vil det ca koste?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig lage egen båt? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

14 fot ja.

har ikke bilde, men de brukes til oppdrett fiske.

har ikke annelse på hvor tykkt matrialet må være jeg da (3mm- 5mm?). vi jeg lager en alu båt på 15fot så lager jeg en flat bun og rette kanter. så setter man inn 2 biltemastoler og faste til ratt og gass.

tenker bare enkelt jeg ;) ikkene noe spesielt vaskelig.

hva er cirka pris? hvor finner jeg aluen?

Polarcirkel heter båtene som sveises i svart PE plast. Tror de bruker betraktelig tykkere plast, 10-12 mm? men er jo større båter også da

skal du bygge i alu så må du også tenke på avstiving , ellers blir den helt lealaus sånn som det høres ut du har tenkt å bygge den

kryssfiner er jo også et vanlig selvbyggermateriale, og tegninger tilgjengelig på nett

et alternativ: sjekk finn.no for "gis bort" , alltids noe der som du kan bygge om sånn som du ønsker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vil lage denne bare fordi jeg vil lage en båt også tenker jeg og ha den på sommeren for og kanskje dra vannski og lignende.

skal kryssfinene ligge i gulvet? eller lage båten av kryssfinner? vil ha den biligst mulig. men må selvsagt være så bra kvalitet så jeg ikke synker i løpet av første sommeren.

båten trenger ikke og være i alu.

kan jo lagge setene i tre.

ja noe alla det. tenker noe alla buster, bare ikke fult så avansert.

bilde

Redigert av Gleden 2 (see edit history)

Hei !

Kanskje smart å starte på nett å lese litt om forsjellige byggemetoder. Der vil du sikkert finne en som passer for deg,

Uansett hva du bygger i så koster dette penger så det er viktig at du starter på et prosjekt som er mulig å fullføre,

Beste er å skaffe tegning og byggebeskrivelse som du bare kan følge.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ja bruk skolen og lærerene! Kjempesmart er det. Det du kan begynne med er å få det du har i hode ned på papiret i tegninger og utregninger. Den båten som Ivar linket til er enkel, bare rette vinkler og er overkommelig å få til som første prosjekt. Du tenker enkelt og det er bra :-) Men det er viktig å tenke på at veien til målet kan bli strevsom om du ikke planlegger skikkelig i forkant, dette kan lærerene på skolen hjelpe deg med. En viktig del oppi dette er også sikkerhet, du må legge avstivninger på de rette stedene sånn at båten ikke går i oppløsning om du treffer en bølge. Jeg vil tro 20-25 hk er mer enn nok på en 14 fots flatbånna båt, kan fint dra vannski med det. Vi dro vannski med en GH14 og 25hk :-)

Som Knude sier, les på nett. Sikkert noe på YouTube også vil jeg tro. Sank så mye info som mulig.

Hakkanen på forumet her driver nå med et skoleprosjekt som kanskje er litt i samme gata, mulig han kan gi deg noen tips?

Lykke til :-)

Det første spørsmålet jeg ville stilt er hvordan binde aluminiumsplatene i sammen til båtform. Jeg jobba noen uker på på Alufish på Toten for en haug med år siden men husker ikke hvordan de båtene ble satt sammen. Mener det ble limt og naglet.... uten å si det sikkert. Skal du gå for aluminium så hadde ikke jeg blandet treverk inn i konstruksjonen, da ville jeg gått for Alu hele veien :-)

regner med å bruke tig.

hvor tykk er en alu båt?

tenker og lage den ca 4 meter. altså 2 bred og 4 lang, så kan jo bare kjøpe en plate som er 2x4 meter og brete opp fronten.

pappa kom med forslag: kjøp 2x4 brete opp fronten også breter du opp sidene med 30cm, da blir båten 1,40 brei. også på kanent legger jeg på f.eks en hageslange og popper fast slikk at den ikke blir vond og holde i eller trempe på.

dette er den biligste måten hite, i mine øyner.

Buster opptil 17 fot er vel 3mm plater i bunn

du tenker bygge den som en stor "balje" , bare brette opp sidene og thats it?

da vil den bli like lealaus som en stor pappeske uten lokk - det er ikke mye stivhet i en stor plate. Det må avstivinger til, spant, tofter, reling, kjøl osv.

hva skal båten brukes til, innsjø eller på havet?

endel å finne på youtube, her søkte jeg på diy aluminum boat

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det første du bør gjøre er å gå bort fra store plane flater, f.eks. flat bunn. De mangler totalt styrke. Studer en Buster og se hvor store arealer som ikke har noen formgivning, enten svak bue eller skarpe knekker. Bukkingen av platene (knekkingen) gir stivheten du trenger. Flat bunn blir helt håpløst. Knekker du den i en svak V-form har du et helt annet utgangspunkt.

Følg med på facebooksider og finn.no. Der er det jevnlig båter med småskader som selges til rimelige priser. Kanskje det dukker opp ein aluminiumsbåt ein dag dersom det er favorittmatrialet.

Å fikse opp en skadet glassfiber - båt er lettere og vil gi verdifull erfaring om skrog som du kan ta med videre.

Du snakker om vannskisport med aluminiumsplate som er bøyd rundt noen 2x4 bjelker. Men å bygge fra grunnen av med de planene du presenterer, gir eit resultat som ikkje er brukendes til annet en å padle i stranda med under oppsyn av voksne.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...